۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
آبزی‌پروری گامی بلند برای جهش تولید/ ارزآوری از دریا
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

آبزی‌پروری گامی بلند برای جهش تولید/ ارزآوری از دریا

بوشهر - استان بوشهر دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری برای آبزی پروری است و توسعه طرح‌های پرورش ماهی و میگو می‌تواند گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید باشد.

خبرگزاری بازار - برخورداری از ۹۰۰ کیلومتر ساحل یکی از ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر است که این فرصت را فراهم می‌سازد تا بخش زیادی از اقتصاد این استان متعلق به دریا و ساحل باشد.

استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی مناسب، شناسایی اراضی مستعد، همکاری مطلوب با سرمایه‌گذاران، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران و... است که همت همه مسئولان را می‌طلبد.

طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه آبزی پروری استان بوشهر صورت گرفته است و این استان به تنهایی بیش از نیمی از میگوی پرورشی کل کشور را تولید می‌کند ولی ظرفیت استان بوشهر بیش از اینها است.

در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است، می‌طلبد که ظرفیت‌های تولید از جمله پرورش آبزیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و زمینه برای افزایش تولید در این بخش فراهم شود.

توسعه اراضی پرورش آبزیان

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا همه ظرفیت‌های استان بوشهر برای تقویت اشتغال و خصوصاً در حوزه تولید شناسایی شود.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه اشتغال و تولید بخش آبزی‌پروری است که پرورش میگو و ماهی در قفس به عنوان مهمترین ظرفیت‌ها شناخته می‌شوند.

وی استان بوشهر را قطب تولید میگوی پرورشی در کشور دانست و بیان کرد: بخش عمده میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و با تخصیص اراضی جدید به این حوزه شاهد افزایش تولید میگوی پرورشی هم هستیم.

استاندار بوشهر با اشاره به توسعه اراضی پرورش آبزیان اظهار کرد: امسال شاهد افزایش چشمگیر سطح زیرکشت میگو در سطح استان هستیم و این افزایش سطح اراضی افزایش تولید را در پی دارد.

وی همکاری و همراهی با سرمایه‌گذاران در توسعه آبزی‌پروری را به عنوان یک برنامه مهم قلمداد کرد و گفت: از همه طرح‌هایی که زمینه اشتغال را فراهم ساخته و در افزایش تولید مؤثر است حمایت می‌کنیم.

گراوند با تاکید بر ارائه خدمات مناسب به آبزی‌پروران تصریح کرد: تلاش شده تا نیازهای تولیدکنندگان در حوزه آبزی‌پروری رفع شود و حمایت لازم را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشیم.

افزایش تولید میگوی پرورشی

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای آبزی‌پروری وجود دارد که شاهد افزایش مستمر تولید در حوزه پرورش ماهی و میگو در استان هستیم.

علی بازدار از تلاش جدی برای افزایش راندمان تولید در حوزه آبزی‌پروری استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: در استان بوشهر طی سال گذشته ۲۱.۷ هزار تن میگوی پرورشی در ۳۰۵ مزرعه تولید شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد مزارع پرورش میگوی استان بوشهر امسال به ۳۴۴ مزرعه رسیده است، افزود: سال گذشته اراضی تحت پوشش پرورش میگو در استان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار بود که امسال به شش هزار و ۱۴۰ هکتار رسیده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با پیش‌بینی تولید ۲۹ هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر طی سال جاری ادامه داد: از ۱۵ اردیبهشت عملیات تولید و ذخیره سازی بچه میگو در استخرهای پرورشی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی ۲.۱ میلیارد قطعه بچه میگو در ۱۱ سایت ساحلی استان بوشهر، افزود: برداشت میگو پس از ۱۲۰ روز در اراضی پرورشی انجام می شود.

ظرفیت پرورش ماهی به خوبی استفاده نشده است

استان بوشهر علاوه بر ظرفیت‌های بسیار خوبی که برای پرورش میگو دارد و به خوبی هم از این ظرفیت استفاده شده است، برای پرورش ماهی نیز ظرفیت‌های بالایی دارد که باید بیش از پیش از این ظرفیت استفاده شود.

استفاده از ظرفیت دریا برای پرورش ماهی یکی از این ظرفیت است و البته سدهای استان خصوصاً سد رئیس‌علی دلواری ظرفیت دیگری است که باید به خوبی از این ظرفیت استفاده شود.

طرح‌هایی برای پرورش ماهی چه از طریق دریا و چه در پشت سد رئیس‌علی دلواری در شهرستان دشتستان اجرایی شده است ولی می‌توان از ظرفیت استان در این زمینه بیش از پیش بهره برد.

توسعه طرح‌های پرورش ماهی

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استان بوشهر پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: از ظرفیت‌های استان به خوبی در زمینه پرورش ماهی در قفس استفاده نشده است و باید زمینه تقویت این بخش را فراهم کنیم.

علی بازدار از تلاش و پیگیری جدی برای افزایش میزان تولید ماهی در قفس استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: تلاش داریم تا شاهد افزایش و روند صعودی تولید ماهی پرورشی در استان بوشهر باشیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید ماهی پرورشی در استان باید سالانه به هفت هزار تن برسد ادامه داد: سال گذشته هزار و ۲۰۰ تن ماهی در قفس در استان بوشهر تولید شد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به صدور ۴۲ مجوز برای پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر اظهار داشت: تاکنون فقط دو پروژه اجرا شده است که ظرفیت آنها ۱۱ هزار تن در سال است.

به گفته بازدار، سال گذشته هزار و ۲۰۰ تن ماهی در قفس توسط این دو طرح تولید شد که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آنها امسال به چهار هزار تن برسد.

وی با اشاره به ارائه ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اعتباری برای پرورش ماهی در قفس ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید ماهی در قفس استان بوشهر به هشت هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر برای جهش تولید باید به خوبی استفاده شود که یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان آبزی پروری است و با توجه به سود مناسب و توجیه اقتصادی خوبی که دارد باید بیشتر مد نظر باشد.

بخش عمده میگوی پرورشی استان بوشهر به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری بسیار خوبی را در پی دارد و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی، توجه به چنین صنایعی باید به عنوان یک اولویت مد نظر باشد.

کد خبر: ۱۴٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha