۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
دیگ بخار: اختراعی برای نجات جوامع صنعتی و خانگی

دیگ بخار: اختراعی برای نجات جوامع صنعتی و خانگی

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نقش اختراعات را در کیفیت زندگی انسان در عصر حاضر انکار کند. تکنولوژی‌ها، ابزارآلات و ماشین‌ها از وسایلی هستند که امروزه دیگر زندگی بدون آن‌ها ممکن نیست.

به گزارش بازار، کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نقش اختراعات را در کیفیت زندگی انسان در عصر حاضر انکار کند. تکنولوژی‌ها، ابزارآلات و ماشین‌ها از وسایلی هستند که امروزه دیگر زندگی بدون آن‌ها ممکن نیست.

دیگ بخار یکی از اختراعات قدیمی است که تا به امروز، نقشی اساسی در زندگی بشر ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید با نقش این ماشین در عصر حاضر آشنا شوید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با ویژگی‌ها و کاربردهای آن بیشتر آشنایی پیدا کنید.

دیگ بخار چیست؟

کاربرد این دستگاه که آن را با عنوان بویلر صنعتی (steam boiler) نیز می‌شناسیم، تولید بخار از آب است. عملکرد این دستگاه براساس نیروی گرمایشی است. برای رسیدن به این منظور از سوخت‌هایی مانند ذغال سنگ و مواد مذاب استفاده می‌کنند.

بویلر صنعتی یک محفظه استوانه‌ای شکل است که به هر دو صورت افقی و عمودی قرار می‌گیرد. در داخل آن آب و گرما با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در نتیجه بخار به‌دست می‌آید. جنس این مخزن از چدن یا فولاد است. از دیگ فولادی برای تولید بخار پرفشار و از دیگ چدنی برای کم فشار استفاده می‌کنند.

داخل مخزن ما دو قسمت مختلف داریم: بخش آب و بخش آتش.

تولید بخار در بویلر صنعتی به چند روش ممکن است؟

در این دستگاه بخار به دو شکل به‌دست می‌آید: نوع لوله آبی (واتر تیوب) و نوع لوله آتشی (فایر تیوب).

تولید بخار در مخزن واتر تیوب

در دیگ‌های بخار واتر تیوب، گاز داغی که اطراف لوله‌ها را احاطه کرده است، آب داخل آن را گرم می‌کند. سطح گرما در این مخزن‌ها به دلیل استفاده از لوله‌های آب زیاد، وسیع است.

انتقال حرارت در این مخزن‌ها بیشتر از فایر تیوب‌ها است. دلیل آن هم جریان حرارتی ایجاد شده به علت سرعت حرکت بالاتر آب است. در این دیگ‌ها می‌توانید به تدریج به فشار بالای بخار آب تا kg/cm۲۱۴۰ برسید.

تولید بخار در مخزن فایر تیوب

در این دیگ‌ها، لوله‌های گاز گرم وجود دارند آب آن‌ها را احاطه کرده است. دیگ فایر تیوب یک محفظه در بسته است در آن لوله‌های آب داغ وجود دارند.

کارکرد این مخزن‌ها هم به این صورت است که لوله‌های گاز داغ آب را گرم می‌کنند. در انتها بخار آبی تولیدی در محفظه مشابه باقی می‌ماند.

استاندارهای جهانی در رابطه با دیگ بخار

برای آن‌که یک دیگ بخار استاندارد جهانی لازم را برای عرضه به بازار داشته باشد، باید بتواند سه پاس را انجام دهد. این سه پاس کمک می‌کنند تا حرارت مشعل به آب درون مخزن انتقال پیدا کند و اتلاف انرژی آن کمتر شود.

دیگ بخار: اختراعی برای نجات جوامع صنعتی و خانگی

اگر تعداد لوله‌های موجود در مخزن استاندارد نباشد، تعداد پاس‌ها به یک یا دو بار کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه زمان آماده سازی بخار در دستگاه تا دو برابر افزایش می‌یابد و اتلاف انرژی بیشتری نیز خواهیم داشت.

کاربردهای دیگ بخار

از بویلر صنعتی در مشاغل مختلفی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید با تعدادی از کاربردهای متنوع دیگ بخار آشنا شوید، در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

· کارواش بخار

· کارگاه‌های تعمیرات خودرو

· کارخانجات صنعتی

· استریلیزاسیون

· میکروب کشی

· نماشویی

· نظافت ساختمان

· شستشوی مبلمان

· صنایع بلوک زنی

· صنایع جدول زنی

· شست و شوی مخازن سی ان جی

· مرغداری‌ها

· پرورش قارچ

· غذاسازی

· دامداری‌ها

· و سایر کاربردهای صنعتی و خانگی مختلف

صنایع بلوک زنی و جدول زنی

شهرداری استفاده از دستگاه بویلر صنعتی را الزامی کرده است. آن هم به این دلیل که می‌تواند مقاومت بلوک را افزایش دهد.

تیرهای چراغ برق

با استفاده از این دستگاه، عمر تیرها افزایش پیدا می‌کند.

حشره‌های سفید

بسیاری از حشره‌های سفیدی که اخیرا روی تنه درختان قابل مشاهده هستند، با سمپاشی و نوار زرد از بین نمی‌روند. به همین دلیل شهرداری اقدام به از بین بردن آنان با بخار کرده است. مزیت این کار علاوه بر از بین رفتن حشرات، آسیب نرسیدن به درختان است.

شست و شوی مخازن سی ان جی

مخازن سی ان جی مدتی پس از استفاده براده تولید می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها را با واتر جت می‌شویند که پوسیدگی و زنگار را به‌همراه خود دارد. شستشو با بخار آب می‌تواند این مشکل را کاملا برطرف کند.

مرغداری‌ها

در مرغداری‌ها با کمک دستگاه بخار، به جلوگیری از مشکلات تنفسی ماکیان کمک می‌کنند. دیگر کاربردهای آن هم استریل کردن سبد و یخچال ماشین های حمل مرغ است.

دیگ بخار چطور کار می‌کند؟

گاز طبیعی، پروپان، گازوئیل، زغال سنگ یا یک عنصر الکتریکی، آب ذخیره شده در مخزن را گرم می‌کنند.

محل جمع شدن بخار تولیدی در دیگ، یک مخزنی خالی است که به آن گنبد یا طاقه dome)) نیز می‌گویند. بخار آب به‌طور مداوم در این مخازن جمع می‌شود. زمانی که این فشار به سطح مناسبی برسد، از طریق یک دریچه از مخزن بیرون می‌رود.

دیگ بخار: اختراعی برای نجات جوامع صنعتی و خانگی

تا زمانی که مشعل دیگ روشن باشد، فرآیند انتقال بخار از طریق رادیاتورها ادامه دارد.

انواع بویلر صنعتی

دیگ بخار انواع مختلفی دارد که هرکدام با توجه به استاندارهای ساختشان کاربری‌های متنوعی دارند:

· بویلر لوکوموتیو

· بویلر آتشخوار (Fire Tube)

· بویلر لانکشایر (Lancashire)

· دیگ کورنیش (Cornish)

· بویلر با سه پاس حرارتی

· بویلر با دو پاس حرارتی

· دیگ بار خشک یا سوپر هیت

· بویلر مرطوب

· بویلر اتاق معکوس

کد خبر: ۱۴۰٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha