۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
آمار سفر به مشهد افزایش یافت| ضرورت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی برای موج سفرهای نوروزی
بازار گزارش می‌دهد؛

آمار سفر به مشهد افزایش یافت| ضرورت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی برای موج سفرهای نوروزی

مشهد- با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۱ جنب‌وجوش در پایانه‌های مسافرتی و آژانس‌های خدماتی حاکی از آن است که تعداد سفرها و متقاضیان سفر به مشهد و هم‌چنین از این شهر به سایر نقاط رو به افزایش گذاشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسته شدن سایت‌های رزرو بسیاری از هتل‌های چند ستاره، ازدحام در آژانس‌های مسافرتی، پیدا شدن سروکله اجاره دهندگان منازل شخصی در خیابان‌های اطراف حرم و هم‌چنین ترافیک جاده‌های منتهی به مشهد مقدس باوجوداینکه هنوز بیش از یک هفته با سال نو فاصله‌داریم خود گواه افزایش سفرهای داخلی به پایتخت معنوی جهان اسلام است.

درحالی‌که هر روز بر تعداد متقاضیان رزرو و خرید بلیت در پایانه‌های مسافربری افزوده می‌شود بررسی میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد مسافران خارجی نیز از این موضوع مستثنا نبوده و افزایش تعداد پروازهای خارجی گواه پذیرش بیشتری است.

در حال حاضر با اضافه شدن مسیر جدید پروازی مشهد- دمشق و هم‌چنین مسیر هوایی مشهد-افغانستان به سایر پروازهای گذشته حکایت از عطش سفر به این استان دارد.

در این راستا بسیاری از مسئولان بر این موضوع تأکیددارند تا زائران و گردشگرانی که خراسان رضوی و مشهد مقدس را برای سفر انتخاب می‌کنند به زمان‌بندی سفر و هم‌چنین انتخاب استفاده از وسیله موردنیاز در طول سفر برنامه‌ریزی کنند.

ناوگان حمل‌ونقل نیاز به افزایش دارد
مدیرکل راهداری خراسان رضوی بابیان اینکه در نوروز ۱۴۰۱ با افزایش تردد و سفر نسبت به دو سال گذشته روبرو خواهیم شد اظهار کرد: در نوروز ۹۹ تعداد مسافران به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد و در نوروز ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید لذا با توجه به برداشته شدن محدودیت‌ها در نوروز پیش رو پیش‌بینی می‌کنیم باری دیگر تعداد و آمار زائران به مرز ۱۰ میلیون نفر بازگردد.

آمار سفر به مشهد افزایش یافت| ضرورت افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی برای موج سفر های نوروزی

ابراهیم نصری در جلسه ستاد خدمات سفر افزود: در نوروز ۹۸ بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد آمدند.

وی افزود: با این رویکرد که شرایط کرونایی مشهد همانند سال گذشته باشد، ورود حداقل ۸ میلیون مسافر به مشهد پیش‌بینی‌شده است. یعنی تقریباً معادل نوروز ۹۸ زائر و مسافر خواهیم داشت که نیازمند افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت‎‌سازی نسبت به سال گذشته برای نوروز پیش‌رو داریم.

مدیرکل راهداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در طرح نوروزی ۹۸، ۱۰۰ رام قطار به‌صورت روزانه به راه‌آهن مشهد رفت‌وآمد داشتند که در نوروز ۱۴۰۱ به دلیل مشکلات تحریم و نبود قطعات لازم به ۷۹ رام کاهش پیدا کرد.

نصری وی بیان کرد: همچنین در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در نوروز ۹۸ حدود ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس درراه‌های خراسان رضوی شناسایی‌شده و فعالیت می‌کردند، درحالی‌که برای نوروز ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ دستگاه از دسترس خارج‌شده و حمل‌ونقل جاده‌ای با ۱۴۵۰ دستگاه اتوبوس انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در نظر داریم برای مدیریت ایام پرازدحام در نوروز از ۲۵۰ اتوبوس‌ شرکت جوان سیر استفاده کنیم، اما به دلیل انجام مأموریت راهیان نور استفاده از اتوبوس‌های جوان سیر تا ۱۰ فروردین امکان‌پذیر نیست.

افزایش سفرهای ریلی
مدیرکل راه‌آهن خراسان نیز از افزایش سفرهای ریلی خبر داد و گفت: شمار مقصدهای سفرهای ریلی در مسیر راه‌آهن مشهد برای ایام نوروز ۱۴۰۱ به ۲۷ شهر و مرکز استان در سطح کشور افزایش یافت.

مصطفی نصیری‌ورگ اظهار کرد: بر اساس برنامه فروش بلیت قطارهای نوروزی از ۲۴ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده، از مشهد به ۲۷ شهر و مرکز استان در سراسر کشور قطار مسافربری مستقیم برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین از مشهد به ۲۶ شهر شامل تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، سرخس، ملایر، کرمانشاه، بندرعباس، رشت، قزوین، قم، اهواز، کرمان، ساری، همدان، زنجان، یزد، کاشان، اراک، کرج، طبس، خواف، خرمشهر، اندیمشک، مراغه و ماهشهر قطار مسافربری برقرار بود که در سفرهای نوروز ۱۴۰۱ ارومیه نیز به این فهرست افزوده شد.

آمار سفر به مشهد افزایش یافت| ضرورت افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی برای موج سفر های نوروزی

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: با توجه به لزوم خدمت‌رسانی شایسته به مسافران قطارهای نوروزی، ستاد قطارهای نورزی در این اداره کل تشکیل‌شده و در ایام اوج سفرها در بازه نوروز مرخصی همکاران لغو شده است.

بنا بر اعلام راه‌آهن خراسان ۳۱۱ مرکز مجاز فروش بلیت قطار در سطح استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی دایر است. سهم کلان‌شهر مشهد از این تعداد عامل مجاز فروش بلیت قطار ۲۴۳ مرکز است.

افزایش ۶۰ درصدی مسافران فرودگاه مشهد
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز هم‌زمان با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۱ از افزایش قابل‌توجه جابجایی مسافران فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نسبت به هفته گذشته خبر داد.

محمود امانی‌بنی اظهار کرد: کماکان از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی به فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد مشهد درخواست پرواز صادر می‌شود. هنوز میزان دقیق پروازهای روزانه در نوروز ۱۴۰۱ مشخص نیست، اما پیش‌بینی‌شده که در ایام پیک بیش از ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد داشته باشیم.

وی افزود: فرودگاه مشهد با افزایش تعداد پروازها هیچ مشکلی ندارد و شرکت‌های هواپیمایی بدون محدودیت می‌توانند درخواست پرواز داشته باشند. همچنین در ایام نوروز اگر بخواهند افزایش پرواز داشته و یا پرواز فوق‌العاده قرار دهند با درخواست آن‌ها نیز مشکلی نداریم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در خصوص وضعیت پروازهای خارجی ادامه داد: در حال حاضر یک مسیر مشهد- دمشق اضافه‌شده است همچنین شرکت‌ها برای چند مسیر به ترکیه درخواست داشته‌اند. شرکت هواپیمایی تابان نیز یک مسیر به افغانستان اضافه کرده است.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha