۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنعت گل‌وگیاه گلستان در آستانه تزلزل | مسئولان حمایت کنند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

صنعت گل‌وگیاه گلستان در آستانه تزلزل | مسئولان حمایت کنند

گرگان- با وجود اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز گلستان، تولید گل‌وگیاه به تازگی درمنطقه رونق گرفته، با این‌حال تولیدکنندگان معتقدند عدم ثبات قیمت نهاده‌ها اقتصاد این بخش را متزلزل کرده است.

مریم بزی؛ بازار: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشور صنعت گل و گیاه یکی از کسب و کارهایی است که این روزها در کشور زیاد به آن توجه می‌شود. چراکه جدای از راه اندازی این صنعت در فضا و سرمایه‌ای به نسبت اندک می‌توان از آن در بخش صادرات و ارزآوری کشور بهره جست.

به باورکارشناسان، حمایت از بهره برداران این محصول ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، موضوعی که «رامین اخلومدی» یک تولیدکننده گلستانی هم با آن موافق است. این فعال اقتصادی حمایت معنوی دولت از تولیدکنندگان را ضروری می‌داند و معتقد است: در حال حاضر ساختار وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای متولی قادر به حمایت معنوی از تولیدکننده نیستند موضوعی که باعث می‌شود تا حوزه تولید بیش از گذشته منزوی شود.

* از فعالیت مرکز گل و گیاه «گلباغ» بگوئید؟
مجتمع تولیدی گلباغ بیش از ۶۰ سال سابقه دارد و به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در گلستان با حدود دو هکتار و ۱۵ کارگر شناخته می شود که البته کارگران این مرکز بیمه هستند.

این مجموعه در بخش تولید گیاهان آپارتمانی، درختچه‌های زینتی و کاکتوس فعالیت دارد. این مکان حدود ۲۰ گلخانه مسقف دارد، بیشترین تولید ما در حوزه گل‌های فصلی و نشایی است که در طول سال تیراژ آنها به بالای ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار اصله می‌رسد که در این راستا سایر همکاران و برخی از شهرداری‌های منطقه را پوشش می‌دهیم.

* فرآیند کار به چه ترتیب است؟
بهرحال حوزه تولید مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد، بخش زیادی از گیاهان در این مرکز با بهترین بذر موجود از دیگر کشورها تهیه می‌شود. هرچند که معتقدم تولید گل با کیفیت بالا مشکلات خاص خودش را دارد چراکه تولید گل و گیاه زینتی در کشور با توجه به این اقتصاد نامناسب، روز به روز ضعیف‌تر شده و آسیب بیشتری می‌بینید.

تولید گل با کیفیت بالا مشکلات خاص خودش را دارد چراکه با توجه به این اقتصاد نامناسب مردم این محصول از سبد خرید آنها حذف می شود

متاسفانه در کشور ما اقتصاد در جهت تقویت تولید حرکت نمی‌کند و مسئولان فقط به کارهای نمایشی توسط نهادهای مسئول بسنده می‌کنند. هم اکنون به علت مشکلات تورم تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و فرهنگی هیچ گونه رونقی نداشته و استقبالی از آنها نمی‌شود، ولی در مقابل واسطه‌گری و دلالی وضعیت بهتری دارد.

تورم‌های به وجود آمده باعث نابسامانی در اوضاع اقتصادی کشور شده، اتفاقی که متاسفانه هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داده است.

* مشکلات اقتصادی چقدر بر تولید گل و گیاه تاثیر گذاشته است؟
امروزه نهاده‌های کشاورزی مربوط به گل و گیاه زینتی مانند سم، کود، بذر، پلاستیک، گلدان، هزینه‌های مربوط به گلخانه، سوخت، گاز و برق و همچنین کارگر روز به روز هزینه‌هایش افزایش یافته و این کار را برای ما سخت کرده است.

تولید گل و گیاه و کشاورزی نیازمند حمایت‌های معنوی است، متولیانی مانند جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند تا بتوانند کمک کنند، اما کل ساختار وزارت کشاورزی و نهادهایی که با آنها سر و کار داریم، قادر به حمایت‌های معنوی نیستند.

صنعت گل‌وگیاه گلستان در آستانه تزلزل | مسئولان حمایت کنند

به عنوان مثال دریافت تسهیلات با سود ۱۵ درصد برای تولید در نظر گرفتند این در حالی است که در سال‌های گذشته دست دولت باز بود و می‌توانست وام‌هایی با بهره‌های کمتر ارائه دهد.

همچنین قرار بود با جمعی حدود ۳۵ نفر در گلستان تعاونی گل و گیاهان زینتی تشکیل دهیم که به دلیل عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی نتوانستیم؛ سازمان جهاد هیچ تلاشی برای اختصاص زمین و یا مکانی برای استقرار آن انجام نداد و در نتیجه منحل شد.

بهرحال این سازمان جایی سرمایه گذاری می‌کند که بتواند تولید کننده‌های بسیار قوی ببیند، البته باید این نکته را در نظر گرفت که بدون حمایت‌های معنوی دولت، تولیدکننده به وجود نمی‌آیند.

* وضعیت گلستان در تولید گل و گیاهان زینتی به چه صورت است؟
گلستان یکی از استان‌هایی به شمار می‌رود که دیر هنگام به صف تولید کنندگان گل و گیاه پیوست، در صورتی که استان‌های دیگر مانند مازندران، مرکزی و اصفهان خیلی زودتر پا به عرصه گذاشتند.

متاسفانه ساختار موجود تعریف درستی از محصولات استراتژیک و توان اجرایی ندارد. درحالیکه با اولویت بندی باید بتوان باعث مقاوم سازی محصولات استراتژیک و مانع از محصولات غیراستراتژیک شود.

دولت نتوانست درحوزه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، استراتژی مشخصی را برای توسعه محصولات مهم داشته باشد به خاطر اینکه ساختار مشخصی شکل نگرفته و زمین‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شود

به عنوان مثال برنج یک محصول استراتژیک است ولی دولت نمی‌تواند به کشاورزان به دلیل خشکسالی اجازه کشت شالی ندهد. چراکه هر چند وقت یک بار بیانه می‌دهد که امسال برنج نکارید، ولی باز تعداد زیادی کشاورزان به دلیل سودآوری بیشتر تولید برنج این محصول را کشت می‌کنند، متاسفانه این حاصل اقتصاد معیوبی است که نمی‌تواند جواب کشاورز را بدهد.

همچنین کشور نتوانست در حوزه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، استراتژی مشخصی را برای توسعه محصولات مهم داشته باشد تا بتواند منطقه به منطقه محقق کند، در حال حاضر به دلیل اینکه ساختار و سیستمی مشخصی شکل نگرفته، زمین‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شود که اصلاً به نفع کشور نیست.

*در حوزه مالیات مشکلی دارید؟
سازمان مالیات چند سالی است که فشار سنگینی بر تولیدکنندگان آورده، حتی معتقدند که گلخانه نیز باید مالیات بدهند. متاسفانه در وزارت اقتصاد و دارایی نوعی وحدت رویه در رابطه با خوانش ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر اینکه (همه فعالیت‌های کشاورزی معاف از مالیات هستند) نیست، در همین راستا عده‌ای از کارشناسان معتقدند باید مالیات گرفته شود و عده‌ای مخالفند.

در نتیجه به صورت تصادفی در هر منطقه‌ای ممکن است تولیدکنندگان گل و گیاه زیر فشار قرار گیرند و بسیاری از تولید کنندگان در استان‌های مختلف از جمله در گلستان زیر این فشار نمی‌روند.

توجیه اداره مالیات این است که اگر گل و گیاه در باکس عرضه شود، باید مالیات بگیریم، پس اگر اینگونه است، تولید کنندگانی که زیتون را با گلدان، زنبورداری یا باغدار که محصولش را در جعبه عرضه می‌کند هم باید مالیات بپردازد.

در حال حاضر به دلیل فشار اقتصادی، دولت در همه صنوف تلاش می‌کند تا از مردم مالیات بگیرد تا بتواند کسری‌های خودش را جبران کند، این فشار مشکلات روانی و عدم امنیت را برای تولید کننده به وجود می‌آورد.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha