۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
آغاز پروژه بزرگ ۲ هزار هکتاری زراعت چوب در خوزستان
معاون استاندار خوزستان خبر داد

آغاز پروژه بزرگ ۲ هزار هکتاری زراعت چوب در خوزستان

اهواز- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان گفت: ۲ هزار هکتار اوکالیپتوس در اراضی کم بازده تا سال ۱۴۰۱ کشت می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، رضا فتوحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهمی که در استان خوزستان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بحث کاشت درختچه و درختکاری است.

وی افزود: با توجه به سابقه نهالکاری در استان خوزستان، اولویت اول ما طرح جامع توسعه نخیلات است که به دولت ارائه شده و تا کنون شامل حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان ضمن اشاره به اینکه حدود ۶.۴ میلیون هکتار از عرصه استان خوزستان شامل بخش‌های منابع طبیعی، زراعی، باغی، جنگلی و … است، گفت: از این میزان، حدود ۴.۹ هکتار آن به صورت منابع طبیعی، مرتع، ملی و بخش‌های دیگر است که با همراهی همکاران در جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بخش‌های فنی-تخصصی دستگاه‌های اجرایی و…، با کاشت نهال و درختکاری هم می توانیم باعث توسعه فضای سبز، کاهش ریزگردها، و تلطیف هوا شویم و هم می توانیم با تامین چوب مورد نیاز استان، از واردات چوب جلوگیری کنیم.

کاهش ریزگردها با درختکاری
فتوحی ادامه داد: با این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱،۲ هزار هکتار کاشت اوکالیپتوس را در اراضی کم بازده خواهیم داشت و با این طرح به کاهش ریزگردهایی که منشا داخلی دارند کمک شایان ذکری خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: کاشت نهال، درختکاری و در نهایت توسعه فضای سبز در استان خوزستان کم کم تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان بیان کرد: این مساله در نهایت به رشد اقتصادی استان نیز کمک شایان ذکری خواهد کرد.

فتوحی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص طرح‌ها و اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال ۱۴۰۱ گفت: ریزگردها در استان خوزستان دارای دو منشا داخلی و خارجی هستند، که در خصوص منشا خارجی مکاتبه‌ای با وزارت امور خارجه در خصوص تشکیل دبیرخانه مرکزی بین‌المللی بین کشورهای عراق،سوریه و عربستان صورت گرفته تا بتوان با همفکری باعث کنترل نسبی ریزگردها شویم و در خصوص منشا داخلی نیز همانطور که پیشتر گفته شد با توسعه فضای سبز، محیط زیست و کاشت انواع درخت‌ها می‌توانیم کمک زیادی به کاهش ریزگردهایی که منشا داخلی دارند، داشته باشیم.

وی در خصوص افتتاح پروژه ۴۲۰ هکتاری آبیاری تحت فشار شرکت میان آب حضور گفت: مهم‌ترین فاکتوری که در توسعه کشور نقش دارد علاوه بر حوزه منابع معدنی، نفت و گاز، بحث منابع آبی است. افزایش راندمان مصرف آب می تواند در بهبود اقتصاد کشور نقش اساسی ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان ضمن اشاره به اینکه بیشتر از یک سوم منابع آبی کشور در خوزستان هستند، گفت: از تمام کشاورزان استان خوزستان می‌خواهیم همگی با کمک و همراهی هم با استفاده از روشهای مختلف مثلاً آبیاری قطره ای،آبیاری تحت فشار و…. در مصرف بهینه این منبع خدادادی بیش از پیش کوشا باشیم.

فتوحی افزود: این پروژه در راستای رسیدن به این مهم با اعتباری در حدود ۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم مصرف بهینه ی منابع آبی سرلوحه کار همه کشاورزان قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha