۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
دولت امکان استفاده از مشاوران خارجی در زمینه فناوری اطلاعات را تسهیل کند|نیاز به وضع قوانین پایدار
گفتگوی بازار با کارشناس فناوی اطلاعات

دولت امکان استفاده از مشاوران خارجی در زمینه فناوری اطلاعات را تسهیل کند|نیاز به وضع قوانین پایدار

«محمد مرادی» کارشناس ارشد مهندسی IT براین باور است با فناوری ابری کسب و کارها می توانند دارایی سرمایه ای را به دارایی عملیاتی و در گردش تغییر دهند.

فرحناز سپهری؛ بازار: فناوری رایانش ابری از جمله فناوریهای است که می تواند علاوه بر کاهش هزینه به افزایش کارایی فرایندها هم کمک کند. این در حالی است که محمد مرادی کارشناس ارشد مهندسی IT براین باور است با فناوری ابری کسب و کارها می توانند دارایی سرمایه ای را به دارایی عملیاتی و در گردش تغییر دهند، چرا که کسب و کار دیگر نیازی به صرف هزینه بالا جهت خرید ، نگهداری و توسعه تجهیزات فیزیکی مجزا و متعدد ندارد.

در عین حال که سطح نسبتاً پایین دانش فنی در تیم های تخصصی تأمین کنندگان ابری در کشور به دلیل قطع تعاملات آن ها با شرکت ها و جامعه جهانی موجب شده است تا در بازه های زمانی مختلف شاهد وقوع انواع حملات سایبری در این سرویس دهنده ها باشیم که می تواند چالشی در این زمینه محسوب شود.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با محمد مرادی انجام داده که در ادامه از نظرتان می گذرد.

محمد مرادی فارغ التحصیل کارشناس ارشد مهندسی IT است و بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه های مختلف آی تی اعم از طراحی، پیاده سازی و امنیت شبکه های کامپیوتری، سرویس های ابری، معماری سازمانی، آموزشهای تخصصی و مشاوره در این حوزه را دارد. همچنین با کسب و کارهای متنوعی اعم از سرویس پرووایدرها ، نفت و گاز و پتروشیمی ، بیمه و بانک ، صنایع تولیدی و شرکت های استارتاپی و آنلاین همکاری داشته است. وی در حال حاضر به صورت ویژه بر روی پلتفرمهای ابری بین المللی در حال تحقیق و بررسی است.

*فناوری ابری برای کسب و کارها چه مزایایی دارد؟
به صورت کلی خدمات فناوری ابری به صورت مستقیم و هدفمند برای کسب و کارها طراحی شده و متناسب با نیازهای جاری و آتی بیزینس ها به صورت خیلی سریع قابل تطبیق است. امروزه کسب و کاری پیدا نمی کنیم که از مزایای این بستر و زیرساخت ( گاهی به صورت غیرمستقیم ) در حال استفاده نباشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه برخی از مزایای کاربرد این تکنولوژی را عنوان کنم می توانم به موارد زیر اشاره کنم:

تغییر دارایی سرمایه ای به دارایی عملیاتی و در گردش ، چرا که کسب و کار دیگر نیازی به صرف هزینه بالا جهت خرید ، نگهداری و توسعه تجهیزات فیزیکی مجزا و متعدد ندارد و به جای آن این هزینه در فرآیندهای عملیاتی مستقیم کسب و کار صرف می شود.

همینطور تحقق شعار "چابکی فرآیندها" به خصوص در کسب و کارهای خدمت محور و نوپا، کاهش هزینه های سربار مدیریتی و نیروی انسانی مورد نیاز جهت نگهداری از زیرساختهای سنتی و قدیمی، امکان تغییر در نوع خدمات دریافتی بر حسب تغییر در استراتژی های کسب و کار در طول زمان (انعطاف پذیری سرویس ها )، امکان پیش بینی هزینه ها ی IT برای کسب و کار در بازه های زمانی مشخص و بودجه بندی یا ضریب خطای بسیار کمتر، کاهش دغدغه هایی نظیر بروز حملات سایبری ، امکان از بین رفتن اطلاعات و عدم دسترس پذیری سرویس علی الخصوص برای کسب و کارهای با محوریت خدمات آنلاین، الگوی پرداخت هزینه ها بر حسب میزان مصرف تا از تحمیل هزینه اضافی به کسب و کار پیشگیری شود.

همچنین متمرکز کردن منابع پردازشی و ذخیره سازی دریک محل مشخص در کسب و کارهایی با پراکندگی جغرافیایی زیاد، امکان استفاده از خدمات بسیار پیشرفته و مدرن که توسط سرویس دهنده ابری ارایه میشود. در حالی که راه اندازی بسیاری از این خدمات به صورت مستقل یا امکان پذیر نیست و یا توجیه فنی و مالی ندارد و فراهم شدن امکان مهاجرت تدریجی کسب و کارها به فضای ابری و بهره مندی از سرویس های متنوع ابری درکنار استفاده از دیتا سنترهای سنتی و کلاسیک.

* این فناوری برای چه مشاغلی می تواند مناسب تر باشد؟
استفاده از این فناوری در تمام مشاغلی که به نحوی با زیرساخت ها و خدمات آنلاین سرکار دارند اعم از دولتی و خصوصی امکان پذیر است. در مواردی که شرکت ها نیازهای محدودتری دارند و همچنین از امکانات کمتری برخوردارند استفاده از این خدمات می تواند راهگشا باشد.

شرکت های بزرگتر با رویکردهای فناورانه حتما لازم است در کنار استفاده از بسترهای جاری خود به صورت ترکیبی از امکانات لبه این تکنولوژی جهت ارایه خدمات بهینه به کاربران خود توجه کنند. در نتیجه بهره مندی از قابلیت های این تکنولوژی هیچ محدودیتی در هیچ سطحی ندارد و اتفاقاً استفاده از این بستر نشان دهنده هوشمندی یک کسب و کار است.

*دولت ها برای ایجاد زیرساخت ها و تسهیل استفاده از آن برای مشاغل چه باید بکنند؟
مهمترین کارکرد دولت ها در این زمینه نقش حمایت گری آن ها و عدم ورود مستقیم به لایه های فنی و تخصصی مورد نیاز است. به معنای دیگر از طریق ارایه انواع تسهیلات لازم اعم از مالی و غیر مالی در کنار وضع قوانین مناسب جهت واردات تجهیزات، شناسایی و رتبه بندی پیمانکاران داخلی و نیز تسهیل امکان استفاده از مشاوره شرکت های متخصص بین المللی در این زمینه از جمله راه کارهایی است که می تواند شرایط لازم برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی هموار سازد.

در کنار همه اینها، اعتماد به بخش خصوصی، ترغیب سرمایه گذاران و نیز وضع قوانین پایدار در زمینه فناوری اطلاعات با کمک اصناف تخصصی و فعال در این حوزه از جمله مواردی است که دولت ها می توانند نقش موثر خود را در توسعه هر چه بیشتر این تکنولوژی به خوبی ایفا کنند. از دیگر نکاتی که میتواند کسب و کارها را هر چه بیشتر به سمت فناوری ابری سوق دهد و سرمایه گذاران را امیدوارتر کند آن است که دولت خود اولین مشتری بالفعل آن باشد.

* به نظر شما چشم انداز رایانش ابری در سال آینده چیست؟
البته که این تکنولوژی در دنیا عمر کوتاهی دارد و بالطبع در کشور ما در مراحل بسیار ابتدایی بلوغ فنی خود به سر می برد. متاسفانه بنا به دلایل زیادی هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود به صورت یکپارچه کنیم و شاهد ضعف های متعددی در ساختارهای موجود هستیم. به نظرم ایجاد کنسرسیوم های تخصصی،وضع قوانین متناسب و شفاف،پرهیز از کار فردی و نیز اعتمادسازی در میان مشتریان می تواند در سال جدید به عنوان چشم انداز این صنعت در نظر گرفته شود تا هر چه بیشتر شاهد نقش آفرینی و اثر بخشی آن در حوزه های مختلف باشیم.

*چالش های رایانش ابری برای سازمان ها در ایران چیست؟ راهکار توسعه ای آن چیست؟
مهمترین چالشی که سازمان ها و افراد در استفاده از فناوری ابری در داخل کشور با آن مواجه هستند اختلاف سطح زیاد بین تبلیغات صورت گرفته و سطح کیفیت فنی ارایه شده است. به طوری که مشتریان عمدتاً در نخستین تعامل خود با بسیاری از به اصطلاح شرکت های ابری داخلی متوجه سطح بالای تبلیغات کاذب این شرکت ها می شوند و در نتیجه احتمالاً اولین انتخاب آنها بازگشت به بسترهای سنتی و قدیمی خودشان است.

مسئله بعدی که بسیاری از کاربران و سازمان ها را نگران می سازد عدم شفافیت در قوانین حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات ایشان است. تقریباً هیچ تأمین کننده سرویس های ابری در کشور قوانین واضح و شفافی در این زمینه ندارند و سازمان ها نگران دسترسی غیر مجاز نهادهای بالادستی به اطلاعات آن ها هستند. لذا به همین دلیل برخی از آنها حتی ممکن است تأمین کنندگان خارجی را در اولویت انتخاب خود قرار دهند.

سطح نسبتاً پایین دانش فنی در تیم های تخصصی تأمین کنندگان ابری در کشور به دلیل قطع تعاملات آن ها با شرکت ها و جامعه جهانی موجب شده است تا در بازه های زمانی مختلف شاهد وقوع انواع حملات سایبری در این سرویس دهنده ها و بالطبع از بین رفتن اطلاعات با ارزش سازمان ها باشیم که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و هزینه های بسیاری را به تمام ارکان تحمیل می کند.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha