۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
«گرانی» بازار شب عید مردم را سرد کرد | چالش‌های خرید نوروزی
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

«گرانی» بازار شب عید مردم را سرد کرد | چالش‌های خرید نوروزی

قزوین- دولتی‌ها از عزم جزم خود برای نظارت بر بازار شب عید استان سمنان قزوین خبر می‌دهند، اما نشانه‌ای از اصلا و تغییر شرایط در کف بازار تامین مایحتاج شب عید مردم، دیده نمی‌شود.

آرش صالحی؛ بازار: این روزها بازار شب عید قزوین دوباره با چالش رو برو شده و مانند سال‌های قبل از کرونا به صحنه رقابت مغازه‌داران و دست‌فروشان برای عرضه محصولاتشان تبدیل شده است شرایطی که بیشتر به بازار سرد و بی روح می ماند تا تب و تاب بازار های نوروزی؛

با کمی دقت هم می‌توان فهمید که هیچ نظم و نظامی در نوع فعالیت اصناف دیده می‌شود و برخی مغازه‌ها در کنار عرضه محصولات معمول برخی اقلام نوروزی مانند ماهی شب عید را هم به فروش می‌رسانند با این حال قصه گرانی و گران‌فروشی همچنان روی اعصاب مردم است و بسیاری از آنها را از خرید پشیمان می‌کند.

در این میان مجموعه دولت تلاش کرده تا با تشدید اقدامات نظارتی که جرقه آن از دی‌ماه سال جاری خورده، برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از گرانی‌ها و گران‌فروشی‌ها آماده شود و اساسی‌ترین تحول در این حوزه هم واگذاری مسئولیت تنظیم بازار کالاهای اساسی سازمان صمت به جهادکشاورزی بود. اقدامی که به عقیده برخی فعالان اقتصادی نتوانسته خلأهای گذشته را پر کند.

برخورد با گران فروشی
معاون اقتصادی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت بازار شب عید و روزهای نوروز در استان اظهار داشت: اقلام اساسی به وفور در بازار موجود بوده و بر عرضه آن نظارت می‌شود. در ضمن نشست‌های ستاد تنظیم بازار و امنیت غذایی هر هفته برگزار شده و نظارت بر بازار هم تشدید یافته است.

مجموعه دولت تلاش کرده تا با تشدید اقدامات نظارتی که جرقه آن از دی‌ماه سال جاری خورده، برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از گرانی‌ها و گران‌فروشی‌ها آماده شود

میثم پیله‌فروش با بیان اینکه امسال برای نخستین بار شاهد عرضه کالاهای اساسی به شکل مجازی و اینترنتی بودیم، اضافه کرد: پس از این کار که با مشارکت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شد و در این زمینه جزو نخستین استان‌ها بودیم، نوسانات شدیدی را در بازار کالاهای اساسی شاهد نبودیم.

وی مسئول با اشاره به عزم مدیریت ارشد استان قزوین برای مقابله با افرادی که به ثبات بازار کالاهای اساسی آسیب می‌زنند، ادامه داد: در کنار این موضوع حمایت‌های غیرمنطقی از افراد گران‌فروش که در گذشته شاهد بودیم، در دوره فعلی قطع شده و موجب شده تا دستگاه‌های نظارتی با جدیت بیشتری به تخلفات رسیدگی کنند.

«گرانی» بازار شب عید مردم را سرد کرد | چالش‌های خرید نوروزی

نظارت‌های شبانه‌روزی قرارگاه امنیت غذایی در روزهای آخر سال
فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از توزیع میوه شب عید از طریق سامانه‌های اینترنتی خبر داد و گفت: در کنار عرضه اینترنتی جایگاه‌های فیزیکی هم از سوی بنیاد تعاون روستایی پیش‌بینی شده که باید در دسترس مردم قرار بگیرن همچنین در هفته پایانی سال بازرسی و نظارت قرارگاه بر بازار شب عید شبانه‌روزی می‌شود و برخورد بازدارنده با گران‌فروشی و کم‌فروشی و سایر تخلفات این حوزه در دستور کار بازرسان قرارگاه خواهد بود.

رضا افلاطونی با بیان اینکه قزوین در تأمین کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، شکر، گوشت و مرغ مشکلی نداشته و نگرانی در این رابطه وجود ندارد، افزود: برای تسهیل امورات مردم همچنین نخستین بازارچه عرضه مواد پروتیینی به شکل حضوری و اینترنتی در قزوین راه اندازی شده است.

افلاطونی با بیان اینکه این زیرساخت برای متعادل کردن قیمت گوشت، اقلام پروتئینی و کاهش اثر دلال‌ها در این حوزه بازارچه عرضه مستقیم مواد پروتئینی در قزوین از ۲۱ اسفندماه جاری تأسیس شد، ابراز کرد: این بازارچه‌ها تا دو ماه آینده تا هشت فقره در استان افزایش می‌یابند و در آنها انواع مرغ، تخم مرغ، گوشت منجمد و گرم، ماهی، برنج و عسل با نرخ تنظیم بازار به صورت حضوری و اینترنتی عرضه می‌شود همچنین باید گفت کالاهایی که در این بازارچه به فروش می‌رسد باید به دست بازار هدف و مصرف‌کننده برسد که خریداران می‌توانند برای دسترسی به این کالاها در ۳ پلتفرم بومی(استانی) و یک پلت‌فرم کشوری ثبت نام کنند.

تشکیل ۲۰ اکیپ نظارت بر عرضه محصولات کشاورزی
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم از تشکیل ۲۰ اکیپ بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در این راستا در سطح شهرستان قزوین ۱۰ اکیپ و گروه نظارتی تشکیل شده است که به صورت ۲۴ ساعته در حال گشت‌زنی در بازار هستند.

برای تسهیل امورات مردم همچنین نخستین بازارچه عرضه مواد پروتیینی به شکل حضوری و اینترنتی در قزوین راه اندازی شده است

مجید رحمانی با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ اکیپ نظارتی دیگر در سایر شهرستان‌های استان قزوین اضافه کرد: همچنین در ۵ شهرستان دیگر استان یعنی آبیک، آوج، البرز، بویین‌زهرا و تاکستان هم هر کدام ۲ اکیپ تشکیل و کار بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی از مبدأ تولید تا عرضه را به عهده دارند.

وی با بیان اینکه این اکیپ‌ها در دو شیفت صبح و بعدازظهر و همچنین ایام تعطیل فعالیت دارند، ادامه داد: این اکیپ‌ها شامل یک سراکیپ و یک نفر از بسیج اصناف و در صورت ضرورت یک بازرس اتاق اصناف است و در حال حاضر تعداد بازرسان سازمان جهاد کشاورزی استان ۱۲۰ نفر، بازرسان بسیج اصناف ۶۰ نفر و بازرسان اتحادیه ۱۵ نفر هستند. با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال از ابتدای اسفندماه سال جاری بازرسی و نظارت بر اصناف تشدید شده است و این بازرسی‌ها تا نیمه فروردین‌ماه ۱۴۰۱ و پایان عید نوروز تداوم خواهد یافت.

خرید عیدانه به روزهای پایانی موکول نشود
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین با اشاره به شبانه‌روزی شدن گشت‌های قرارگاه امنیت غذایی گفت: مردم قزوین با توجه به افزایش خریدهای شب عید تمام خریدهای خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند. با این حال هیچ کمبودی در حوزه کالاهای اساسی بخش کشاورزی نداریم و مردم از این بابت نگران نباشند.

رحمانی افزود: با توجه به محدودیت عرصه در زمان کوتاه بهتر است که شهروندان خریدهای خودشان را روزانه انجام دهند. در همین راستا سامانه‌های خرید اینترنتی محصولات بخش کشاورزی با نرخ تنظیم بازار فعال است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن محصول مورد نظر را به شکل غیرحضوری و قیمت مصوب خرید کنند.

«گرانی» بازار شب عید مردم را سرد کرد | چالش‌های خرید نوروزی

رسیدگی به ۱۱۵۰ تخلف تعزیراتی
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین هم با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و گشت‌های نظارتی در روزهای باقی‌مانده به نوروز ۱۴۰۱ گفت: بازرسان تعزیرات به همراه بازرسان دستگاه‌های نظارتی از جمله جهادکشاورزی و صمت در طرح تشدید نظارت‌ها همه روزه‌ها حتی ایام تعطیل از ساعت هشت صبح تا ۲۰ حضور مستمر مراکز عرضه به ویژه مراکز عرضه کالاهای اساسی دارند همچنین از ظرفیت نیروهای بسیج در کنار بازرسان دستگاه‌هایی مثل جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت برای نطارت و کنترل بازار استفاده می‌کنیم.

هوشنگ محمدی گراوند با بیان اینکه بازار اقلام اساسی و کنترل قیمت‌ها در قزوین با جدیت تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه داد: فراوانی خوب و قابل اتکایی از حیث وجود کالای اساسی در استان قزوین وجود دارد و برای ایام باقی‌مانده سال و نوروز سال نو هیچ نگرانی بابت تأمین کالاهای مورد نیاز مردم وجود ندارد.

مردم قزوین با توجه به افزایش خریدهای شب عید تمام خریدهای خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند

وی نسبت به احتکار اجناس به فروشگاه‌داران هشدار داد و گفت: به مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأکید شده، هیچ کالای اساسی از جمله برنج، روغن و شکر را در انبارهای خود نگهداری نکنند و همه این اقلام را در فروشگاه در معرض دید مشتریان قرار دهند و پیش از اتمام موجودی کالاها را در قفسه‌ها پر کنند همچنین از ابتدای اجرای طرح تحول تعزیرات و تشدید نظارت‌ها در مهرماه امسال اداره کل تعزیرات قزوین به ۱۱۵۰ پرونده تخلف صنفی رسیدگی کرده است.

با این همه به نظر می‌رسد آنچه که در حوزه تنظیم بازار مغفول واقع شده، عدم توجه به ذخیره‌سازی و عرضه بیش از حد ‌پیش‌بینی‌شده در روزهایی است که معمولاً پیش‌بینی‌های مدیران دولتی آن‌طور که باید به ثمر نمی‌نشیند و باید در این ایام با حفظ استانداردهای انبارداری همیشه مصرف مردم در اقلام نوروزی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از وضعیت معمول لحاظ شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha