۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
دلار ارزان خریدار ندارد! | افت قیمت ارز در پی افزایش نرخ نفت| سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان
گزارش «بازار» از وضعیت بازار ارز در روزهای پایان سال

دلار ارزان خریدار ندارد! | افت قیمت ارز در پی افزایش نرخ نفت| سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان

قیمت ارز با نزدیک شدن به انجام توافقات برجام و افزایش بهای جهانی نفت در حالی روندی نزولی به خود گرفته است که به گفته کارشناسان این روند ادامه دار خواهد بود و بانک مرکزی باید به فکر تثبیت نرخ آن باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ قیمت ها در بازار طلا و ارز مدتی است نوسانی و با شیب رو به پایین در حرکت است. بازاری که این روزها از وجود دلالان سود جو و سرمایه گذارانی که فعال این بازار پرریسک بوده اند تا حدودی خالی شده است. از طرفی تقاضای آنچنانی برای خرید ارز حتی در این روزهای پایان سال که معمولا هر ساله خیلی ها برای تهیه این کالا راهی بازار می شوند به چشم نمی خورد.
خرید ارزی که نسبت به ماههای گذشته تقریبا ارزان تر تمام می شود اما به دلیل احتمال ثبات و یا کاهش قیمت آن درپی رشد منابع ارزی کشور و یا انجام توافقات برجام متقاضی چندانی ندارد. طبق گزارش های موجود میزان صادرات نفت و محصولات پتروشیمی کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است، فروش قابل توجهی که ارزآوری مناسبی را به دنبال داشته و باعث می شود تا منابع ارزی کشور تقویت شود.

بازار ارز که تا چندی پیش جولانگاه دلالان سودجو بود اکنون به آرامش نسبی رسیده و قیمت ها در این بازار مسیر واقعی را می پیمایند. آرامشی که بخشی از آن ناشی از تقاضای فراوان برای خرید نفت و گاز ایران از سوی خیلی از کشورها در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین از یک طرف و رفع احتمالی تحریم های بین المللی از طرف دیگر، زمینه کاهش قیمت ها را در این بازار بوجود آورده است

کوچ دلالان و آرامش در بازار ارز
در چنین شرایطی بازار ارز که تا چندی پیش جولانگاه دلالان سودجو بود اکنون به آرامش نسبی رسیده و قیمت ها در این بازار مسیر واقعی را می پیمایند. آرامشی که بخشی از آن ناشی از تقاضای فراوان برای خرید نفت و گاز ایران از سوی خیلی از کشورها بدنبال تنش بین کشورهای آمریکا و اروپایی با روسیه در پی عملیات ویژه نظامی این کشور به اوکراین از یک طرف و رفع احتمالی تحریم های بین المللی از طرف دیگر، زمینه کاهش قیمت ها را در این بازار بوجود آورده است.
به طور مثال دیروز و در آخرین روز از هفته داد و ستد طلا و ارز در بازار، قیمت این کالاها همچنان روندی کاهشی را سپری می کرذند آنطور که دلار ۳۰ هزار تومانی ماههای گذشته در حال رسیدن به کانال ۲۴ هزار تومان بود و سکه ۱۳ میلیون تومانی نیز در کانال ۱۱ میلیون تومان قرار گرفت.
طبق گفته کارشناسان اقتصادی و بازار با انجام توافق نهایی مذاکرات برجام و حذف کامل تحریم ها، کاهش قیمت ها در این بازار و رسیدن دلار به حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان هم قابل پیش بینی است اما این قیمت در صورت بی توجهی بانک مرکزی به ساماندهی بازار و تثبیت قیمت ها بعید به نظر می رسد که دوام چندانی داشته باشند.

امید به فروش نفت گران قیمت و رونق صادرات برای کشور موجب شده است تا محدودیت های ارزی کاهش و قدرت مانوردهی بانک مرکزی برای ثبات بخشی و ساماندهی نرخ ارز بیشتر شود در چنین شرایطی است که نرخ ها در این بازار هوشمندانه روندی کاهشی را به خود گرفته اند

تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار در پی افزایش قیمت نفت به ۱۳۰ دلار
سید مرتضی افقه، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیرگذاری جنگ روسیه با اوکراین و نزدیک شدن به توافق نهایی ایران و نمایندگان کشورهای مذاکره کننده برجام در وین گفت:‌ سراشیبی قیمت ها در بازار ارز برگرفته ازهیجان چنین موضوعاتی است، چرا که اولا درپی حمله روسیه به اوکراین و تاثیرگذاری چگونگی تامین انرِژی خیلی از کشورها درکنار ایجاد تنش های سیاسی و بین المللی حاصل این جنگ در اروپا، امریکا و روسیه بازارهای سرمایه گذاری دنیا به هم ریخته است آن طور که قیمت نفت تا مرز ۱۳۰ دلار هم پیش رفته است.
وی به تاثیر گذاری آشفته بازار جهانی در پی جنگ روسیه با اوکراین بر بازار ارز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: امید به فروش نفت گران قیمت و رونق صادرات برای کشور موجب شده است تا محدودیت های ارزی کاهش و قدرت مانوردهی بانک مرکزی برای ثبات بخشی و ساماندهی نرخ ارز بیشتر شود در چنین شرایطی است که نرخ ها در این بازار هوشمندانه روندی کاهشی را به خود گرفته اند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: البته نرخ تعادلی دلار بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان است که سیاست گذاران ارزی باید بدنبال تثبیت نرخ آن باشند تا سرمایه گذاران با خاطری آسوده برای فعالیت های خود تصمیم گیر و برنامه ریزی کنند.

بازار ارز هم اکنون بازاری پر تنشسی نیست و فعالان این بازار از ترس ریزش بیشتر قیمت ها به جای سرمایه گذاری و خرید، بعضا فروشنده ارزهای خانگی شده اند. درچنین شرایطی بانک مرکزی باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری های کارشناسانه ضمن توجه به کنترل دقیق نرخ تورم از طرفی باید بازار ارز را به خوبی مدیریت کند تا قیمت ها پس از کاهش، دوباره روندی افزایشی به خود نگیرند

ضرورت مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز برای جلوگیری دوباره قیمت ها
افقه خاطر نشان کرد: البته هنوز توافق نهایی مذاکرات برجام انجام نشده است و در صورت توافق نهایی و به دنبال آن رفع تحریم ها احتمال کاهش دلار تا ۲۳ هزار تومان هم البته به صورت مقطعی و گذارا وجود دارد.
وی افزود: بازار ارز هم اکنون بازاری پر تنشسی نیست و فعالان این بازار از ترس ریزش بیشتر قیمت ها به جای سرمایه گذاری و خرید، بعضا فروشنده ارزهای خانگی شده اند. درچنین شرایطی بانک مرکزی باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری های کارشناسانه ضمن توجه به کنترل دقیق نرخ تورم و تلاش برای مهار آن در کشور از طرفی نیز باید بازار ارز را به خوبی مدیریت کند تا قیمت ها پس از کاهش، دوباره روندی غیر معقول افزایشی به خود نگیرند.

ریش و قیچی قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی است، سیاست گذاری های ارزی و تعیین قیمت روزانه این کالا در بازار توسط بانک مرکزی مشخص و به صرافی های مجاز اعلام می شود حال اگر بانک مرکزی همچنان تابع دستورات دولت برای تامین کسری بودجه و ... باشد شکی نیست که حتی با برداشته شدن تحریمها در پی انجام توافقات برجام نیز دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان نمی رسد

ریش و قیچی نرخ ارز در دست بانک مرکزی است
آلبرت بغزیان، کارشناس بازار و استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه قیمت ها اکنون هیجانی در بازار کاهشی شده اند افزود: البته این هیجان بخش عمده آن پایین در نظر گرفتن قیمت ارز از سوی بانک مرکزی است که بازار آزاد نیز دنباله رو آن، قیمت انواع ارز را پایین در نظر می گیرد و چنانچه این بانک به همین منوال ارز را در بازار مدیریت کند بی تردید می توان گفت که قیمت ارز در بازار تا حدودی منطقی است.
وی با بیان اینکه ریش و قیچی قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی است، افزود: سیاست گذاری های ارزی و تعیین قیمت روزانه این کالا در بازار توسط بانک مرکزی مشخص و به صرافی های مجاز اعلام می شود حال اگر بانک مرکزی همچنان تابع دستورات دولت برای تامین کسری بودجه و ... باشد، شکی نیست که حتی با برداشته شدن تحریمها در پی انجام توافقات برجام نیز این بانک نمی گذار دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان در بازار برسد.
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: از آنجایی که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار از قیمت ارز تبعیت می کنند، بنابراین مدیریت قیمت ارز برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار ضروری است و بانک مرکزی باید با درایت و جسارت، و توجه به اقتصاد کشور و معیشت مردم نرخ این کالا در بازار در نظر گیرد.
به گزارش بازار، دیروز و در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار ارز، قیمت انواع ارز تا حدودی کاهشی و نرخ دلار در محدوده کف قیمت ۲۵ هزار تومان قرار داشت. سکه نیز از کانال ۱۲ میلیون تومان به کانال ۱۱ میلیون نشست. هرچند پیش بینی می شد که با کاهش قیمت ارز در بازار آن هم در روزهای پایانی سال خریداران برای تهیه این کالا به بازار هجوم بیاوند اما بازار ارز به دلیل انتظار مردم در کاهش بیشتر قیمت آن خریدار چندانی ندارد.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha