۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
اولویت دولت، مهار پدیده زمین خواری تا ۴ سال آینده

اولویت دولت، مهار پدیده زمین خواری تا ۴ سال آینده

یکی از اولویت‌های پنج گانه دولت، جلوگیری از زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در یک زمان‌بندی چهار ساله است.

به گزارش بازار، سردار محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه مبارزه با فساد اقتصادی ریاست جمهوری در نخستین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، گفت: روند پیگیری پرونده تخلفات کسانیکه چه غیر قانونی و چه با سوء استفاده از مجاری قانونی مبادرت به زمین خواری کرده اند، مشمول مرور زمان نخواهد شد و سیستم قضایی کشور برای مبارزه با زمین‌خواری و رفع تصرفات آمادگی کامل دارد تا برای مصوبات کارگروه اقدام کند.

وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست با اشاره به اینکه زمین یک میراث ملی برای آیندگان است گفت: اگر این اراضی به کشاورزی اختصاص داشته باشد در امنیت غذایی کشور بسیار موثر خواهد بود.

سید جواد ساداتی نژاد افزود: یکی از برنامه‌های اصلی رئیس جمهور از ابتدای دولت تاکنون، مبارزه با فساد است و ما هم بر این مهم تاکید بسیار داریم.

وی با بیان این که ستاد هماهنگی مبارزه با فساد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود دارای کارگروه‌هایی است که یکی از این کارگروه ها، مبارزه با زمین خواری است، گفت: کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری، شامل جنگل خواری، کوه خواری و حفاظت از اراضی ملی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که استان مازندران در سال‌های اخیر بهترین اراضی کشاورزی را از دست داده است، گفت: اگر این کارگروه با قدرت کار خود را پیش ببرد، می‌توانیم نگهبان خوبی برای این میراث بین نسلی برای آیندگان باشیم که برای این کار نیازمند یک دستورالعمل اجرایی و برنامه جامع هستیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما برای پیشگیری از وقوع زمین خواری نیازمند یک برنامه جامع هستیم تا همه دستگاه‌های ذی‌ربط را برای رصد، پایش و برخورد تجهیز کنیم.

وی تاکید کرد: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر هزینه بالا، این دغدغه را ایجاد می‌کند که این اراضی چگونه دوباره به حالت اولیه اراضی کشاورزی تبدیل خواهند شد لذا پیشگیری می‌تواند در این بخش موثر باشد.

در ادامه این نشست، شجاعی رئیس دبیرخانه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری گفت: حفاظت از اراضی ملی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

شجاعی همچنین با اشاره به تغییر کاربری ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی افزود: دغدغه مقابله با زمین خواری، دغدغه یک سازمان یا نهاد نیست بلکه یک عزم جدی برای مقابله با تغییر کاربری ها، اجرای احکام به جای مانده در سطح نظام وجود دارد.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: مسئله اراضی و مشکلات آن، موضوع ملی است و با تسری یک وزارتخانه قابل رفع نیست، لذا نیازمند به همکاری و هماهنگی سازمانهاست.

سیدحسن ربانی افزود: برای مبارزه با زمین خواری نیازمند نقشه راه مناسب و جامع هستیم تا با یک اراده ملی به نقطه نظر مقام معظم رهبری برسیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی در این عرصه بسیار مهم است و امیدواریم در نقشه راه مقابله با زمین خواری به فرهنگ سازی هم توجه ویژه‌ای شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha