۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
راهنمای خرید و تعویض لنت ترمز

راهنمای خرید و تعویض لنت ترمز

اصلی‌ترین قطعه در سیستم ترمز خودرو، لنت ترمز است.

به گزارش بازار، اصلی‌ترین قطعه در سیستم ترمز خودرو، لنت ترمز است. لنت ترمز انواع مختلفی مانند لنت دیسکی و لنت کفشکی دارد. لنت دیسکی در تماس با دیسک چرخ و لنت کفشکی در تماس با کاسه چرخ باعث ایجاد اصطکاک، شتاب منفی و در نتیجه توقف‌ خودرو می‌شود. همچنین لنت باید در برابر حرارت حاصل از عملکرد سیستم ترمز مقاومت بالایی داشته باشد تا خودرو به خوبی متوقف شود. با توجه به این موضوع باید در خرید لنت ترمز دقت کافی به‌خرج دهید تا بتوانید مطابق با سطح نیاز و مدل ماشین، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

به همین دلیل در ادامه ویژگی‌های یک لنت ترمز مناسب را ذکر کرده و همچنین به نکاتی درباره انواع لنت اشاره می‌کنیم که در هنگام نصب یا تعویض، باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

ویژگی ‌های یک لنت ترمز مناسب

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، لنت ترمز باید مقاومت و تحمل بالایی در برابر حرارت ناشی از اصطکاک داشته باشد. در صورتی که مقاومت لنت در برابر گرما بالا نباشد، به سرعت فرسوده شده و بعد از مدتی با مشکلات زیادی هنگام ترمز خودرو روبرو خواهید شد. در واقع زمانی که لنت نتواند حرارت ناشی از عملکرد سیستم ترمز خودرو را تحمل کند، اصطکاک لازم بین دیسک چرخ و کاسه به وجود نیامده و در نتیجه خودرو به درستی متوقف نخواهد ‌شد.

یک لنت ترمز با کیفیت باید از مواد مناسبی تولید شده باشد. معمولا لنت‌هایی که با مواد بی‌کیفیت تولید و روانه بازار می‌شوند، بعد از چند روز به سرعت فرسوده شده و صدای ناهنجاری را از خود تولید می‌کنند. در این شرایط لنت‌ها به علت گرما بیش از حد، صدای گوش خراشی را در هنگام رانندگی و مخصوصا ترمز کردن ایجاد می‌کنند. اصطلاح شیشه کردن لنت زمانی اتفاق می‌افتد که سطح لنت مانند شیشه صیقلی شده باشد.

در عین حال که باید لنت با کیفیت و مرغوب باشد، از لحاظ اقتصادی نیز باید گزینه مقرون به صرفه‌ای محصوب شود. اگرچه در حال حاضر بین انواع لنت ترمزهای موجود در بازار معمولاً مدل‌های سرامیکی به واسطه سطح کیفی و عملکردی بالای خود، قیمت نسبتا بالاتری دارند؛ ولی با این وجود باید حواستان باشد لنت ترمز را با قیمت معقولی خریداری کنید.

همچنین به عنوان ویژگی دیگر یک لنت مناسب باید به طول عمر آن اشاره کنیم. در واقع یک لنت با کیفیت و مرغوب تا انتها مصرف خواهد شد بطوریکه سطح لنت به‌طور یکسانی باید خرده شود و هیچ ناصافی و پستی بلندی روی سطح لنت باقی نماند. این عمل پودر شدن به مرور زمان و در تمام طول عمر لنت اتفاق می‌افتد. زمانیکه سطح لنت به خار هشدار آن برسد، در اثر تماس خار هشدار صوتی با دیسک چرخ، صدایی ایجاد می‌شود که نشان‌ می‌دهد زمان تعویض لنت فرا رسیده است.

نکات مهم در خرید لنت ترمز

در هنگام خرید انواع لنت ترمز بهتر است به نکات و معیارهای زیر توجه داشته باشید تا بتوانید لنت مناسب خریداری نمایید:

  • معمولا برای رانندگی عادی مدل‌های نیمه فلزی گزینه بسیار مناسبی هستند.
  • اغلب لنت‌های وارداتی و تولید شده در ایران، فاقد آزبست هستند. نبود آزبست به معنای استاندارد بودن این محصول است. آزبست با وجود عملکرد مطلوب، زیان‌های فراوانی برای محیط زیست دارد. گرد حاصل از پودرشدن لنت‌های آزبست‌دار برای محیط زیست مضر است.
  • لنت‌های فلزی از قدرت ترمز بالایی برخوردار هستند؛ اما طول عمر پایینی دارند و به سرعت پودر خواهند شد. به این نکته توجه کنید که اگر یک لنت با قدرت ترمز بالا احتیاج دارید، می‌توانید این مدل را مورد استفاده قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را تعویض کنید.
  • توجه داشته باشید که لنت‌های ارزان قیمت همیشه بی‌کیفیت نبوده و همچنین لنت‌های گران قیمت همیشه مرغوب نیستند. در نتیجه بهتر است از یک فروشگاه معتبر لنت مورد نظر خود را خریداری کنید تا هم از قیمت و هم از کیفیت لنت ترمز مطمئن باشید.
  • اگرچه لنت‌های سرامیکی نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار قیمت بالاتری دارند؛ ولی با این وجود عمر این مدل لنت‌ها بالا بوده و همچنین مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند.

راهنمای خرید و تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

تعویض به‌موقع لنت ترمز سبب جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و همچنین افزایش و حفظ سلامت سیستم ترمز خودرو می‌شود. بهترین زمان برای تعویض لنت، زمانی است که چراغ‌های هشداردهنده پشت آمپر را مشاهده می‌کنید. همچنین اگر به هر دلیلی چراغ پشت آمپر روشن نشد، به راحتی می‌توانید از صدای لنت متوجه اتمام آن شوید. معمولاً زمانی که لنت ترمز رو به اتمام باشد، صداهای عجیب و ناهنجاری در هنگام رانندگی به گوشتان می‌خورد.

این نکته لازم به ذکر است که با مصرف ۵۰ درصد نیاز به تعویض لنت نیست اما توصیه میشود مرتب آن را مورد بازبینی قرار دهید تا در صورت نیاز لنت را تعویض کرده و از وقوع اتفاقات ناگوار پرهیز کنید.

خرید انواع لنت ترمز با قیمت مناسب

حتماً هنگام خرید لنت به نکات و معیارهای ذکرشده توجه داشته باشید و سعی کنید تا به موقع آن را تعویض کنید. در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به فروشگاه lent.ir انواع برندهای موجود لنت ترمز را مشاهده و مورد بررسی قرار دهید و مناسب با سطح نیاز خود، مدل مورد نظر را به صورت اورجینال با قیمت مناسب و زیر تعرفه فعلی بازار خریداری کنید. اگر در هنگام خرید لنت ترمز با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با پشتیبان فنی تماس گرفته و از راهنمایی‌های تخصصی به صورت رایگان بهره‌مند شوید.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha