۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
محیط کسب و کار اردبیل نامناسب است| بروکراسی زاید مانع کسب و کار
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

محیط کسب و کار اردبیل نامناسب است| بروکراسی زاید مانع کسب و کار

اردبیل- حسن زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: محیط کسب و کار در استان نامناسب و نامطلوب است و هیچ شرایط مساعدی در این حوزه نداریم.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: شاخص‌های محیط کسب و کار به صورت فصلی و از سوی اتاق بازرگانی مورد پایش قرار می گیرد تا رتبه‌ استان‌های مختلف در بهبود فضای کسب و کار مشخص شود.

وی جایگاه ایران را در بین ۱۹۰ کشور مورد ارزیابی فضای کسب و کار جایگاه ۱۲۷ اعلام کرد و گفت: ایران در ردیف کشورهای آفریقایی و گرفتار جنگ همچون عراق و یمن قرار گرفته و هیچ وضعیت مناسبی در بهبود فضای کسب و کار در کشور نداریم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: مؤلفه‌های کسب و کار در کشور توسط اتاق بازرگانی در قالب پیمایشی و میدانی و همچنین مؤلفه‌های آماری مورد ارزیابی قرار می گیرد که ۲۸ مؤلفه پیمایشی و ۴۴ مؤلفه آماری در این برنامه‌ریزی ها هدف‌گذاری شده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه ۸۰ درصد مؤلفه‌ها پیمایشی و ۲۰ درصد مؤلفه آماری است، افزود: در آخرین ارزیابی اتاق بازرگانی که تابستان ۱۴۰۰ انجام شده، استان اردبیل در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۳۱ را به دست آورده و در اکثر شاخص‌ها وضعیت نامطلوبی را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند این جایگاه‌ها بین رتبه ۲۲ تا ۳۱ شکننده و در حد بسیار پایین است اما در ۹ مؤلفه پیمایشی به هیچ وجه وضعیت مناسبی را نداریم که از جمله این مؤلفه‌ها می توان به رویه نامناسب ممیزی دریافت مالیات، فقدان شفافیت آمار در فعالیت‌های اقتصادی، ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین ضعف نظام توزیع در عرضه محصولات به بازار اشاره کرد.

حسن‌زاده اضافه کرد: در ۵ شاخص استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مطلوبی در فضای کسب و کار ندارد که از جمله‌ آنها می توان بروکراسی و تشریفات زاید اداری، نبود شفافیت قوانین، بی ثباتی در برنامه‌ریزی اقتصادی، وجود مراکز و نهادهای موازی و بی ثباتی در قوانین و مقررات را نام برد.

وی بیان کرد: باید تیم‌های کارشناسی بند به بند این مؤلفه‌ها را مورد توجه قرار دهند تا بستر و زمینه مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح‌های اقتصادی فراهم آماده و بیش از این موانع مانع اجرای طرح‌های توسعه‌ای نشود.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: دشواری تأمین منابع بانکی از دیگر دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است و در کنار آن ما با شرایط نامناسب در رسیدگی به شکایات واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستیم در حالی که در برخی از استان‌ها هم در بخش شکل‌گیری دادگاه خاص بخش تولید و هم تقسیط مالیات اقدامات خوب و مؤثری انجام شده است.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha