عدم وجود سرمایه مناسب برای ایجاد زیر ساخت ها؛ چالش امنیت سایبری
کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با بازار:

عدم وجود سرمایه مناسب برای ایجاد زیر ساخت ها؛ چالش امنیت سایبری

«حمیدرضا محب علی» کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات می گوید: مهمترین چالش در حوزه امنیت سایبری عدم وجود زیر ساخت های مناسب و عدم وجود سرمایه مناسب برای ایجاد زیر ساخت هاست.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که با افزایش حملات سایبری طی سالهای اخیر بسیاری از سازمانهای کشور مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار گرفته اند. از این رو بایسته است تا دولت و سازمانها نسبت به ایجاد زیر ساختهای لازم و سرمایه مورد نیاز در این زمینه اقدام کنند تا فضایی ایمن را فراهم سازند.

به طوری که به گفته «حمیدرضا محب علی» کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، مهمترین چالش در حوزه امنیت سایبری عدم وجود زیر ساخت های مناسب و عدم وجود سرمایه مناسب برای ایجاد زیر ساخت ها می باشد. درحالی که از نظر نیروی انسانی کشور ما کمبودی ندارد. برای آگاهی بیشتر درباره این مساله خبرگزاری بازار با حمیدرضا محب علی گفتگویی انجام داده که در ادامه آمده است.

حمیدرضا محب علی دانش آموخته کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات است که به عنوان کارشناس ارشد شبکه مراکز داده و زیرساخت فعالیت می کند. همچنین وی تخصص در زمینه شبکه های کامپیوتری ، دیتاسنتر ، شبکه های وایرلس و امنیت زیرساخت های شبکه را دارد.

*کدام تهدیدهای سایبری (مانند مهندسی اجتماعی، فیشینگ، باج افزار و غیره) در سال های اخیر رایج تر بوده اند؟ چرا؟
یکی از مهمترین تهدیدات سایبری در حال حاضر، مهندسی اجتماعی است، در این روش هکر از روش هایی غیر از روش های نفوذ فنی، استفاده می کند، به طور مثال، از طریق تخلیه اطلاعاتی و یا جعل مدرک یا هویت و نفوذ به صورت فیزیکی یا مجازی به داخل سازمان ها و حریم خصوصی افراد.

تهدید بعدی فیشینگ است که در روز های اخیر خیلی رایج شده و پیامک هایی حاوی متن قوه قضائیه، شکایت و ... برای افراد ارسال می شود و با کلیک روی لینک های ارسالی حساب فرد خالی می شود.

*دولت ها برای جلوگیری از تهدیدات سایبری چه باید بکنند؟
اولین حرکت دولت ها برای جلوگیری از تهدیدات سایبری آموزش افراد در سطوح مختلف،از مدارس گرفته تا دانشگاه ها و محل کار است، حرکت دوم سرمایه گذاری در حوزه امنیت سایبری و اهمیت دادن به سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.

*امنیت سایبری چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارد؟
امنیت سایبری می تواند جلوی جعل و دستبرد به حساب های بانکی، پولشویی و .‌.. را گرفته و با ایجاد حس امنیت روانی در جامعه جلوی افراد کلاهبردار و سود جو که از عدم آگاهی افراد جامعه سوء استفاده می کنند را بگیرد.

* چالش های ایجاد زیرساخت در حوزه امنیت سایبری در ایران چیست؟ راهکارهای توسعه آن چیست؟
مهترین چالش عدم وجود زیر ساخت های مناسب و عدم وجود سرمایه مناسب برای ایجاد زیر ساخت ها می باشد، از نظر نیروی انسانی کشور ما کمبودی ندارد و هزاران نیروی نخبه در این زمینه فعالیت می کنند اما اهمیت ندادن به تخصیص بودجه برای این حوزه و بعضا نبود سرمایه کافی چالش های اصلی می باشند.

راهکار اصلی اهمیت دادن مدیران سطح بالای سازمان ها به این حوزه بوده و در صورتی که این مهم تحقق یابد، بقیه موارد و چالش ها به مرور زمان مرتفع خواهند شد.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha