۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
افزایش خرید و فروش صوری پروانه مهندسان با شیوه نامه ابلاغی وزارت راه| افت شدید صدور پروانه ساختمانی
رییس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان مطرح کرد

افزایش خرید و فروش صوری پروانه مهندسان با شیوه نامه ابلاغی وزارت راه| افت شدید صدور پروانه ساختمانی

فرنیا، رییس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران گفت: شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی خرید و فروش صوری پروانه مهندسان را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهیار فرنیا رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان استان تهران در همایش «شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر» با اشاره به اینکه در اسفند پارسال شیوه نامه ای توسط معاونت وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و طی آن به شرکتها مهلت زمانی داده شد که تا پایان خرداد ماه امسال خود را با ضوابط جدید تطبیق دهند گفت: برای این شیوه نامه اعتراضی کردیم و نقطه نظرات خود را به آنها اطلاع دادیم و ایراداتی که داشت نظرخواهی شد و تناقضاتی که این شیوه نامه با قوانین بالا دستی که در آیین نامه مصوب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی داشت به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم. وی با اشاره به اینکه متاسفانه ترتیب اثر داده نشد و ما در تابستان امسال یک دوره خلایی داشتیم که قانونی برای تشخیص صلاحیت ها وجود نداشت ادامه داد: در نهایت در مهر ماه امسال پیرو مکاتبات بسیار و نظرخواهی هایی که با ادارات راه و شهرسازی استان ها و نظام مهندسی استان ها صورت گرفت نامه اصلاحی توسط وزارت راه و شهرسازی مجددا ابلاغ شد که در آن مواردی از ایراداتی که وجود داشت اصلاح شد اما باز هم دارای ایرادات زیادی داشت که باید اصلاح می شد.

فرنیا اضافه کرد: در نهایت باز هم مکاتباتی صورت گرفت و مهندسان زیادی در اعتراض به این مساله در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و مجددا در ۱۳ بهمن ماه امسال بود که مجددا توسط معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد که در آن شیوه نامه باز هم تا انتهای سال ۱۴۰۰ مهلتی که شرکتها بتوانند خود را با شیوه نامه جدید تطبیق دهند تمدید شد.

متاسفانه شاهد این هستیم که وزارت راه و شهرسازی بخشنامه ای صادر می کند که عملا صوری کاری را گسترش می دهد

رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان استان تهران خاطر نشان کرد: در شیوه نامه جدید شعار بر این است که از صوری کاری کم شود اما وقتی شیوه نامه مورد بررسی قرار می گیرد متوجه می شویم که در شیوه نامه قبلی یک مجموعه مهندسی می توانست با تعداد حداقل ۸ مهندس در گرایش عمران، معماری و تاسیسات برقی و مکانیک که صلاحیت نظارت و طراحی داشته باشد کار کند اما در این شیوه نامه جدید حداقل ۱۴ مهندس اضافه شده و خیلی از شرکتها به خاطر اینکه بتوانند امتیاز لازم را کسب کنند مجبور هستند که از بیش از ۲۰ مهندس استفاده کنند. در شرایطی که تمام فضاها و صحبت هایی که می شود به برون سپاری و فضای مجازی ختم می شود. اما متاسفانه شاهد این هستیم که وزارت راه و شهرسازی بخشنامه ای صادر می کند که عملا صوری کاری را گسترش می دهد.

فرنیا ادامه داد: در نهایت بخش بازرسی که توسط مهندسان انجام می شود مشخص است نفرات آنها چه کسانی هستند این تعداد مهندس که وزارت راه و شهرسازی مد نظر خود دارد عملا شرکتها را به این سمت سوق می دهد که صرفا از پروانه مهندسی افراد دیگر استفاده کنند تا امتیاز را کسب کنند. یعنی لزوما این اقدام وزارت راه و شهرسازی باعث نمی شود که آن مهندس بیاید و به صورت واقعی فعالیت داشته باشد. عملا برگه فروشی و خرید پروانه و سهمیه مهندسان را بسط می دهد.

وی افزود: این شیوه نامه اگر ایراد نداشت بسیاری از شرکتها خود را با آن وفق می دادند. این بخشنامه و شیوه نامه به قدری سخت گیرانه و دارای ایراد است که از ابتدای امسال تاکنون در کل ۲ شرکت در تهران و مشهد توانسته اند خود را با آن تطبیق دهند. این شیوه نامه مسیر را به جایی برده است که علیرغم شعاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی داده می شود که نظارت بیشتر شود و صوری کاری کمتر شود متاسفانه این شیوه نامه این کار را دارد اضافه و بدتر می کند.

وی تاکید کرد: این شیوه نامه فقط منجر به خرید و فروش پروانه مهندسان به صورت صوری می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها در تمام دنیا متولی ساخت و ساز هستند گفت: باید در چرخه ساخت و ساز حتما مجریان ذیصلاح حضور داشته باشند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالی ساخت و ساز و شهرداری ها به عنوان متولی ساخت و ساز بهترین اقدامات خود را به کار گیرند. مهندسان دارای عمر حرفه ای هستند و این افراد هستند که در گذر زمان زندگی می کنند و شهرداری ها باید این ها را کنترل کند.

فرنیا خاطر نشان کرد: بیشترین مسئولیت را در تمام صنوف مهندسان ناظر دارند. یعنی بر خلاف بسیاری از حرفه ها در ابتدای فعالیت کار خود تعهد می دهند که تا پایان عمر خود مسئولیت های طراحی و نظارت را تقبل کنند و تصور نمی کنم که هیچ مهندسی تلاش کند که با یک چنین مسئولیتی که می پذیرد کم کاری کند.

طی ۴ تا ۵ سال اخیر هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد در تهران کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم. پارسال در حدود ۸ هزار پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شد

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «بازار» که میزان صدور پروانه ساختمانی تا چه حد افت داشته است؟ ادامه داد: طی ۴ تا ۵ سال اخیر هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد در تهران کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم. پارسال در حدود ۸ هزار پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شد که نسبت به سال ما قبل خود یعنی ۹۸ که حدود ۹۰۰۰ صدور پروانه ساختمانی بود 1000 فقره کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ و ۹۱ در شهر تهران حدود ۵۰ هزار پروانه ساختمانی داشتیم که این آمار نسبت به سال 99 که 8000 فقره بوده است آمار کاهشی قابل توجهی است.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha