۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
اجرای طرح فروش متری مسکن از سال آینده| بهره سازنده ها و رقبا از شرکت سرمایه گذاری مسکن در قیمت گذاری
مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن مطرح کرد

اجرای طرح فروش متری مسکن از سال آینده| بهره سازنده ها و رقبا از شرکت سرمایه گذاری مسکن در قیمت گذاری

امامی، مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن با بیان اینکه طرح فروش متری مسکن از سال آینده اجرایی خواهد شد، گفت: سازنده ها و رقبا از شرکت سرمایه گذاری مسکن در قیمت گذاری بهره می برند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: یاسر امامی مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت در ۳۲ سال گذشته ۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته و در حال احداث دارد ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری مسکن ۱۵ شرکت دارد که ۱۱ شرکت ساختمانی فعال دارد و ۴ شرکت نیز در بخش های طراحی و مهندسی و املاک فعال هستند.

وی با بیان اینکه شرکت جدیدی در سواحل مکران تاسیس شده تا بتواند به جذب سرمایه در این سواحل اقدام کند و مقرر شده تا امسال در بورس عرضه شود اضافه کرد: ۲ میلیون متر مربع به میزان ۱۲ هزار واحد مسکن در دست ساخت داریم و سالانه به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار مترمربع را تحویل مردم می‌دهیم بنابراین ساخت‌وسازهای گروه سرمایه گذاری مسکن برای دهک‌های ۴ تا ۸ صورت می گیرد اما با این‌حال برای دهک‌های ۹ و ۱۰ نیز در برخی مناطق کشور از جمله سواحل مازندران و جزیره کیش مسکن احداث می کنیم.

استفاده از شرکت‌های خارجی برای ارتقای فناوری ساخت در طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت است و حتی همین امروز با یک شرکت بزرگ ترکیه‌ای که قبلاً در ایران سابقه فعالیت نداشته مذاکره کردیم و آمادگی دارد در پروژه‌های مسکونی ایران مشارکت کند

امامی در پاسخ به این پرسش که آیا تهاتر نفت برای ساخت مسکن توسط شرکتهای خارجی را می پسندید؟ گفت: استفاده از شرکت‌های خارجی برای ارتقای فناوری ساخت در طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت است و حتی همین امروز با یک شرکت بزرگ ترکیه‌ای که قبلاً در ایران سابقه فعالیت نداشته مذاکره کردیم و آمادگی دارد در پروژه‌های مسکونی ایران مشارکت کند.

امامی تاکید کرد: اگر بتوانیم با مشارکت شرکت‌های خارجی صنعتی‌سازی را در پروژه نهضت ملی مسکن و به طور کلی در کشور رواج دهیم مزایایی برای بخش مسکن دارد که از جمله آن می‌توان به امکان تهاتر نفت در شرایط تحریمی، ارتقای تکنولوژی ساخت، کاهش مدت زمان اجرای پروژه و کاهش قیمت تمام شده اشاره کرد.

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن با تاکید بر اینکه این شرکت ترکیه ای «کوزو» نیست ادامه داد: تصمیم دولت مبنی بر استفاده از شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در صنعت ساختمان موجب اختلاف نظراتی بین سازندگان داخلی با دولت شده است، اما به اعتقاد بنده ورود شرکت‌های خارجی در جهت ارتقای فناوری ساخت، یک فرصت محسوب می‌شود که نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.

وی افزود: حدود ۱۵ سال قبل یک شرکت ترکیه‌ای دانشی را تحت عنوان قالب تونلی وارد کشور کرد که در طرح مسکن مهر به کار گرفته شد اما ما تلاش کردیم تا یوارهای والکریت را برای اولین بار در پروژه های خود به کار بگیریم. به طور مثال یک پروژه ۸۰۰ واحدی در این قالب ۱۸ ماهه به اتمام رسید. پس از آن شرکت‌های داخلی نیز از این تکنولوژی بهره بردند و هنوز استفاده می شود.

امامی با بیان اینکه همین امروز با یک شرکت ترکیه‌ای برای ورود به پروژه‌های مسکونی در ایران مذاکره کردیم گفت: شرکت مورد نظر یک شرکت بزرگ است که تاکنون در ایران سابقه فعالیت نداشته است، در صورتی که مذاکرات به مراحل جدی‌تری برسد جزئیات بیشتری از این رایزنی‌ها اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد:اضافه کرد:‌ شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران دو مشکل دارند؛‌ یعنی این‌که با ضوابط و آیین‌نامه شهری و شهرسازی آشنا نیستند و دچار مشکل جدی می‌شوند، دوم آن‌که محصول این شرکت‌ها آپارتمان است که در شرایط تحریم برای فروش آنها دچار مشکل می‌شوند.

دولت قصد دارد تا از طریق طرح نهضت ملی مسکن کسری خانه در ایران را جبران کند بنابراین با توجه به کند شدن سرعت نرخ رشد جمعیت ممکن است در ۱۵ سال آینده تقاضای مسکن مقداری کاهش یابد

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان این که با جوینت شدن با این شرکت‌ها،‌ این دو مشکل را حل می‌کنیم و قطعاً با حضور این شرکت‌ها دانش روز ساخت‌وساز وارد ایران می‌شود اضافه کرد: دولت قصد دارد تا از طریق طرح نهضت ملی مسکن کسری خانه در ایران را جبران کند بنابراین با توجه به کند شدن سرعت نرخ رشد جمعیت ممکن است در ۱۵ سال آینده تقاضای مسکن مقداری کاهش یابد. دولت قصد دارد که کسری مسکن را جبران کند و فعالان صنعت ساختمان هم با توجه به شاخص‌های اقتصادی و بازده سرمایه وارد این طرح می‌شوند.

یک سال است که بر روی طرح فروش متری مسکن یا اوراق سلف موازی استاندارد، کارهای کارشناسی انجام شده، کمیته فقهی نیز تاییدیه داده است. در حال حاضر دستورالعمل و امیدنامه تهیه شده و اخیراً جلسه‌ای با کمیته فقهی برگزار شد که امیدواریم شرایط به نوعی پیش برود تا این ابزار اجرایی شود

وی درباره آخرین وضعیت طرح فروش متری مسکن از طریق فروش اوراق سلف گفت: یک سال است که بر روی طرح فروش متری مسکن یا اوراق سلف موازی استاندارد، کارهای کارشناسی انجام شده، کمیته فقهی نیز تاییدیه داده است. در حال حاضر دستورالعمل و امیدنامه تهیه شده و اخیراً جلسه‌ای با کمیته فقهی برگزار شد که امیدواریم شرایط به نوعی پیش برود تا این ابزار اجرایی شود.

امامی با تاکید بر اینکه بالا بودن قیمت ها باعث شده تا قدرت خرید خانه کاهش یابد و به پیش فروش اعتماد چندانی نداشته باشند این ابزار مفید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد گفت: سازندگان و رقبا از شرکت سرمایه گذاری مسکن برای قیمت مسکن الگوسازی می‌کنند بنابراین همواره تلاش کرده‌ایم قیمت‌های فروش پایینی برای پروژه‌ها داشته باشیم.

امامی در خصوص آخرین برآوردها از قیمت تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن گفت: هزینه ساخت مسکن بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع است. این عدد به جز قیمت زمین، هزینه‌های طراحی(نصب شیرآلات و کابینت) و اخذ پروانه است که به آن اضافه می‌شود. البته این هزینه‌های میانگین است و طبیعتاً با توجه به نصبیات و امکانات می‌تواند افزایش یا تا حدود ۶ میلیون تومان کاهش پیدا کند. در حال حاضر ما یک پروژه در شهر جدید اندیشه در استان تهران داریم که قیمت فروش را متری ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان تعیین کرده‌ایم.

وی با اشاره به ساخت پروژه‌های طرح ملی مسکن در برخی شهرها از جمله شهر جدید اندیشه، گفت: در این شهر ۱۲۰۰ واحد در دست ساخت داریم که کلنگ آن خرداد ۹۸ به زمین زده شد، اما به‌دلیل زیرساخت‌ها و مسائل مربوط به مالک یعنی شرکت عمران شهر جدید اندیشه طبیعی است که پروژه به عقب شیفت داده می‌شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha