۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶
۱۰ میلیون ایرانی شاغل کم درآمد هستند| نرخ بیکاری در اردبیل ۴ درصد بیشتر از میانگین کشوری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۱۰ میلیون ایرانی شاغل کم درآمد هستند| نرخ بیکاری در اردبیل ۴ درصد بیشتر از میانگین کشوری

اردبیل- معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ۱۰ میلیون ایرانی در مشاغل مختلف با درآمد بسیار پایین مشغول فعالیت هستند.

علی حسین شهریور در حاشیه آیین معارفه مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه‌ای استان اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت مردم است و ما مسئولیت خطیر و گسترده‌ای را در ارائه خدمات متنوع کارگری، بیمه‌ای و پرداخت تسهیلات برای کارآفرینان و حمایت از جامعه کارگری بر عهده‌ داریم.

وی از بیکاری و اشتغال ناقص ۲۰ میلیون ایرانی خبر داد و تصریح کرد: ۹.۵ میلیون نفر بیکار هستند که عمده آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

۴.۵ میلیون نفر در کشور به اشتغال غیررسمی بدون پوشش بیمه‌ای مشغول هستند
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای گفت:‌ ۱۰ میلیون ایرانی به رغم شاغل بودن درآمد کم دارند و ۴.۵ میلیون نفر نیز به اشتغال غیررسمی بدون پوشش بیمه‌ای مشغول هستند.

شهریور اهمیت کار و مسئولیت سازمان فنی و حرفه‌ای را در تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار یادآور شد و گفت: برای گردش اقتصادی در کشور و توانمندی معیشتی مردم ما به نیروهای ماهر و کارآزموده نیاز داریم تا در بخش‌های مختلف بتوانند پشتیبان تولید باشند.

وی افزود: ۵۴ درصد افراد در آستانه ورود به دانشگاه از انتخاب رشته صرفه‌ نظر کردند و تمایلی به تحصیل در رشته‌های تئوری فاقد مهارت در دانشگاه‌ها ندارند.

پول‌پاشی ها و مدرک‌گرایی فاقد مهارت در مراکز علمی و دانشگاهی
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد علاقه‌مندان به آموزش فنی و حرفه‌ای در کارگاه‌های جوار واحدهای صنعتی و تولیدی مشغول به کار بوده که عمده آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت تشکیل می دهد.

وی با انتقاد از پول‌پاشی ها و مدرک‌گرایی فاقد مهارت در مراکز علمی و دانشگاهی اضافه کرد: به جای مدرک‌گرایی بهتر است مهارت‌گرایی در استان‌های مختلف به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد.

شهریور موضوع استانداردسازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را منطبق بر فرآیند بین‌المللی یادآور شد و بیان کرد: ما باید متناسب با نیاز بازار، تکنسین‌های ماهری را تربیت کنیم تا زمینه رشد و تعالی بیشتر در فرآیند تولید فراهم آید.

تدوین ۶ هزار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای ادامه داد:‌ در استان اردبیل ۴ درصد از میانگین ۱۲ درصدی کشور آمار بیکاران بالاست و ما نیازمند توجه جدی به مهارت‌افزایی نیروهای کارگری هستیم.

شهریور از تدوین ۶ هزار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و اظهار کرد: از سال آینده نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: منطبق بر این استانداردها شایستگی افراد در حرف مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت تا به ازای این شایستگی ها ۳۰ ساعت دوره آموزشی مهارتی و تخصصی به انجام برسد.

فعال شدن کارگاه‌های مهارت‌آموزی در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت ۶ هزار مربی و ۵ هزار کارگاه فنی و حرفه‌ای را یادآور شد و گفت:‌ در کشور ۱۴ هزار آموزشگاه آزاد با همت بخش خصوصی ارائه خدمات آموزشی را برای حرفه‌آموزان انجام می دهند.

وی افزود: در سال‌جاری ۲۳۴ میلیون نفر ساعت برنامه آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای ارائه شده که در سال آینده این میزان ارائه برنامه‌های آموزشی با ۵۰ درصد رشد هدف‌گذاری شده است.

شهریور از فعال شدن کارگاه‌های مهارت‌آموزی در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲.۵ میلیون بیکار کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که به جای مدرک‌گرایی باید به مهارت‌آموزی روی بیاورند.

بانک آزمون‌گران عملی در کشور راه‌اندازی می شود
وی به آغاز نهضت مهارت‌آموزی در کشور اشاره کرد و ادامه داد:‌ این نهضت مهارت‌آموزی از نهضت سوادآموزی مهمتر است و قطعا کشور را از آسیب‌های مختلف نجات خواهد داد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای اقتصاد کشور را تشنه نیروی ماهر و با کیفیت خواند و اضافه کرد: بانک آزمون‌گران عملی در کشور راه‌اندازی می شود تا به تناسب تخصص‌های مختلف نیروی انسانی تربیت شده و در واحدهای تولیدی و صنعتی به کارگیری شوند.

شهریور از اجرای نذر مهارت در کشور برای ارائه برنامه‌های آموزشی مهارت‌محور رایگان خبر داد و بیان کرد: امیدواریم این اقدامات به رونق اقتصادی استان کمک کند که در این زمینه از ظرفیت اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی نیز استفاده خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha