۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
قیمت طلا به نتیجه برجام گره خورده است
کارشناس بازار طلا و سکه:

قیمت طلا به نتیجه برجام گره خورده است

لرستان- حیدری، کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه قیمت طلا در ایران به نتیجه برجام بستگی دارد، گفت: تأثیر برجام بر قیمت طلا بیشتر از نقش بحران روسیه و اکراین است.

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت سکه و طلا در ایران حاصل تحولات و نوسانات اونس بین‌الملل و نیز اثر دلار بر قیمت طلا و سکه می‌باشد.

وی افزود: در حیطه بین‌المللی هر زمان که بحرانی شکل می‌گیرد، اصولاً سرمایه‌گذاران به سمت کالای با ارزشی مثل طلا می‌روند پس با وجود بحران اوکراین و روسیه، انتظار نوسان صعودی قیمت طلا در حیطه بین‌المللی دور از انتظار نیست اما در داخل چون انتظار نتیجه برجام برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، طلا و سکه با روند قیمتی تقریباً آرامی در حال حرکت است تا فرجام برجام مشخص شود.

کارشناس بازار طلا و سکه عنوان کرد: در تحولات برجام اگر مانند گذشته به تفاهم نامه‌ای که لازم الاجرا نیست منجر شود می‌توان انتظار داشت که کماکان هر کشوری به لحاظ قانونی به تعهدات پایبند نباشد و همچنان برجام در ابهام باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: دو سناریوی احتمالی برای سال ۱۴۰۰ در نظر می‌گیریم، نخست اینکه برجام به تفاهم‌نامه ختم شود که در این صورت قیمت طلا و سکه در شش ماهه اول در یک رنج صعودی بسیار آرام در نوسان خواهد بود یعنی بین پنج تا ۱۵ درصد نوسان قیمت خواهیم داشت و اگر فرجام برجام ناخوشایند باشد، احتمالا سکه و طلا در شش ماهه اول تا ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

حیدری بیان کرد: اصولاً سرمایه‌گذاری کمتر از یکسال در بازارهایی مانند سکه و طلا قابل قبول نیست؛ به ویژه اگر طلای خریداری شده، زینتی باشد ولی بهترین پیشنهاد در زمینه طلا و سکه خرید و فروش آن در بازه‌های زمانی مختلف است یعنی اینکه شخص این توانایی را داشته باشد که در بازه‌های زمانی مختلف طلا و سکه را خریداری و سپس به فروش برساند که این کار حاشیه سود بیشتری دارد.

وی گفت: طلا الزاماً طلای زینتی سودآور نیست و تنها در بازه‌های زمانی بلند مدت (بیش از ۳سال) می‌تواند سودده باشد؛ طلا و سکه فقط در حیطه سکه و طلای آب شده مشروط بر اینکه از یک فروشنده معتبر خریداری کنند و افزودنی‌هایی مانند مس و تقلب در آن سکه وجود نداشته باشد را می‌توان سرمایه‌گذاری دانست.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha