۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری محصول جدید سایپا| سال آینده خودروسازی به ریل خود بر می گردد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد

۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری محصول جدید سایپا| سال آینده خودروسازی به ریل خود بر می گردد

تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفت: خودرویی که تصمیم داریم سال آینده عرضه کنیم، سرمایه گذاری نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان انجام شده و سال آینده صنعت خودرو به ریل خودرو برمیگردد.

بازار؛ گروه خودرو: طی سه سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، خود تحریمی و سو مدیریت دچار چالش جدی در تولید شد. این چالش تا جایی پیشرفت که هر خودرو در تولید زیان قابل توجهی را متحمل خودروساز می کرد. خودروسازان با تغییر مدیریت به دنبال بهبود وضعیت مالی و کاهش زیان عرضه هستند، این درحالی است که عرضه محصولات به پایین ترین سطح خود رسیده است. مدیران جدید ایران خودرو و سایپا در تلاش هستند که با تغییر در ساختار تولید، عرضه محصولات و سودهی را افزایش دهند.

اما خودروسازان داخلی به جای رقابت در افزایش تیراژ و تولید محصول اقتصادی، در رقابت تنوع سبد محصول قرار داشتند. توسعه ای که نه تنها برای مشتریان بلکه برای خودروسازان نیز سود نداشت. شاهد هستیم که گاهی قیمت خودروها به دلیل عدم تیراژ پایین در بازار با حاشیه سود چند برابری معامله می شود. ظاهرا این موضوع مورد توجه مدیرعامل جدید سایپا قرار گرفته و سال اینده تنوع محصولات را کاهش و توسعه سبد محصول را متوقف می کند. مساله ای که شاید بتواند به گروه خودروسازی سایپا در بلند مدت سود برساند.

۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری محصول جدید سایپا| سال آِینده خودروسازی به ریل خود بر می گردد

هیچ خودروسازی در دنیا بدون زنجیره تامین موفق نمی شود. در گروه خودروسازی سایپا یک میلیون سهامدار خرد داریم، مشتری ها خیلی مهم هستند. اما سهامداران خرد طی سال های گذشته هیچ عایدی نداشتند

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص محصولات جدید زنجیره تامین این گروه و استفاده از ظرفیت طراحی قطعه سازان، گفت: «هیچ خودروسازی در دنیا بدون زنجیره تامین موفق نمی شود. در گروه خودروسازی سایپا یک میلیون سهامدار خرد داریم، مشتری ها خیلی مهم هستند. اما سهامداران خرد طی سال های گذشته هیچ عایدی نداشتند و به همین خاطر از روز اول تولید اقتصادی را محور برنامه های خود قرار دادیم.»

محمد علی تیموری در خصوص برنامه جدید این خودرو سازی، افزود: «در تولید اقتصادی کیفیت، قیمت و تحویل به موقع حاصل می شود، سه پارامتری که سبب بقای یک محصول خواهد شد.» تلاش می کنیم در سال آینده خودروی تیبا را از زنجیره تولید حذف کنیم و به اندازه ای که ثبت نام کردند عرضه خواهیم داشت. دلیل اصلی این است که سایپا ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای تولید هر دستگاه تیبا زیان می دهد، این زیان در سود عملیاتی است. تمام تمرکز ما در سال آینده بر تولید موتوری است که براساس نقشه و مدارک ساخته خواهد شد، اولین نمونه موتور را تولید کردیم و در حال تست هستیم و میخواهیم مهندسی معکوس انجام ندهیم، قصد نداریم هزینه آن به جیب مشتری یا قطعه ساز تحمیل شود.

در سال آینده حتما خودروی آریا را وارد بازار خواهیم کرد و در تلاش هستیم زنجیره قطعه سازی در تولید انبوه آریا مشارکت کنند

وی، افزود: در سال آینده حتما خودروی آریا را وارد بازار خواهیم کرد و در تلاش هستیم زنجیره قطعه سازی در تولید انبوه آریا مشارکت کنند. اگر بخواهیم روی فرآیند های کیفیت کار کنیم، ابتدا باید به تاریخچه آن نگاه کرد. کیفیت در سال ۱۹۵۰ مطرح شد، این دانش علمی را در کشور و قطعه سازی داریم، اما باید در عمل اجرا کنیم. حداکثر تا اردیبهشت ماه سال آینده تمام فرایند کیفیت را در گروه خودروسازی سایپا اصلاح خواهیم کرد. این موضوع با هدفی است که قطعه سازان با مانعی برای تاییده ها برخورد نکنند.

۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری محصول جدید سایپا| سال آِینده خودروسازی به ریل خود بر می گردد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تشریح کرد: قطعه سازان زمانی که یک قطعه را می سازند، بیشتر از هشت ماه در انتظار تاییدیه هستند، روندی که در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد. این مورد هزینه است. در نتیجه باید فرآیندها را اصلاح کنیم و این کار را آغاز و تغییر فرآیند پیچیده است. در رسانه ها بحث شده که که چرا در صنایع موشکی موفق هستیم، اما در صنایع خودروسازی موفق نیستیم؟ تفاوت این است که در صنایع موشکی و نظامی انسان هایی متعهد متخصص و ایثارگر فعالیت می کنند که جان خود را می دهند، حال ما چقدر می توانیم جان خود را برای کالا و محصول بدهیم؟ باید این روحیه را تقویت کنیم و انسان هایی با این روحیه را انتخاب کنیم، تفاوت دیگر این است که محیط کسب و کار ما با آن صنایع متفاوت است، فضای کسب و کار ما هم برای خودروساز هم قطعه ساز و هم زنجیره خدمات پس از فروش بسیار غیر آرام است.

در خودرویی که تصمیم داریم سال آینده عرضه کنیم، سرمایه ثابتش نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است. عرضه یک محصول در دنیا که زنجیره قطعه سازی با آن هماهنگ است

تیموری ادامه داد: در خودرویی که تصمیم داریم سال آینده عرضه کنیم، سرمایه ثابتش نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است. عرضه یک محصول در دنیا که زنجیره قطعه سازی با آن هماهنگ است، خودروساز در دنیا سرمایه گذاری ثابت را انجام نمی دهد. قطعه سازانی که در تولید خودرو ال نود تجربه کار دارند، می دانند که به هیچ وجه نمی توانستند مواد اولیه را حذف کنند و دلیل ان این بود که ظرف ۵۹ روز پول خود را دریافت می کردند. نهایتا در کیفیت اتفاق ناخوشایندی رخ نمی داد اما اکنون در شرایطی هستیم که بدهی ما به سازنده ها بر اساس ۱۸۰ روز است، در صورتی که قرارداد ها ۹۰ روزه است، امیدواریم سال آینده با سیاست گذاری های وزیر صمت این مشکل برطرف شود و صنعت خودرو به ریل خودش برگردد.

ریل خودروسازی زمانی عوض شد و امروز تعهدات ما افزایش پیدا کرده که بجای تمرکز بر خودرو به سمت خرید سهام درون گروهی و... رفتیم و پولی که باید در طراحی صنعت خودرو صرف می شد رفت سمت سهام و هیچکس این پروسه ده ساله را رصد نمی کند که چرا امروز صنعت خودرو به این وضع دچار شده است.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha