۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کسادی بازار تنقلات نوروزی | «گرانی آجیل» گلستانی ها را تماشاچی کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

کسادی بازار تنقلات نوروزی | «گرانی آجیل» گلستانی ها را تماشاچی کرد

گرگان- رشد ۱۰۰ درصدی قیمت آجیل باعث شده تا مردم استان گلستانی‌ به جای خرید این محصول، نظاره گر باشند از سوی دیگر مسئولان اعتقاد دارند که آجیل دیگر یک نوع کالای لوکس است و نباید انتظار واردات را داشت.

الهام رئوفی فر؛ بازار: به رغم سنت کهن ایران زمین که در ماه‌های پایانی سال به تب و تاب خرید نوروز می‌افتادند چند سالی است که گرانی کالاهای نوروزی گلستانی‌ها را نسبت به استقبال از بهار بی میل کرده و دیگر مردم این خطه هیجانی برای فرا رسیدن نوروز ندارند آجیل یکی از کالاهای اصلی بر سفره نوروز است که امسال قیمت آن سربه فلک کشیده در جمع خریداران حریف می‌طلبد، موضوعی که باعث شده مردم به پرسشی از فروشندگان و تماشای این محصول نوروزی بسنده کنند.

فروشندگان و تولیدکنندگان نیز با این شرایط دل خوشی از بازار ندارند و رکود را عامل همین گرانی و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند، به عقیده کسبه افزایش ۱۰۰ درصدی اغلب کالاهای نوروزی در مقایسه با سال گذشته گلستانی‌ها را نسبت به تهیه برخی وسایل سفره عید، مردد کرده است.

کسادی بازار آجیل

یک فروشنده آجیل و خشکبار گرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سابقاً از ابتدای اسفند بازار فروشمان سکه بود و مردم دسته دسته برای خرید می‌آمدند اما چند سالی است که بازار آجیل رونق سابق را ندارد، بیان کرد: باور اینکه تنها یک هفته به ساعت تحویل مانده و مردم استقبالی از خرید تنقلاتی عید نمی‌کنند، بسیار سخت است.

اسماعیل کریمی کرونا و افزایش روزانه قیمت‌ها را حاصل بی میلی مردم نسبت به خرید نوروز می‌داند و می‌گوید: با این قیمت‌ها و درآمد محدود اقشار مختلف، مردم حق دارند علاقه‌ای به خرید محصولی مانند آجیل نشان ندهند لیکن دولت باید فکری برای وضعیت موجود کند چراکه هیچ یک از اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در چنین وضعیتی توان ادامه زندگی ندارند.

دولت باید فکری برای وضعیت موجود کند چراکه هیچ یک از اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در چنین وضعیتی توان ادامه زندگی ندارند

این روزها افزایش قیمت کالاها و رشد روزافزون تورم نه تنها مردم و کسب و کارهای خرد، بلکه تولیدکنندگان را هم عاصی کرده است چراکه گرانی این محصولات به رغم فراوانی عرضه و تنوع در کیفیت باز هم رغبتی در مشتریان برای خرید ایجاد نمی‌کند.

کسادی بازار تنقلات نوروزی | گرانی آجیل گلستانی ها را تماشاچی کرد

افزایش ۱۰۰درصدی
یک تولیدکننده آجیل در گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برخی از محصولات آجیل در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد حتی بیشتر افزایش قیمت داشته است، می گوید: آجیل برای عرضه به قدر کافی در استان وجود دارد اما آنچه که مشکل ایجاد کرده افزایش قیمت آجیل است، موضوعی که باعث کاهش توان خرید مردم شده است.

ولی الله احمدی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت آجیل حاصل خشکسالی محصول و افزایش دستمزد کشاورز، وجود واسطه گران و تجار است. همه این موارد دست به دست هم داده تا این محصول امروز با قیمتی بیشتر از توان خرید مردم در بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آجیل چهار مغز در بازار از کیلوی ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان خرید فروش می‌شود، پسته از کیلوی ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان و باقی آجیل‌ها هم تقریباً به همین نرخ است، افزود: در سال گذشته قیمت تخمه ژاپنی ۴۰ هزار تومان بود درحالیکه امسال این رقم به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. تخمه کدو سال گذشته ۷۰ هزار تومان بود اما امسال نزدیک ۱۴۰ هزار تومان است، پسته ۱۷۰ هزار تومانی سال گذشته، امسال به رقمی بیش از ۲۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

صادرات و خشکسالی عامل گرانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صادرات و خشکسالی دو عاملی افزایش قیمت آجیل در بازار است، ابراز کرد: آجیل یک کالای لوکس محسوب می‌شود و ارز یارانه‌ای برای واردات این محصول وجود ندارد لذا برخی از محصولات آجیل کمتر در بازار داخلی عرضه می‌شود و صادرات آن بیشتر است.

آجیل یک کالای لوکس محسوب می‌شود بنابراین ارز یارانه‌ای برای واردات آن وجود ندارد

محمد رضا عباسی با بیان اینکه ارز یارانه‌ای تنها به واردات محصولات اساسی تعلق می‌گیرد، ادامه می‌دهد: کالاهای اساسی شامل گندم، دانه‌های روغنی و خوراک دام می‌شود و واردات دیگر محصولات با ارز نیمایی انجام می‌شود همچنین باید گفت خشکسالی سبب شد که در استان تولید محصولاتی مانند بادام، تخمه کدو، تخمه هندوانه و دیگر اقلام آجیل بسیار کم باشد و حتی برخی محصولات اصلاً به باردهی نرسیدند و به دلیل افزایش دما از بین رفتند در نتیجه همه این عوامل دست به دست هم داد که امروز با توجه به کمبود عرضه، شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار باشیم.

به رغم افزایش افسار گسیخته قیمت تنقلات نوروزی به نظر می‌رسد مدیران دولتی با تکیه بر خشکسالی و تورم تلاشی برای کاهش التهاب بازار و کنترل قیمت‌ها نمی‌کنند که این موضوع تناسبی با سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر مبارزه با فقر و عدالت محوری ندارد. بنابراین انتظار می‌رود که مسئولان نسبت به مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف و کم درآمد حساسیت بیشتری نشان دهند تا تمام طبقات جامعه در فرارسیدن جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف بتوانند به یک میزان از شور و هیجان اعیاد به وجود آیند.

کد خبر: ۱۴۰٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha