۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
پیش بینی های درست بازار
گفتگو با محمد معظمی گودرزی کارشناس و فعال بازار سرمایه

پیش بینی های درست بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران و معامله گران بورس با اطلاع از فاکتورهای نشانگر تورم و سایر مولفه های اقتصادی در می یابند در سال آینده یکی از بهترین محل های کسب سود بازار سرمایه است.

سمیه شوریابی؛ بازار: شاخص کل بورس امروز در پی پیش بینی درست خبرگزاری بازار با مقاومت مواجه شد و لیدرهای پتروپالایی موقتا فاز استراحت را انتخاب کردند.
پایان کار امروز بورس با افت شش هزارو ۲۶۳ واحدی شاخص کل و ۰/۳ درصدی شاخص هموزن همراه بود. همچنین ارزش معاملات خرد بازار پس از رکورد شکنی روزهای گذشته امروز با کاهشی محسوس به رقم ۸/۳ همت رسید و تعداد سهام منفی از مثبت ها فرا تر رفت.

قرمز کمرنگ؛ منفی های همراه با تعادل خریدار و فروشنده
گودرزی با اشاره به رسیدن شاخص کل به محدوده مینور مقاومتی روندی و پرایس اکشن گفت: با توجه به اینکه هنوز خاطره اصلاح های عمیق از حافظه اهالی بازار پاک نشده، به محض قرار گیری شاخص ها در مناطق مقاومتی و رنج منفی سهام شاخص ساز و پیشرو اولین مسیری را که انتخاب می کنند گرفتن پوزیشن فروش است. این موضوع در روانشناسی امواج مارکت امری طبیعی محسوب می شود اما با نگاهی عمیق به تابلو معاملات در می یابیم قدرت فروشنده ها شباهتی با آن چه در میانه اصلاح بازار می دیدیم ندارد. هرچند رنگ غالب تابلو ها قرمز است ولی سهم ها به صورت متعادل و روان معامله می شدند و قفلی ها در صف فروش حائز اکثریت نیستند.

پیش بینی های درست بازار



معامله با چارت یا خبر؛ مساله این است
وی افزود: علیرغم روند رو به بالای قیمت جهانی نفت و مشتقات نفتی و همچنین بحران نفتی-گازی دنیا به دنبال تهدیدهای روسیه مبنی براینکه درصورت تحریم صادرات نفت روسیه قیمت آن تا ۳۰۰ دلار بالا می رود! قیمت سهام مربوطه ترجیح دادند روند و قوائد تکنیکال را محترم بشمارند و گام های حرکتی خود را با مناطق مقاومتی چارت هماهنگ کنند.

گزینه های مستعد در فلزات و معدنی ها
وی در ادامه گفت: طبق پیش بینی روز گذشته، گروه فلزات معدنی ها و هولدینگ های مرتبط با این گروه ها توانستند جایگاه برتر را در بازار از آن خود کنند و در ادامه می توان گفت استعداد سهام خوش بنیاد مذکور همچنان پابرجاست. در عین حال تجربه نشان می دهد عمق کم بازار ایران باعث می شود چنانچه شیب حرکت منفی شاخص تند شود، سهم های زیادی از گزند تبعات آن در امان نمی مانند. اگرچه شرایط حال متفاوت است و متغیرهای همبستگی بازار عمدتا کفه صعود در میان مدت را سنگین تر نشان می دهند.

موج سواری دلالان ارز پشت سر سیاست
این فعال بازار بورس با بیان اینکه بده بستان های سیاسی و کری خوانی های طرفین مذاکرات وین هنوز ادامه دارد افزود: نوسانات مثبت ارز در بازار آزاد را می توان ناشی از این امر ارزیابی کرد تا جایی که وقتی گفته های سخنگوی وزارت خارجه ایران رنگ و بوی باقی ماندن اختلافات به خود می گیرد، بلافاصله می توان آثار تورمی آن را در چهارراه استانبول به چشم دید. البته موج سواری دلالان ارزی و خالی فروشی مرسوم فعالان این حوزه را نمی توان از نظر دور داشت.

پیش بینی های درست بازار

خاکستری مایل به طلایی؛ معاملات روان سیمانی ها
گودرزی همچنین به معاملات سبز سیمان و سهام گروه سیمانی در این هفته اشاره کرد و گفت: زمزمه هایی که همه ساله درخصوص افزایش قیمت سال آینده این محصول در بین فعالان بازار شنیده می شود و همچنین افزایش تقاضای سنتی شب عیدهای سیمان باعث شده روزهای پایانی امسال هم این شیب صعودی قیمت را شاهد باشیم. با این تفاوت که عرضه سیمان در بورس کالا توانسته سود حاصله را به جیب تولیدکنندگان سرازیر کند و در عین حال که عرضه و تقاضای این کالا در بورس می تواند جلوی شوک های غیر منطقی قیمت را بگیرد، دست دلالان بی مصرف این حوزه را از مواهب سود کوتاه کند.

سندروم دست بی قرار را کنترل کنید
این کارشناس بازار سرمایه در پایان با توصیه به خودداری از اقدامات هیجانی در روزهای پایانی سال خاطر نشان کرد: سهامداران و معامله گران بورس با اطلاع از فاکتورهای نشانگر تورم و سایر مولفه های اقتصادی در می یابند در سال آینده یکی از بهترین محل های کسب سود بازار سرمایه است و تا نشانه ای از اصلاح در سهام پرتفوی خود و کلان بازار دریافت نکرده اند، دچار سندروم دست بیقرار نشوند و برای فروش سهم در قیمت های پایین حتما به دنبال دلیل موجه باشند. مگر آنکه از ابتدا در انتخاب سهم دچار اشتباه شده و یا به شکار باد کرده های بدون خریدار رفته باشند.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha