۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
درآمد حداقل ۸۰۰ هزار تومانی نیروگاه های پشت بامی| ۷ درصد برق ساتبا از انرژی خورشیدی تامین می شود
معاون وزیر نیرو درپاسخ به «بازار» خبر داد

درآمد حداقل ۸۰۰ هزار تومانی نیروگاه های پشت بامی| ۷ درصد برق ساتبا از انرژی خورشیدی تامین می شود

کمانی معاون وزیر نیرو از درآمد حداقل ۸۰۰ هزار تومانی نیروگاه های پشت بامی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و گفت: تنها ۷ درصد برق مصرفی ساتبا از محل انرژی های تجدید پذیر تامین می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج مگاواتی در دستور کار ساتبا قرار گرفته است.» این خبری است که محمود کمانی معاون وزیر نیرو امروز در نشستی خبری اعلام کرد. آنگونه که رییس ساتبا اعلام کرده، در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می‌رسد در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.
او همچنین به بازار می گوید: برای حمایت از خانواده های تحتث پوشش نهادهای حمایتی هیچ هزینه ای برای احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی دریافت نمی شود. بخشی از مبلغ مورد نیاز در قالب تسهیلات بلاعوض و بخشی هم در قالب تسهیلات با سود پایین پرداخت خواهد شد.

فروش برق نیروگاه های پشت بام های خانگی حدود ۱.۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که بخشی از آن بابت تسهیلات پرداختی کسر می شود و چیزی حدود ۸۰۰ هزار تومان به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی که خواهان اجرای این طرح هستند پرداخت می شود

کمانی همچنین ادامه داد: در حال حاضر فروش برق نیروگاه های پشت بام های خانگی حدود ۱.۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که بخشی از آن بابت تسهیلات پرداختی کسر می شود و چیزی حدود ۸۰۰ هزار تومان به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی که خواهان اجرای این طرح هستند پرداخت می شود.

به گفته او، در طرح جدید مدت زمان بازگشت سرمایه در طرح های نیروگاه های خانگی به هفت سال کاهش یافته و برق این نیروگاه ها به قیمت ۱۴۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

رییس ساتبا با بیان اینکه فضای خوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به وجود آمده و تاکید مقامات ارشد موجب دلگرمی و پیشرفت برنامه‌ها بوده است، اظهار داشت: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی چهار سال اعلام شده و مقدمات کار در حال پیگیری است، مهمترین بحث گرفتن مجوز و تامین اعتبار است که تاکنون مجوز احداث ۴ هزار نیروگاه از شورای اقتصاد گرفته شده است. نگرانی ما مدل عقد قراردادها بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۴ قانون رفع موانع نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف شده و دوره بازپرداخت سرمایه‌گذاری به چهار سال کاهش یافته است همچنین عدد فروش برق به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت در مناقصات شرکت کنند.

او با بیان اینکه به زودی مصوبه احداث دو هزار مگاوات ابلاغ خواهد شد. گفت: برای احداث چهار هزار مگاوات خورشدی نیز مناقصه برگزار می‌شود

۹۵ هزار مگاوات درخواست احداث نیروگاه تجدید پذیر به ما اعلام شده است برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شده و هنوز شرکت‌ها فرصت دارند درخواست خود را به ساتبا اعلام کنند

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: طبق فراخوان تاکنون بر اساس آن ۹۵ هزار مگاوات درخواست داشته‌ایم برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شده و هنوز شرکت‌ها فرصت دارند درخواست خود را به ساتبا اعلام کنند.

وی افزود: مصوبه بعدی احداث سه هزار مگاوات نیروگاه بادی است که اقدامات آن انجام شده و امیدواریم به تصویب برسد.

معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به یانکه صنایع بزرگ با مشکل کمبود برق مواجه هستند در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت داشتیم بنا بر این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع احداث شود و معادل برق تولیدی را به صورت توان ثابت به آنها تحویل دهیم. به عبارت دیگر این تعهد وجود دارد که هیچ گاه برق صنایع در زمان پیک قطع نشود.

وی با بیان اینکه دو هزار مگاوات خود تامین برای صنایع در دستور کار است گفت: اقدام دیگر پیش بینی در لایحه بودجه بوده که در دولت و مجلس به تصویب رسیده که با تاکید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود و امیدواریم که از اوایل سال آینده احداث ۴ هزار مگاوات آغاز شود.

وی یادآور شد: اکنون در حال نهایی کردن دو هزار مگاوات صنایع و هزار مگاوات شهرک‌ها هستیم و این برنامه‌ها این نوید را می‌دهد که بتوانیم طبق اهداف پیش بینی شده جلو برویم.

کمانی در ادامه بیان کرد: تاکنون مهمترین مانع ما گرفتن مجوز بوده که سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل می‌شدند یکی از این موضوعات تفاهم‌نامه با منابع طبیعی بوده است. اکنون بنا بر این است که سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه ها را معرفی کرده و سرمایه‌گذاران نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند و به این ترتیب با سرعت بیشتری مجوز را اخذ خواهند کرد. همچنین با تک تک استانداران استان‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که از جمله آنها مجوز تخصیص زمین خواهد بود. ضمن اینکه مجوز اتصال به شبکه هم داده خواهد شد.

شرایط احداث نیروگاه های زیست توده
وی درباره احداث نیروگاه‌های زیست توده نیز گفت:‌ این نیروگاه‌ها به امحای زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد. مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند. روند سرمایه‌گذاری نیز به این شکل است که ۶۰ درصد از سوی شهرداری و ۴۰ درصد نیز سرمایه‌گذاری خواهد بود و قرارداد ها به صورت بی او تی منعقد می‌شود

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به حفظ آب و خاک خواهد تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.

احداث نیروگاه های بادی در مرز افغانستان
کمانی درباره احداث نیروگاه بادی در مرز افغانستان گفت: این نیروگاه‌ها در خواف و میل نادر در حال احداث است در میل نادر قرارداد ۵۰ مگاوات در دستور کار است که ۲۵ مگاوات نصب شده و قبل از خرداد ۲۵ مگاوات دیگر نصب می‌شود. علاوه بر آن با مجموعه شستا نیز قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را داریم.

وی ادامه داد: در خواف نیز در حد پنج مگاوات نصب شده ۱۰ مگاوات دیگر نیز در حال نصب است و در کل هر کدام از این مناطق هزار مگاوات پتانسیل دارند.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدید پذیر هزینه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای هر پنج مگاوات ۸۰ میلیون تمان اعلام کرد.

او همچنین درباره احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط استخراج کنندگان رمزارز نیز گفت: طبق هماهنگی وزارت صمت و نیرو متقاضیان می‌توانند به ساتبا مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند و با توجه به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تامین برق در کشور وجود دارد دولت نمی‌تواند برق مورد نیاز رمزارزها را نیز تامین کند بنابراین خودشان باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند.

بر اساس مصوبه دولت ۲۰ درصد برق مورد نیاز نهادها و اداره های دولتی باید ازانرژی خورشیدی تامین شود اما این سهم حتی برای خود ساتبا هم ۷ درصد است

سهم ۷ درصدی انرژی های خورشیدی از تامین برق ساتبا
وی همچنین درباره احداث نیروگاه توسط ادارات دولتی نیز گفت: طبق مدل جدیدی که ارایه کردیم مصوبه داریم که ۲۰ درصد مصرف برق ادارات از تجدیدپذیرها باشند اما تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده و علت اصلی آن نیز به مصوبه برمی‌گردد که این گونه اقدامات را اختیاری عنوان کرده اگر بتوانیم احداث تجدیدپذیرها توسط ادارات دولتی را اجبار کنیم قطعا این ۲۰ درصد اجرایی خواهد شد. البته در سازمان ساتبا هم تاکنون ۷ تا ۸ درصد از این هدف ۲۰ درصدی اجرا شده که دلیل آن فرسوده بودن تجهیزات است اما بنا براین است که تا سال آینده به رقم تعیین شده دست پیدا کنیم.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha