۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴
افزایش دو برابری استخراج لیتیوم مشکل ساز شد| ۴ میلیون دلار جریمه برای استخراج بی رویه
باتری سازان در چالش تامین لیتیوم

افزایش دو برابری استخراج لیتیوم مشکل ساز شد| ۴ میلیون دلار جریمه برای استخراج بی رویه

سازمان حفاظت محیط زیست شیلی از استخراج بیش از اندازه قانونی لیتیوم توسط شرکت آلبرمارالی از مدیران این مجموعه شکایت کرد.

بازار؛ گروه صنعت: شرکت های باتری ساز آمریکا جنوبی در پی استخراج بی رویه آب نمک مورد نیاز باتری لیتیومی با فلزات گرانبها، فاجعه زیست محیطی ایجاد کردند. در همین راستا در بیانیه ای که به تازگی رسانه ای شده، نظارت بر این اتهامات توسط سازمان های حفاظت از محیط زیست در شیلی انجام گرفته و استخراج کنندگان منابع لیتیوم در این کشور به ۴ میلیون دلار جریمه محکوم شدند.

این تخلف در پی استخراج ۲۵۴ لیتر آب نمک مورد نیاز باتری های لیتیوم در نمک زار شیلی در سال ۲۰۲۰ رخ داده است. این درحالی است که براساس قطعنامه زیست محیطی باید ۲۴۴ لیتر در ثانیه از نمک زارها برداشت شود. از سوی دیگر تخلف صورت گرفته توسط شرکت آمریکایی با مقرارت هشدار زودهنگام آب خوان تطبیق ندارد.

طبق گفته ناظران، حادثه مربوط به تخلف جدی در مارس ۲۰۲۱ زمانی رخ داده که آلبرمارالی استخراج کننده لیتیوم به هشدار SMA توجه نکرده است. از این رو میزان استخراج نمک را کاهش نداده و تا سال ۲۰۲۱ به روند خود براساس سیکل مذکور ادامه داده است.

این اتهامات بر اساس بازرسی های زیست محیطی که توسط مقامات SMA به همراه کارشناسان زیست محیطی و خدمات ملی زمین شناسی و معدن انجام شده است. این بازرسی ها از سال ۲۰۱۸ در تاسیسات پروژه کارخانه لیتیوم کلرید آغاز شده بود.

این بیانیه اشاره می‌ کند که پرسنل نظارت نیز سوابق تاریخی مربوط به مصرف آب را جمع‌ آوری کرده و توسط آلبرمارالی در گزارش‌ های پایش زیست‌ محیطی خود ارائه کرده‌ اند.

کریستوبال دلا مازا، سرپرست محیط زیست شیلی، در بیانیه ای گفت: این هزینه ها بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خود شرکت استخراج کننده تکمیل و از اقداماتی که SMA در این منطقه انجام می دهد حمایت می کند. فراموش نکنیم که علاوه بر آلبرمارالی، سه شرکت معدنی دیگر در این منطقه فعالیت می‌ کنند که شامل ام ای ل، اس کیو ام و سی ام زد است. این شرکت ها اکوسیستم منطقه را تهدید و درحال تخریب محیط زیست شیلی هستند.

از زمان اعلام این اتهام آلبرمارالی ۱۵ روز کاری فرصت ارائه درخواست تجدید نظر دارد. در شیلی کربنات لیتیوم، کلرید لیتیوم و لیتیوم استخراج می شود، شرکت های فعال استخراج سالانه ۴۴ هزار تن لیتیوم را به ۸۸ هزار تن افزایش دادند.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha