کارایی بالای نرم افزارهای همراه، به  ترغیب کاربر و سودآوری بیشتر منجر می شود
گفتگوی بازاربا یک فعال نرم افزاری

کارایی بالای نرم افزارهای همراه، به ترغیب کاربر و سودآوری بیشتر منجر می شود

«محمد شنکایی» فعال حوزه نرم افزاری معتقد است کیفیت پیاده سازی چه از لحاظ رابط کاربری چه از لحاظ فنی به شدت در استفاده از این نرم افزارها تاثیر گذار است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: اپلیکیشن های موبایل (نرم افزارهای همراه) به خصوص در بخش خدمات بانکی و پرداخت های آنلاین به خصوص با بروز کووید ۱۹ بیش از پیش مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

این در حالی است که یک اپلیکیشن مناسب بایستی کاربر پسند و به گونه ای آسان قابل استفاده باشد تا افراد ترغیب شوند در عین حال سود بیشتری را برای ارایه دهندگان آن فراهم کند. در همین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با محمد شنکایی، فعال حوزه اپلیکیشن های موبایل و نرم افزاری انجام داده که در ادامه آمده است.

محمد شنکایی دکترای مهندسی عمران از دانشگاه تهران دارد. وی در زمینه پردازش تصویر، بلاک چین، سیستم های اطلاعات مکانی، برنامه نویسی نهفته، وب، موبایل و سرور با زبان های مختلفی تجربه دارد.

از جمله فعالیتهای وی می توان به مدیر فنی استارتاپ در زمینه بلاک چین، متاورس و فین تک و بینانگذار هومهاب( پلتفرمی با فناوری بلاک چین که فضای جدید سرمایه گذاری بر اساس خرید و فروش سهام متعلق به هر ملک، در بازار املاک را ارایه میدهد)، مدیر ارشد فناوری کارشناسی بینایی رایانه و متخصص واقعیت افزوده و مجازی اشاره کرد.

*تاثیر اپلیکیشن موبایل (در حوزه مالی و بانکی) بر بخش مالی و اقتصاد کشورها چیست؟
با توجه به اینکه تعداد افرادی که از موبایل استفاده می کنند نسبت به افرادی که از سایت های متناظر در رایانه شخصی یا همراه استفاده می کنند بیشتر بوده، و استفاده از آن از وبسایت آسان تر است، هر کسب و کاری دیر یا زود نیاز به یک نرم افزار تلفن همراه خواهد داشت.

کیفیت پیاده سازی چه از لحاظ رابط کاربری چه از لحاظ فنی به شدت در استفاده از این نرم افزارها تاثیر گذار است. در صورت راحتی استفاده و کارایی بالا، تاثیر زیادی در ترغیب کاربر به استفاده از پلتفرم داشته و در نتیجه سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

*توسعه تجاری نرم افزارهای همراه و فروش با چه محدودیتهای همراه است؟
از لحاظ تجاری، در حال حاضر هم فروشگاه های مشهوری مثل بازار برای قراردادهی نرم افزار و فروش آن وجود دارند. همچنین برای استفاده از بسیاری از سایت های خارجی که در روند توسعه نرم افزار (رابط کاربری و ..) مورد نیاز هستند در حال حاضر می توان با استفاده از سایت هایی مثل ایرانیکارت پرداخت بین المللی انجام داد.

در کل تنها محدودیت موجود در کشور و که مخصوص کشور ما هم نیست، راه های انتخاب شده توسط مدیران فنی، و یا مسیر های القا شده توسط مدیران بالایی یا مشاوره های اشتباه توسط برنامه نویسان ارشد در این زمینه است. اگرچه محدودیت های مورد اشاره در درصد کمی از این جامعه موثر دیده می شود و بسیاری از نرم افزار های همراه نیز به خوبی و به درستی پیاده سازی می شوند. البته این موارد را در مورد بخش خصوصی گفتم، در مورد بخش دولتی اطلاعات و تجربه و طبیعتا علاقه خاص خودش رو می خواهد که در محدوده کاری بنده نیست.

*چالش های توسعه اپلیکیشن های همراه در ایران چیست؟ و راهکار توسعه آن؟
از آنجایی که هزینه تولید نرم افزار های همراه در زمینه های عمومی، نقشه و ناوبری و ... قابل توجه نیست، و اکثر هزینه ها از بخش سرور یا پایگاه داده ناشی شده که در توسعه وبسایت تکرار میشود، به نظر من چالش توسعه نرم افزار همراه مستقیما به مدیران فنی و برنامه نویسان برمی گردد. خیلی از نرم افزارهای معروف را دیده ام که بخاطر پیاده سازی فنی نامناسب (صرفا انتخاب راه آسان تر) تجربه کاربری بدی در اختیار استفاده کننده قرار دادند.

از لحاظ فنی معمولا به خاطر کاهش هزینه بسیاری از شرکت ها روش های cross-platform را انتخاب کرده که در نتیجه کاهش کارایی و گاهی پیچیدگی در به روز رسانی را به دنبال خواهد داشت. از نظر من به جز برای نمونه اولیه، در بقیه مراحل باید نرم افزار همراه با بهترین کیفیت و با کاراترین روند پیاده سازی شود. برای هر سیستم عامل به صورت جداگانه.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha