۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سامانه شفافیت پرداختی‌ها در وزارت راه‌ و شهرسازی به زودی اجرا می‌شود
معاون منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی:

سامانه شفافیت پرداختی‌ها در وزارت راه‌ و شهرسازی به زودی اجرا می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: اصول شفافیت و پاسخگویی در وزارت راه و شهرسازی را با جدیت آغاز کردیم و هر ۳ ماه یک بار گزارش ارزیابی در دسترس عموم مردم نیز خواهیم گذاشت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ایمان اسلامیان، ‌معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با حضور در پایگاه خبری این وزارتخانه طی گفت و گوی اختصاصی به سوالات ما درباره مسائل موجود در نظام اداری وزارت راه و شهرسازی، اقدامات در نظر گرفته شده برای اجرای شفافیت در عملکرد و برنامه‌های پیش رو به منظور شایسته‌گرایی و نخبه‌گرایی به ویژه در طرح‌های بزرگی همچون نهضت ملی مسکن پاسخ داد.

جهل سازمان‌یافته در نظام اداری فساد سازمان‌یافته می‌آورد
اسلامیان درباره مساله شفافیت و میزان اجرای آن در نظام اداری کشور از جمله وزارت راه و شهرسازی توضیح داد:‌ طبق فرمایش مقام معظم رهبری، در کشور فساد سازمان‌یافته وجود ندارد اما نبود شفافیت با ایجاد بسترهای فساد عملا مانع ارتقا بهره‌وری در نظام اداری کشور خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فساد سازمان‌یافته نداریم اما جهل سازمان‌یافته داریم، گفت: در نظام اداری کشور امضاهای طلایی وجود دارد و ساز و کارهای نظام اداری کنونی مولد فرسایش و فرسودگی در مسیر انجام امور است.

وی افزود: در شرایطی که جهل سازمان‌یافته حاکم است، پیوسته درگیر نتیجه و معلول هستیم و به دنبال پیدا کردن علت و ریشه مسائل نمی‌رویم. همچنین فرایندهای نظام اداری شفاف نیست به همین دلیل ممکن است مدیری پروژه‌ یا ایده جدیدی را آغاز کند اما به نتیجه مورد نظر نرسد.

به گفته اسلامیان، امروزه در دنیا مولفه‌هایی برای حکمرانی خوب یا Good Governance در نظر گرفته شده ک تجلی آن در شرکت‌ها و سازمان‌ها، حکمرانی شرکتی است.

وی ادامه داد: بررسی مولفه‌های احصا شده برای حکمرانی خوب نشان می‌دهد که این مولفه‌ها، همان موارد مورد تاکید در شیوه حکمرانی امام علی(ع) است، ‌ برای مثال یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب این است که فرایندها از آغاز و میانه گرفته تا نتیجه کارها شفاف باشد و هیج تفاوتی میان اقشار و طبقات مختلف مردم برای پیگیری امور و مسائل‌شان در وزارت راه و شهرسازی وجود نداشته باشد.

نظام اداری دچار بهره‌وری پایین مزمن حاصل از نبود شفافیت است
اسلامیان با بیان اینکه نظام اداری در کل کشور دچار بهره‌وری پایین مزمن حاصل از نبود شفافیت است، ‌افزود: در شرایط نبود شفافیت، نظام ارزیابی عملکرد هم وجود ندارد و در نتیجه نمی‌توان تفاوتی میان نیروی انسانی با عملکرد مطلوب و عملکرد نامطلوب قائل شد، همین بی‌تقاوتی به مرور زمان نیروی کارآمد را هم به نیروی ناکارآمد تبدیل می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اهمیت جایگاه نظام اداری کشورها تاجایی است که می‌توان آن را مهم‌ترین عامل پیشرفت دانست. یکی از عوامل شکست کشورها در رشد اقتصادی ناکارایی نظام اداری است چرا که نظام اداری در تحقق اهداف کلان نقش بسزایی دارد.

باید نورافکن‌های وزارت راه و شهرسازی را روشن کنیم
اسلامیان تاکید کرد: باید نورافکن‌های سازمان‌ها همیشه روشن باشد تا هیچ نقطه پنهانی وجود نداشته باشد و جهل سازمان‌یافته شکل نگیرد و فرایندهای اداری به میزانی شفاف باشد که امکان پیش‌بینی زمان به نتیجه رسیدن و اتمام روال اداری در هر موضوعی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نظام اداری ایران محصول ۲۰۰ سال اخیر است و چندان به‌روز نشده، بنابراین باید مدیران طی دوره جدید در سیاست‌های خود تجدید نظر کرده و حافظ وضع موجود نباشند چرا که حافظ وضع موجود بودن، تدوام اشتباهات و رویه‌های معیوب و بیمار سال‌های گذشته است و مدیر حافظ وضع موجود نسبتی با دولت سیزدهم ندارد. هرچند مقاومت در مقابل تغییر تا حدی طبیعی و حتی از سوی افراد خوش نیت و خوش فکر هم امکان‌پذیر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: در وهله اول با گفت‌وگوی اجتماعی باید افراد را توجیه کرده و نارسایی‌ها را اصلاح کنیم اما پس از آنکه به نتیجه قطعی رسیدیم، ‌ باید در طرح‌های پیشران تحول‌زا، مثل لودر به حذف و تغییر اقدام کنیم.

اسلامیان موضوع دیگر نیازمند اصلاح در نظام اداری را نسبت میان مردم و حکومت یا دولت‌ها دانست و گفت: در حال حاضر بورورکراسی سالاری در کشور ما حاکم است و مردم ولی نعمت نیستند بلکه گاهی مجبور می‌شوند مجیز گوی نظام اداری شوند تا کارشان به نتیجه برسد. اصلاح این شرایط جز با شفافیت، عدالت و نگاه عادلانه توام با پیشرفت ممکن نخواهد شد.

وی نگاه توسعه‌طلبی را امری ضروری بیان کرد و افزود: بدون چنین رویکردی نظام اداری شاید شفاف شود اما نسبتی با اهداف عالیه چشم‌انداز ایران اسلامی نخواهد داشت.

انقلاب اداری وزارت راه و شهرسازی برای اجرای نهضت ملی مسکن در راه است
این مقام مسئول با اشاره به تغییرات کلیدی انجام گرفته در دولت سیزدهم، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بزرگترین طرح عمرانی ایران از لحاظ ابعاد و وسعت اجرا می‌شود بنابراین نظام اداری موجود کشور با ترتیبات پیشین جوابگوی اجرای این پروژه نخواهد بود، ‌ بنابراین با رهنمودهای مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ‌ بازآرایی کامل نظام اداری وزارتخانه را آغاز کرده‌ایم.

اسلامیان از اجرای نهضت انقلاب اداری در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه به الگویی برای تحول نظام اداری در سطح کشور تبدیل شود.

گزارش‌ ۳ ماهه از عملکرد شرکت‌های تابعه وزارت راه به وزیر و مردم ارائه می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تغییر وضع موجود از مسیر وفاق ملی در وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد، افزود: معتقدیم مشابه اصول حاکمیت شرکتی باید در شرکت‌های دولتی هم شکل بگیرد، ‌ شرکا در حاکمیت شرکتی ۸۰ میلیون نفر مردم ایران هستند و باید بستر اعمال حاکمیت برای آن‌ها فراهم شود.

اسلامیان گفت:‌ با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، تغییر ساختار سازمان‌های ذیربط در شرکت‌های دولتی را در دستور کار قررا دادیم و پیشنویس‌های لازم نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: نظام ارزیابی عملکرد را به صورت ۳ ماهه به شرکت‌ها ابلاغ می‌کنیم و گزارش‌ ارزیابی طی برگزاری کمیته‌هایی با حضور وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و به صورت شفاف در دسترس عموم نیز قرار خواهد گرفت چرا که مردم محرم وزارت راه و شهرسازی هستند و باید بر هرچه که شراکت دارند، اعمال حاکمیت کنند.

اسلامیان همچنین به دبجیتالیزه کرده فرایندها اشاره کرد و گفت: با توجه تعدد و کثرت امور جاری، امکان مدیریت فرایندها به صورت عادی و سنتی وجود ندارد، به همین دلیل در آینده‌ای نزدیک همه خدمات و فرایندهای وزارت راه و شهرسازی دیجیتالی شده و تمامی خدمات به مردم از بستر الکترونیک انجام خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هوشمندسازی سازمانی ظرف حداکثر دو سال بستری را فراهم می کند که طی آن همه مدیران ناگزیر به پاسخگویی به‌هنگام، درست و سنجیده به تقاضاهای مردمی خواهند شد.

وی در خصوص ارتقاء فرهنگ سازمانی در وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: طرح‌های ویژه‌ای در حوزه جبران خدمات و معیشت در همه ابعاد برای همکاران داریم که امیدواریم زودتر اجرایی شود و هیچ نگاه خاصی در این طرح‌ها به مدیران نداریم و هرگونه خدمات رفاهی به صورت مساوی برای همه همکاران در نظر گرفته شده است.

وزارت راه و شهرسازی بجای ادغام تجمیع شده است
اسلامیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت راه و شهرسازی ادامه دو وزارتخانه عظیم راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بود در بخش‌هایی این ادغام این دو وزارتخانه به خوبی انجام شده اما در برخی بخش‌ها تنها تجمیع شده اند به همین دلیل اداره این مجموعه با چالش‌هایی همراه است.

هیچ پرداخت متفرقه و نامتعارفی در وزارت راه و شهرسازی نداریم
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص شفافیت حقوق و دستمزد در وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ بر اساس تاکید رئیس جمهور باید سامانه‌ای یجاد کنیم تا بر پرداخت‌های همه نظارت کند، همچنین نباید هیچ پرداخت متفرقه و نامتعارفی داشته باشیم.

وی افزود: سامانه شفافیت پرداختی‌ها در وزارت راه وشهرسازی و سازمان‌های زیرمجموعه اعم از نیروهای استخدامی و پیمانکاری در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اسلامیان در مورد میزان بودجه تخصیص یافته به وزارت راه و شهرسازی و اعتبارات مورد نیاز این وزارتخانه برای تکمیل طرح‌ها گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع نظام اقتصادی کشور، حسب دستور معاون اول رئیس جمهور، دستگاه‌ها مجاز به رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برایافزایش بودجه سالانه خود نیستند اما وزارت راه برای بهبود بودجه جاری و هزینه‌ای تدابیر و راهکارهایی در نظر گرفته است که در شقوق مختلف بودجه‌ای چه حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و چه بحث تملک تجهیزات بتوانیم متناسب با الزامات طرح‌های بزرگ نهضت ملی مسکن و نهضت حمل و نقل شرایط را فراهم کنیم.

وی افزود: وزارت راه دارایی‌های قابل توجهی دارد اما نقدینگی آن کافی نیست و همین مساله طرح‌های اجرایی را با نارسایی مواجه می‌کند.

حلقه‌های اندیشه‌ورزی برای جلب مشارکت نخبگان برگزار می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی درباره رعایت اصل جوانگرایی در این وزارتخانه خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در شایسته‌گزینی، جوانگرایی است و باید به این نکته نیز توجه کرد که جوانگرایی باید در شیوه تفکر افراد باشد.

به گفته اسلامیان، در راستای تاکیدات وزیر راه و شهرسازی، شایسته‌گزینی در انتصابات به طور جدی در دستور کار قرار گفته است.

وی در خصوص مشارکت‌پذیری جوانان نیز خاطر نشان کرد: پیگیر حلقه‌های اندیشه ورز هستیم تا هم میزبان فکر جوانان نخبه باشیم و هم از آن‌ها در فضای کاری استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha