پیش‌شرط توسعه اقتصادی، ارتباط هوشمند با همه کشورهاست
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان:

پیش‌شرط توسعه اقتصادی، ارتباط هوشمند با همه کشورهاست

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان معتقد است عادی‌سازی روابط تجاری ایران با همه کشورها ضرورت دارد چراکه تمرکز بر چند کشور خاص زمینه پیشرفت اقتصادی ایران را فراهم نمی‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با تاکید بر لزوم عادی‌سازی روابط تجاری ایران با همه کشورها، تصریح کرد: تمرکز بر چند کشور خاص نمی‌تواند زمینه پیشرفت اقتصادی را مهیا کند؛ ایران تولیدات و منابعی دارد که در سایر کشورها مورد استفاده است و در عین حال محصولات و فناوری‌هایی وجود دارد که ایران به آنها نیازمند است.

هرویک یاریجانیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن نگاهی به شرایط کشور و لزوم پرهیز از هرگونه اتفاقات جدید در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور، تاکید کرد: به طور اساسی ایران در شرایطی نیست که مجدد درگیر ماجراهای جدیدی شود، بنابراین باید عادی‌سازی روابط خود با دنیا را در پیش بگیرد.

این فعال اقتصادی از کمبودها در حوزه زیرساخت‌های کشور سخن گفت و بهره‌مندی از سیستم مدیریت صحیح برای اصلاح زیرساخت‌ها و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تقویت بخش صنعت و تولید کشور را ضروری خواند.

بر اساس اظهارات او نبود برنامه‌ای از سوی نظام بانکی کشور برای توسعه یکی از چالش‌های جدی است. بانک‌ها باید منابعی را برای احیا و توسعه زیرساخت‌های تولیدی اختصاص دهند و این منابع نباید صرف موضوعاتی شود که ارزش‌افزوده‌ای برای کشور ندارد.

یاریجانیان خاطرنشان کرد: منابع در دسترس را باید صرف کارخانه‌ای کنیم که ظرفیت کمک به توسعه اقتصاد ایران را دارد؛ هر کشوری متناسب با ظرفیت‌ها و منابع در دسترس خود در تولید بخشی از محصولات مزیت نسبی دارد که با تمرکز روی آنها می‌تواند میزان تولید ارزش‌افزوده خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان برقراری ارتباط بین ایران با کشورهای مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: در ایران منابعی هست که در همه دنیا خریدار دارد و به ازای آن در همه کشورها تکنولوژی و مواد اولیه و منابعی هست که ایران به آنها نیاز دارد؛ پس باید با برقراری ارتباط هوشمند و موثر به بهترین شکل اقتصاد خود را به سمت جلو هدایت کند.

به اعتقاد یاریجانیان، نباید خود را محدود کرده و تنها برای کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کنیم. آسیبی که تولید، صادرات و ارزش پول ملی کشور متحمل شد، باید اصلاح شود. از نظر حمل‌ونقل به شدت آسیب دیدیم و به دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در این حوزه شاهد خطرپذیری بالای آن هستیم. اگر سیستم لجستیک کشور مجهز و پویا بود، می توانستیم امروز در ارتباط با روسیه به کمک کشتیرانی خود ارتباط کارآ و گسترده‌ای داشته باشیم؛ اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب این فرصت را از دست خواهیم داد.

او در ادامه به یکی از معضلات جدی در فرآیند تولید اشاره کرد و گفت: برخورد نادرست با نیروی کار موجب شده تا امروز نیروی کار رغبتی به حضور در کارخانه نداشته باشد. چون کارخانه درآمدزایی نکرده و نتوانسته پاسخ مناسبی به مطالبات نیروی کار خود بدهد، بنابراین انگیزه کار کاهش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که امروز در بخش صنعت با کمبود نیروی انسانی ماهر و باانگیزه مواجه هستیم و حتی این پدیده باعث شده شاهد افزایش روند مهاجرت بین این قشر از جامعه باشیم.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha