۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق در دسترس است
سخنگوی پیشین وزارت خارجه:

آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق در دسترس است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند، گفت: اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق دردسترس است.

به گزارش بازار، حمیدرضا آصفی در گفت‌وگویی درخصوص توقف موقت مذاکرات وین گفت: رسانه‌های آمریکایی و بعضاً اروپایی‌ها تلاش کردند که جمهوری اسلامی را مقصر توقف گفت‌وگوها جلوه دهند و در این خصوص به فرافکنی پرداختند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه توقف مذاکرات به رویکرد آمریکا در این دور از مذاکرات برمی‌گردد، افزود: آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند؛ برخی از این موضوعات در ارتباط با تحریم‌ها و بعضی در ارتباط با تضمین‌ها بود.

این کارشناس مسال بین‌الملل با تأکید بر اینکه مقصر توقف مذاکرات آمریکایی‌ها هستند، اظهار داشت: کشورها وقتی به یک موضوعی متعهد می‌شوند، نباید از آن رد شوند. آمریکا در حال حاضر باید حقوق جمهوری اسلامی ایران را که در دوره‌های قبل پذیرفته بود، قبول کند. توپ در زمین آمریکایی‌ها است و هروقت این مسائل را بپذیرند، توافق قابل وصول و در دسترس است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند زیر تهدید فشار زمانی قرار بگیرد، اضافه کرد: این محدودیت زمانی فقط برای آمریکایی‌ها نیست؛ برای ایران هم محدود است و تنها راه برون رفت از این شرایط پذیرفتن حقوق جمهوری اسلامی، از سوی آمریکا است.

آصفی خاطرنشان کرد: متاسفانه اروپا به پیاده نظام آمریکا تبدیل شده است. یعنی حرفهایی را که خود آمریکایی‌ها نمی‌توانند بزنند از بلندگوی اروپا خارج می‌شود. این هم موضوعی است که باید توسط اروپا حل شود.

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: تیم مذاکره‌کننده بسیار خوب عمل کرده است؛ هدف این مذاکرات رسیدن با توافق برای تامین منافع ملی یک کشور است. هدف از این مذاکرات، رسیدن به هر توافقی نیست؛ در غیر این صورت دلیلی برای مذاکره وجود ندارد.

سفیر اسبق ایران در امارات اضافه کرد: لذا پایداری تیم مذاکره‌کننده به ریاست علی باقری قابل تحسین است. به لحاظ رسانه‌ای می توانستیم قوی‌تر عمل کنیم. ما در دیپلماسی عمومی فاقد برنامه بودیم و نتوانستیم آن طور که باید آن را نشان بدهیم. اما طرف مقابل، آمریکا از هر توانی که داشته استفاده کرده است.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha