۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
حادثه بهبهان و استاندارد برتری به نام گریز از پاسخ؛ فقدان کیفیت در عملکرد شرکت بازرسی کیفیت!
«بازار» گزارش می دهد

حادثه بهبهان و استاندارد برتری به نام گریز از پاسخ؛ فقدان کیفیت در عملکرد شرکت بازرسی کیفیت!

سازمان ملی استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در حالی با گذشت دو ماه از حادثه بهبهان در سکوت هستند و گزارش دقیقی منتشر نمی کنند که شاید دلیل سکوت عدم عملکرد دقیق باشد.

بازار؛ گروه خودرو: کیفیت مهم ترین مشخصه برای ارزیابی محصول است، هدف از وضع و تدوین استاندارد و نظارت به حسن اجرایی آن نیز دست یابی به کیفیت است. حدود دو ماه پیش در تصادف زنجیره ای حدود ۵۰ تن از هم وطنان زخمی و کشته شدند. حادثه ای که به گفته رئیس پلیس راهور: «ایربگ خودروها باز نشد»، مساله ای که انگشت اتهام را به سمت خودروساز نشانه رفت، اما کمتر کسی به ناظرین اجرایی استاندارد و مراکز ارزیابی کیفی اشاره نکرد. اگر خودروساز محصول بی کیفیت یا قطعه دارای ایراد فنی استفاده می کند، مراکز ارزیابی کیفی و استانداردی وظیفه بررسی و الزام به ممانعت از استفاده قطعات و سیستم های دارای ایراد فنی دارند.

در این گزارش نگاهی کوتاه به دخیل بودن سازمان ملی «استاندارد» و «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد» خواهیم داشت که بدانیم چه نقشی در تصادفات یا تولید خودروهای فاقد ایمنی دارند.

پس از ورود دستگاه های مختلف کشور به بحث ایمنی و کیفیت خودروها، ابتدا خودروسازان متهم، سپس شرکت های ناظر به اجرا کیفیت و استاندارد سکوت و تبرئه، در نهایت قطعه سازان کشور که خط مقدم تولید خودرو هستند در مظان اتهام قرار گرفتند. اما هیچ گاه اشاره به ضعف عملکردی دستگاه های نظارت بر کیفیت نشد

ایربگ کارنامه خودروسازان و استاندارد
در زمان حادثه دلخراش بهبهان مجلس شورای اسلامی به بحث کیفیت و استاندارد ورود کرد، سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «سازمان ملی استاندارد باید به موضوع علت باز نشدن ایربگهای این خودروها ورود کند، زیرا این خودروها تاییدیه نهایی سازمان ملی استاندارد را داشتند.» پس از ورود دستگاه های مختلف کشور به بحث ایمنی و کیفیت خودروها، ابتدا خودروسازان متهم، سپس شرکت های ناظر به اجرا کیفیت و استاندارد سکوت و تبرئه، در نهایت قطعه سازان کشور که خط مقدم تولید خودرو هستند در مظان اتهام قرار گرفتند. اما هیچ گاه اشاره به ضعف عملکردی دستگاه های نظارت بر کیفیت نشد.

سیدرضا فاطمی امین که اصلاح ساختار وزارت را اجرا و از خودروسازان دفاع و صحن علنی مجلس تلویحا قطعه سازان را مقصر حادثه بهبهان معرفی کرد، تاکنون حاضر نشده که سازمان استاندارد به عنوان بازو اجرایی وزارت تابعه خود را از دولتی بودن خارج و به یک سازمان مستقل تبدیل کند. چرا که کارشناسان و مدیرانی که با «بازار» گفت وگو کردند، همگی توافق نظر در خصوص این موضوع داشتند. زیرا وظیفه سیاستگذاری، تدوین و برنامه ریزی جهت استانداردسازی خودروها در دست وزارت صمت است، اگر ساختاری در اجرای آن ضعف داشته باشد به دلیل دولتی بودن سازمان استاندارد، سکوت حاکم خواهد شد.

عدم عملکرد دقیق شرکت بازرسی کیفیت در حادثه بهبهان| استاندارد و شرکت های تابعه دولتی هستند؟

به طور مثال در استانداردهای ۸۵گانه بین المللی برای خودروها، الزام به استفاده از سیستم نقطه کور وجود دارد. اما کدام یک از محصولاتی که خودروسازان خصولتی مدعی رعایت استانداردهای ۸۵ گانه است، این سیستم را دارد؟ به طور مثال، چند درصد از خودروهای تولید شده در خطوط خودروسازان با آلایندگی بیشتر از حد مجاز از خط خارج می شوند؟ شاید بهتر باشد، سیدرضا فاطمی امین پیش از پرداختن به برنامه های افزایش تولید غیرحقیقی، به عملکرد شرکت «بازرسی کیفیت و استاندارد» به عنوان سازمان نظارتی به رعایت کیفیت و تولید خودرو ورود کند.

باگذشت حدود دو ماه از حادثه دلخراش بهبهان، تاکنون «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد» هنوز اقدام به انتشار گزارش در این رابطه نکرده است، بلکه وزارت صمت و خودروسازان نیز مانند شرکت بازرسی کیفیت نسبت به این موضوع سکوت کردند

نبود شفافیت در بازرسی کیفیت و استاندارد
باگذشت حدود دو ماه از حادثه دلخراش بهبهان، تاکنون «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد» هنوز اقدام به انتشار گزارش در این رابطه نکرده است، بلکه وزارت صمت و خودروسازان نیز مانند شرکت بازرسی کیفیت نسبت به این موضوع سکوت کردند. از آن سو شاهد هستیم که گزارش کیفی دو ماه گذشته هنوز منتشر نشده است. البته این گزارش ها در اختیاز وزارت صمت قرار گرفته است، اما باید در نظر داشت که ستاره های رنگی کیفی چگونه به محصولات داخلی داده می شود؟

در دی ماه سال جاری مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودروها شکایت کردند، شکایتی که به گفته قطعه سازان فقط متوجه خودروساز است. رئیس جمهور و وزیر صمت نیز در این رابطه مواضعی را مشخص کردند. اما آنچه که تاکنون مشخص است، به گفته قطعه سازان، مدیران خودرویی نسبت به بهبود وضعیت همت چندانی نکرده اند. شاید دلیل آن خودبزرگ بینی ناشی از ستاره های رنگی کیفیت است که بذل و بخشش می شود.

عدم عملکرد دقیق شرکت بازرسی کیفیت در حادثه بهبهان| استاندارد و شرکت های تابعه دولتی هستند؟

فراخوان توام با جلب نظر مشتریان
باتوجه به حادثه دلخراش بهبهان نه تنها خودروسازان نسبت به بررسی ایربگ ها فراخوانی صادر نکردند، همانطور که پیشتر اشاره شد تاکنون هیچ گزارشی به صورت عمومی منتشر نشده است. این در حالی است که خودروسازان بزرگ در دنیا اگر محصولات شان با ضعف کیفی یا ایراد فنی مواجه شود، نه تنها فراخوان صادر کرده بلکه نسبت به حادثه رخ داده نیز عذرخواهی می کنند.

در کشور محصولاتی داخلی دچار حریق یا عدم باز شدن ایربگ می شوند و هیچ خودروسازی حاضر به اعلام فراخوان نیست. از آن سو شاهد هستیم شرکت های بازرسی کیفی نیز در سکوت نسبت به این مسائل برخورد می کنند.

شاید لازم باشد دستگاه دولت و وزارت صمت نسبت به حادثه بهبهان اطلاعات صحیح را منتشر و تنویر افکار عمومی ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      بسیار عالی بود این مطلب این نتیجه واگذاری نهاد نطارتی به بخش خصوصی است