۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
روند مذاکرات وین با بحران اوکراین پیچیده تر شده است
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

روند مذاکرات وین با بحران اوکراین پیچیده تر شده است

«رابرت اسمیت» معتقد است که به طور کلی بحران اوکراین نظم بین الملل را تحت تاثیر قرار داده و مذاکره در مورد هر مسئله ای را تحت الشعاع قرار داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو کرد.

متعاقب این دیدار بیانیه ای مشترک میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای مشترک صادر کردند. سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند، در ادامه همکاری خود همانطوری که در بیانیه مشترک مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۹ (۲۶ اوت ۲۰۲۰)بیان شده است، همکاری‌ها و گفتگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران گفت که نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت. وی گفت که مذاکرات خوبی در ایران داشته و منتظر بازگشت کامل ایران به توافق هسته‌ای است. چیزی که برای تکمیل مذاکرات هستة‌ای ایران در وین نیاز است، نشان دادن همکاری است

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقال کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ از کرج به اصفهان گفت: «مکان جدید جایی است که ما به خوبی آن را می‌شناسیم و ما با موفقیت قادر به نصب دوربین‌های خود در آنجا بودیم. ما در حال ضبط تصاویر بوده و انتظار داریم که این اطلاعات را زمانی که برجام احیا شود، بدست آوریم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فضای همکاری میان ایران و این نهاد بین‌المللی گفت: «چیزها در حال حرکت به سوی فضایی بهتر است».

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا انجام داده که در ادامه می آید.

* در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقرر شد ایران حداکثر تا ۲۰ مارس ۲۰۲۲ اسنادی درباره سؤالات آژانس در مورد سه مکانی که ایران به آژانس اعلام نکرده است، ارائه کند. ارزیابی شما از این توافق چیست؟
توافق در مورد این موضوع نقطه عطفی محسوب شده و نشان می دهد روند مذاکرات سازنده است.

*گروسی در نشست تهران اعلام کرد که اگر آژانس و ایران به توافق نرسند، توافقی در وین حاصل نمی شود. به نظر می رسد که سفر او به ایران به موضوعات هسته ای غیر مرتبط با چارچوب برجام، یعنی همان موارد مربوط به اسناد نتانیاهو، مرتبط بوده است. با این حال، چرا برجام به پرونده هسته ای غیر برجامی مرتبط شده است؟
می توان گفت موارد مربوط به اسناد نتانیاهو یکی از موانع سخت شدن مسیر مذاکرات توافق هسته ای ایران بوده است و باید بین طرفین حل شود. اکنون زمان آن رسیده که ایران شفافیت بیشتری نشان داده و نظر مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای خود را به دست آورد.

*در سفر گروسی، در صورت گزارش مثبت مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است پرونده سه مکان فاش نشده تا ژوئن و قبل از نشست شورای حکام آژانس بسته شود. دیوید آلبرایت، گفته است که تعداد اسناد نتانیاهو از آنچه تاکنون مطرح شده، بیشتر است. بر این اساس، ایران اصرار دارد که PMD به طور کامل بسته شود. آیا فکر می کنید حتی با بسته شدن پرونده فعلی، آژانس ممکن است مسائل دیگری را در مورد PMD مطرح کند؟
طبیعی است که مخالفان توافق هسته ای ایران چه در امریکا و چه در خارج از امریکا خواهان یافتن اسنادی علیه ایران بوده و همیشه مسائلی در این زمینه مطرح خواهند کرد. اگر ایران به تعهدات خود پایبند باشد آنها در این مسیر موفق نخواهند بود.

*در حالی که قرار بود وزرای خارجه برای اعلام نهایی شدن توافق به وین سفر کنند، این سفر لغو شد. از سوی دیگر روسیه گفته است که تحریم های آمریکا نباید مانع تجارت روسیه با ایران پس از احیای برجام شود. این اظهارات روسیه تا چه اندازه بر مذاکرات تأثیر می گذارد و چرا روسیه در مرحله نهایی مذاکرات این شرط را مطرح می کند؟
اکنون روسیه در انزوای بین المللی به سر می برد و اوضاع این کشور در عرصه بین الملل کاملا متشنج است. می توان گفت که روسیه اکنون یکی از موانع توافق در مورد موضوع هسته ای ایران می باشد و روند مذاکرات را پیچیده تر کرده است.

به طور کلی بحران اوکراین نظم بین الملل را تحت تاثیر قرار داده و مذاکره در مورد هر مسئله ای را تحت الشعاع قرار داده است.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha