۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
تقاضای خرید فرش در لرستان کاهش یافت| لزوم برپایی نمایشگاه فرش دستباف
رئیس اتحادیه فرش لرستان:

تقاضای خرید فرش در لرستان کاهش یافت| لزوم برپایی نمایشگاه فرش دستباف

لرستان- سبزواری، رئیس اتحادیه فرش لرستان گفت: تقاضا برای خرید فرش بسیار کاهش یافته و در این مدت واحدهای فرش‌فروشی، بافندگان و…‌ بسیار متضرر شدند.

آذربخش سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تقاضا برای خرید فرش طی دو الی سه سال گذشته و با شروع تحریم‌ها و شیوع کرونا بسیار کاهش داشته است و در این مدت واحدهای فرش‌فروشی، بافندگان و…‌ بسیار متضرر شدند.

وی افزود: در جلساتی خواستار برگزاری نمایشگاه‌هایی برای بافندگان فرش دستی و تابلو فرش‌ها بودیم که این هنرمندان بتوانند هنر دست خود را به نمایش بگذارند ولی متأسفانه در این زمینه از سوی مسئولان کوتاهی شده است؛ اگر این‌گونه نمایشگاه‌ها برگزار شود علاوه بر اینکه بازار آن‌ها رونق می‌گیرد، این هنرمندان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه فرش لرستان عنوان کرد: قیمت هر فرشی که در دو الی سه سال گذشته دو میلیون تومان بوده است، در حال حاضر ۷ تا ۸ میلیون تومان قیمت دارد، یعنی نزدیک به چهار برابر شده است و مردم دیگر توان خرید ندارند و به همین دلیل از خرید منصرف ‌می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما بیشتر فرش دستبافت را از استان‌هایی چون تبریز، کرمان، اراک، یزد، اصفهان و … وارد می‌کنیم، فرش بومی استان خودمان را نیز داریم ولی میزان تولیدمان به حدی نیست که آن را از قطب‌های اصلی کشور تلقی کنیم.

سبزواری گفت: درواقع برخی هنرمندان فرش را در خانه می‌بافتد و برخی دیگر کارگاه‌های کوچک فرش دستبافت دارند که طرح‌های استان‌های دیگر را می‌بافند ولی وقتی این کارگاه‌ها حمایت نمی‌شوند به دلالی و کارهای دیگر روی می‌آوردند ولی با حمایت آن‌ها بسیار موفق عمل خواهند کرد؛ مسئولان بایستی کمک کنند که این واحدها بیشتر جان بگیرند نه اینکه هرروز به سمت رکود حرکت کنند.

رئیس اتحادیه فرش لرستان بیان کرد: در حال حاضر از شهرها و استان‌های دیگر در لرستان نمایشگاه برگزار می‌شود، اگر این مجوز را به استان‌های دیگر ندهیم هنرمندان لرستانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ در شهرهای دیگر مسئولان باجان و دل از هنرمندان خود حمایت می‌کنند.

وی افزود: برخی از همشهریان لرستانی برای خرید چندین تخته فرش به شهرهایی چون کاشان مراجعه می‌کنند که طبق گفته فرش‌فروشان کاشانی، از این افراد سو استفاده می‌کنند و جنس‌های بی‌کیفیت خود را به‌عنوان فرش درجه‌یک به آن‌ها می‌فروشند، اصلاً چرا باید همشهریان ما برای خرید فرش به استان یا شهرستان‌های دیگر مراجعه کنند!؟ حتی در نمایشگاه‌هایی که در اینجا برگزار می‌شود تابلو فرش‌هایی که نمونه‌شان توسط هنرمندان لرستانی تولید می‌شوند را باقیمت بیشتر به فروش می‌رسانند و با استقبال نیز مواجه می‌شوند، این کار ضربه‌های زیادی به فرش دستباف استان و طراحانی وارد می‌کند که در این حوزه بسیار زحمت می‌کشند؛ مسئولان باید در این حوزه تمهیداتی داشته باشند.

سبزواری خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف که در استانداری و سازمان صمت، برگزار کردیم، درباره برگزاری نمایشگاه و مشکلات خود در این زمینه صحبت کردیم به‌گونه‌ای که هنرمندان ما با همه زحمت‌هایی که می‌کشند و شرایطی که سلامتی و حتی تمام زندگی خود را وقف می‌کنند، کار برای آنان صرفه اقتصادی داشته و حمایت شوند درحالی‌که این کار در استان نه‌تنها سود و کارایی برای هنرمند ندارد بلکه متضرر و موجب دلسردی می‌شود.

رئیس اتحادیه فرش لرستان گفت: در زمان آمارگیری اعلام می‌کنند که وضعیت فرش استان روبه بهبودی است درحالی‌که در عمل این‌گونه نیست؛ باید حرف و عمل ما یکی باشد؛ در این زمینه مسئولان بومی و لرستانی قطعاً دلسوزتر برای این استان هستند و درد و رنج این مردم را می‌شناسند و بهتر می‌توانند در این زمینه عمل کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha