۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
افزایش قیمت مرغ به ۷۰ هزار تومان با حذف ارز ترجیحی
کارشناس حوزه دام و طیور مطرح کرد

افزایش قیمت مرغ به ۷۰ هزار تومان با حذف ارز ترجیحی

کارشناس حوزه دام و طیور گفت: اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد، به عنوان مثال قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش بازار، پرویز فروغی، کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟

دولت برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی ارائه نکرد
فروغی در خصوص شرایط تولید با توجه به تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: دولت برنامه مشخصی برای حذف ارز ترجیحی ارائه نکرده است. اگر دولت پیش از تصمیم حذف ارز ترجیحی برنامه ای ارائه می‌کرد دیگر تولید کنندگان نگرانی نخواهند داشت.

وی گفت: به نظر می‌رسد این اقدام دولت به این دلیل که ساز و کارهای لازم در این خصوص تعیین نشده است، شکست خواهد خورد. دولت فکری برای تولیدکننده پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نکرده است. تنها راهی که ما الان می‌توانیم برای تولید ارائه کنیم این است که بانک‌ها نقدینگی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

بانک کشاورزی که بانک عامل این حوزه است می‌تواند یک سرمایه در گردش اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و تولیدکننده پس از دو ماه آن را باز می‌گرداند.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha