۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
خطر از بیخ گوش صنایع چوب و کاغذ مازندران گذشت/ واگذاری وقتی دیگر
بازار گزارش می دهد؛

خطر از بیخ گوش صنایع چوب و کاغذ مازندران گذشت/ واگذاری وقتی دیگر

ساری – اگرچه زنگ خطر به‌صورت موقتی از بیخ گوش شرکت اشتغال‌زای ایران با بیش از هزار و ۴۰۰ نفر گذشت اما همچنان شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گرفتار کابوس خصولتی شدن است.

خبرگزاری بازار، ۳۳ سال از فعالیت بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور می‌گذرد و صنایع چوب و کاغذ با اشتغال بیش از دو هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و تولید درصد بالایی از کاغذ کشور، یک‌تنه بخش بالایی از اشتغال نیروی انسانی مازندران را به دوش می‌کشد.

این شرکت در بیش از سه دهه فعالیت خود همواره با چالش‌های بزرگی دست‌وپنجه نرم کرده از طرح تنفس جنگل گرفته تا مطالباتش از سازمان جنگل‌ها و درنهایت خطر واگذاری به بخش خصوصی.

اگرچه تجربه نشان داده که دولت مالک و تولیدکننده خوبی نیست و بخش خصوصی موفق تر از دولت در اداره امور به شمار می‌رود اما نگرانی از واگذاری در راستای خصوصی‌سازی وقتی بیشتر می‌شود که صنایع بزرگ و اشتغال‌زا به دست افراد به‌اصطلاح نااهل یا نداشتن اهلیت و صلاحیت لازم سپرده شود.

مازندران تاکنون از خصوصی‌سازی و طرح خصولتی تجربه خوبی را پشت سر نگذاشته است و سرنوشت شوم نساجی، چیت سازی بهشهر، خزر خز تنکابن و نیشکر نمونه‌های ناموفقی از اجرای طرح‌های موسوم به خصوصی‌سازی یا خصوصی خواری است.

صنایع چوب و کاغذ یکی از شرکت‌های وابسته به بانک ملی است که در سال‌های اخیر با چالش‌های کارگری به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مطالبات مواجه بوده است و دیر یا زود باید طعم واگذاری به بخش خصوصی را بچشد

صنایع چوب و کاغذ یکی از شرکت‌های وابسته به بانک ملی است که در سال‌های اخیر با چالش‌های کارگری به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مطالبات مواجه بوده است و دیر یا زود باید طعم واگذاری به بخش خصوصی را بچشد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه طبق قانون و دستورالعمل قانونی مبنی براینکه بانک‌ها باید بنگاه‌داری را رها کنند، به مزاید و فروش گذاشته‌شده بود، افزود: این کاربر اساس دستورالعمل قانونی و قانون برنامه پنجم و ششم توسعه است و در حال حاضر تأکید شدید رئیس‌جمهور این است که بانک‌ها بنگاه‌داری را رها کنند و اموال و شرکت‌های خود را از طریق واگذاری به فروش رسانند و پول را به چرخه تولید بیاورند.

وی ادامه داد: دستورالعمل اشاره‌شده جزو قانون برنامه توسعه و برنامه بودجه بوده و اگر بانک‌ها به آن عمل نکنند در حسابرسی توسط نهادهای ذی‌ربط و مسئول با مشکل مواجه خواهند شد به همین دلیل آن را برای فروش سهام به مزایده گذاشتند

قوانلو درعین‌حال به قیمت بالای در نظر گرفته‌شده برای چوب و کاغذ اشاره و اضافه کرد: با توجه قیمت بالای چوب و کاغذ و شرایط این کارخانه، فروش آن ضعیف به نظر می‌رسد و نظر متولیان استان این است که اهلیت سرمایه‌گذار باید سنجیده شود و اگر جزو سرمایه‌گذاران خوب بخش خصوصی باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

قوانلو درعین‌حال به تجربه ناموفق خصوصی‌سازی نیشکر اشاره کرد و گفت: دو جوان اقدام به خرید این شرکت کرده بودند و درنهایت این کارخانه دچار مشکل شد اما به نظر می‌رسد چوب و کاغذ با شرایط کنونی و قیمت بالایان در مزایده به‌جایی نخواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با عنوان اینکه طبق ارزیابی صورت گرفته برای ارائه تسهیلات و خروج از ماده ۱۴۱ قیمت زمین و املاک آن بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کارشناسی شده بود، گفت: با توجه به اینکه فروش نقدی کارخانه در مزایده شرط شده بود، بعید به نظر می‌رسد که به نتیجه رسد.

اهلیت سرمایه گذار مهم است

وی بابیان اینکه تمایل نداریم صنایع چوب و کاغذ به سرنوشت نساجی مبتلا شود، اهلیت سرمایه‌گذار را بسیار مهم برشمرد و گفت: در استان با شرکت‌های موفقی مانند آرین سینا یا کاله مشکل نداریم و نمی‌خواهیم سرنوشت چوب و کاغذ همانند برخی تجربه‌های ناموفق باشد.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذار اهلی وارد چوب و کاغذ شود به نفع استان خواهد بود و اگر نااهلان وارد شرکت شوند به سرنوشت برخی کارخانه‌ها دچار می‌شویم.

مورخه ۱۶ فروردین‌ماه امسال شرکت آینده پویا زیرمجموعه بانک ملی، فروش ۵۸ درصد سهام خود در صنایع چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه را در قالب آگهی منتشر کر و قیمت پایه فروش نیز ۷۰۰ میلیارد تومان نقد برنامه‌ریزی‌شده است.

واگذاری چوب و کاغذ درواقع معنای خاموش شدن کورسوی صنعت استان به شمار می‌رود و تعطیلی کارگران زیادی را در پی خواهد داشت

 اما علی بابایی کارنامه منتخب مردم ساری و میان درود در مجلس و مدیرکل سابق تعاون مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: واگذاری چوب و کاغذ درواقع معنای خاموش شدن کورسوی صنعت استان به شمار می‌رود و تعطیلی کارگران زیادی را در پی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه صنایع چوب و کاغذ اسیر برخی بی‌تدبیری‌ها نظیر اجرای زودهنگام طرح تنفس جنگل، قوانین دست و پاگیر و موانع واردات چوب و غیره قرارگرفته است، تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کاغذ را از دیگر چالش‌های فراروی آن اعلام کرد.

بابایی کارنامی با عنوان اینکه هزاران خانوار مازندرانی به فعالیت صنایع چوب و کاغذ چشم دوخته‌اند و خاطرات تلخ و شیرینی با این مجموعه‌دارند، اظهار داشت: امیدواریم تراژدی واگذاری نظیر شرکت نیشکر هفت‌تپه برای صنایع چوب و کاغذ رقم نخورد و نباید این مجموعه بزرگ تولید را به سرمایه‌گذاران بدون اهلیت واگذار کرد.

وی یادآور شد: همچنین قیمت پایه تعیین‌شده برای فروش صنایع چوب و کاغذ با اموال شرکت شامل ماشین‌آلات، تأسیسات، زمین‌های مرغوب، هتل، رستوران و غیره هیچ سنخیتی ندارد و باقیمت واقعی تفاوت فاحشی دارد.

این منتخب مردم در مجلس شرکت صنایع چوب و کاغذ را از شرکت‌های مهم و اساسی مازندران و نماد صنایع سلولوزی کشور و منطقه برشمرد و گفت: این کارخانه در دهه‌های مختلف به دلیل بی‌تدبیری‌ها در ورطه ورشکستگی قرار گرفت و کارگران مظلوم‌ترین قربانی این بی‌تدبیری‌ها به شمار می‌روند.

واگذاری چوب و کاغذ منتفی شد

اعتراض‌ها نسبت به واگذاری صنایع چوب و کاغذ موجب شد در حال حاضر واگذاری بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه منتفی شود و حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این زمینه گفت: طبق پیگیری‌های استاندار و مذاکره با هیئت‌مدیره طرح و توسعه آینده پویا، قرار شد در حال حاضر فروش سهام شرکت منتفی شد.

وی ادامه داد: علاوه براین قرار شد در جلسه‌ای مسائل و مشکلات فراروی صنایع چوب و کاغذ بررسی شود.

شرکت صنایع چوب و کاغذ بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ در ایران و خاورمیانه به ظرفیت بیش از ۱۷۰ هزار تن به شمار می‌رود که باهدف کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ تأسیس‌شده است و خطر واگذاری و رقم خوردن سرنوشتی شبیه شرکت نیشکر این کارخانه را تهدید می‌کند.

کد خبر: ۱۴٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha