۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
۵۵ هزار میلیارد تومان رانت بازار خودرو در شش ماهه نخست سال| مافیا در خودروسازی وجود دارد
بازار گزارش می دهد

۵۵ هزار میلیارد تومان رانت بازار خودرو در شش ماهه نخست سال| مافیا در خودروسازی وجود دارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صنعت خودرو می گویند رانت بازار خودرو سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما در شش ماهه نخست سال جاری به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازی در کشور بیش از سه سال است که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور، بیشترین چالش و رانت را تحمل کرده است. این دو فاکتور سبب شده که در خودروسازی و قطعه سازی نقدینگی به کمترین حد ممکن رسیده است. خودروسازان و قطعه سازان معتقد هستند که حاکمیت و مجلس شورای اسلامی در صنعت خودرو سهامی خواهی می کنند. از آن سو شاهد هستیم که وزیر صمت دخالت مستقیم در عزل و نصب مدیران خودرویی داشته و گاهی سکان هدایت خودروسازان را به دست افراد ناکارآمد سپردند.

کارشناسان صنعت خودرو دلیل اصلی آشفتگی بازار خودرو را ضعف نقدینگی قطعه سازان و نظام فروش ناموفق خودروسازان عنوان می کنند. هرچند که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، اما شاهد هستیم که هیچ یک از برنامه هایی که وزیر صمت وعده داده بود، تحقق نیافت. وعده هایی که خودروسازان و مجلس شورای اسلامی را نسبت به آن معترض کرد. قطعه سازان ۷۰ هزار میلیارد تومان از صنعت خودرو مطالبات معوق داشته و اگر با این حجم از کمبود نقدینگی سال را به پایان برسانند، سال آِینده چالش جدی خودروسازی را تهدید خواهد کرد.

۵۵ هزار میلیارد تومان رانت بازار خودرو در شش ماهه نخست سال| مافیا در خودروسازی وجود دارد

۵۵ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو
سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صنعت خودرو، گفت: تا قیمت در صنعت خودرو دستوری است، مشکلات این صنعت حل نخواهد شد. بدهی های صنعت خودرو به زنجیره تامین قطعه سازان یک معضل بزرگی است که مبلغ آن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: با شرایط مذکور قطعه سازی می تواند به حیات خود ادامه دهد؟ لذا باید راهی برای پرداخت بدهی های معوق پیدا کرد، حضور رئیس جمهور در صنعت خودرو یک نقطه امید است. اینکه تولید خودرو باید دو برابر شود تا زمانی که بدهی های قطعه سازان پرداخت نشود، تولید چگونه باید انجام شود؟

رانت در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیاردتومان بوده است، اما در شش ماهه نخست سال جاری به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است

میرتاج الدینی، افزود: رانت در صنعت خودرو وجود دارد و تا زمانی که آن را با سیاست های درست از بین نبریم، وضعیت تغییر نخواهد کرد. گفتند این رانت در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما در شش ماهه نخست سال جاری به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. قیمت هر کدام از خودروهای داخلی یا دو برابر شده، این فاصله قیمت کجا رفته است؟ برخی به سودهای نجومی می رسند و مردم هم تا زمانی که خودرو را بگیرند سود کردند، اگر این رانت را برداریم خودرو در مسیر خود قرار میگیرد.

وی بیان کرد: خودرو یک کالای مصرفی است، چون رانت و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو وجود دارد این محصول به یک کالا سرمایه گذاری تبدیل شده است. لذا اگر اجازه دهند خودروسازان و قطعه سازان با قیمت واقعی و سود منطقی محصولات خود را عرضه کنند و قرعه کشی نباشد، این رانت از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: ایران خودرو تبریز ۲۱ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ دارد که هر کدام به چندین قطعه نیازمند است، اگر این مشکلات برطرف شود قطعه سازان می توانند با دور زدن تحریم نیاز خودروسازان داخلی را مرتفع کنند. «فراکسیون قطعه سازان از گذشته فعال بوده و در مجلس فعلی آن را تنظیم کردیم، اما به خاطر شرایط کرونایی جلسات تشکیل نشد و اعلام می کنم این فراکسیون را با جدیت دنبال خواهیم کرد.» مشکلات قطعه سازی را با نمایندگان دنبال خواهیم کرد، پیش بینی می کنم سال آینده، سال رشد و اوج گرفتن صنعت خودرو در ایران و به دنبال آن رفع مشکلات قطعه سازان خواهد بود.

۵۵ هزار میلیارد تومان رانت بازار خودرو در شش ماهه نخست سال| مافیا در خودروسازی وجود دارد

در صنعت خودرو مافیا وجود دارد
سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «بازار» گفت: وظیفه مجلس نظارت است، با شفافیت صحبت خواهم کرد و روی صحبتم بیشتر با رسانه ها است. خواهش می کنم صدای عضو تحقیق و تفحص خودروسازان را به گوش مسئولین برسانید، با هیچ کس رودربایستی ندارم و در تحقیق و تفحص وظیفه اولم حمایت از خودروسازی و قطعه سازی است، اما به شدت دنبال رفع آسیب ها، ضرر و زیان ها هستم.

موسوی بیان کرد: در کجای دنیا پشت در تولید کننده خودروسازی میلیون ها نفر صف می کشند و دنبال کالا هستند. در حوزه صنعت خودرو میلیون ها نفر صف کشیدند که خودرو بخرند. قطعا خودروسازان در این شرایط به عنوان یک آقا بالا سر صحبت می کنند. زمانی که صنعت موشک سازی را با خودرو سازی مقایسه می کنند، باید به این نکته توجه کنند که سردار حاج زاده پدر صنعت هوا فضا است و پی در پی دنبال نخبه ها، مبتکران و جوانان با انگیزه می گردد، حال کدام خودروساز دنبال چنین جوانانی است!؟

وی، بیان کرد: ما صدای مظلومیت قطعه سازان و خودروسازان را می شنویم، ولی وقتی که به کارخانه های خودروسازی مراجعه می کنیم، مواردی را کلیشه ای نشان می دهند و بعد به دنبال کار خود می روند. زمانی که میلیون ها نفر پشت در خودرو سازی ها به عنوان مشتری هستند، اگر خودروسازان جرات داشته باشند می توانند با این صنعت تحول بزرگی در نقدینگی کشور ایجاد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: زمانی که امروز کیفیت خودرو با سلامتی مردم بازی می کند، اینجا باید حاکمیت وارد شود. ساختار موجود غلط است و باید تغییر کند، وقتی که دولت در جابجایی ها و انتصابات دخالت می کند، بنابراین یکی از منشا های فساد در خودروسازی خود دولت است.

موسوی، افزود: وزیر صمت یک شخصیت انقلابی است ولی وظیفه سیدرضا فاطمی امین این است که مدیرعامل تعیین کند؟ وظیفه حاکمیت سیاست گذاری است باید اهداف را طراحی کند، نه اینکه در ساختار خودروسازی دخالت کند. زمانی که حدود ۹۰ درصد از سهام متعلق به بخش خصوصی است دولت چه کاره است؟ این مساله سبب شده که اعلام کنیم ساختار مشکل دارد.

«در خودروسازی انحصار، فساد و مافیا وجود دارد.»نماینده وظیفه نظارت و شفاف سازی را دارد، مافیا در انحصار است وقتی در هیئت مدیره خودروسازی، قطعه سازی وجود داشته باشد، کیفیت خودروسازی همین می شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: «در خودروسازی انحصار، فساد و مافیا وجود دارد.»نماینده وظیفه نظارت و شفاف سازی را دارد، مافیا در انحصار است وقتی در هیئت مدیره خودروسازی، قطعه سازی وجود داشته باشد و به صورت انحصاری بخواهد قطعه های خود ر ا به خودرو ساز قالب کند، کیفیت خودروسازی همین می شود. لذا باید به صورت جدی باید به تغییر ساختار ورود پیدا کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: میتوانم منصفانه صنایع مختلف را با هم مقایسه کنیم وبه شما پیامی بدهم، باور کنید به صورت منصفانه اگر بخواهیم صنایع را با یکدیگر مقایسه کنیم صنعت خودرو و به تبع آن جامعه قطعه سازی مطمئن باشید جایگاه پایینی ندارد و حیف است که خودمان این موضوع را قبول نداشته باشیم. برخی از صحبت هایمان اینگونه در سطح جامعه تداعی شود که شاید این صنعت نتوانسته حق خود را ادا کند.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha