۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
«نمایندگان کارگران» در ظاهر کارگر در عمل کارمند!
یادداشت وارده؛

«نمایندگان کارگران» در ظاهر کارگر در عمل کارمند!

مشهد- برخی اعضای تشکیلات کارگری اگرچه در ظاهر کارگر نشان می‌دهند اما درواقع کارمند هستند! این بخشی از یادداشت احسان سهرابی دبیرکانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی برای بازار است.

احسان سهرابی؛ بازار: برخی اوقات به این موضوع می‌اندیشم که چرا وضعیت برخی از اقشار کارگران وضعیت خوبی نیست لذا وقتی آسیب‌شناسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که لیدرها و یا اعضای هیئت‌مدیره و نمایندگان آن ها علت اصلی این نابسامانی‌ها هستند.

با نگاهی به کارنامه برخی نمایندگان کارگری واقعاً متأثر می‌شوم که چگونه یک نفر که کارگر بودن آن نیز در شبهه است به تشکلات عالی کارگری نفوذ می‌کند و آن‌وقت برای کارگران تصمیم نیز می‌گیرد!

برخی از تشکلات مانند شورای اسلامی کار اعضای آن در کارخانه یا کانون استان و یا کانون عالی شاغل هستند و لذا شما کمتر شخصی را پیدا می کنید که شغل موظفی نداشته باشدلذا همانند سایر کارکنان فعالیت روزمره دارند و در کنار شرح وظایف شغلی فعالیت اجتماعی در این حوزه نیز دارند.

کافی است دستگاه نظارتی و اجرایی ذره‌بین را برداشته و جستجو کنند تا برخی از این نمایندگان با ایجاد تشکل معیشتشان از کجا تأمین می‌شود؟

بسیاری از کارگران خدوم که این روزها به نان شب محتاج هستند با ساده‌اندیشی و صداقتی که دارند به این نمایندگان اعتماد کرده و سرنوشت خود را به دست این افراد می‌سپارند.

بیشتر که پایش می‌کنید و از واحد نهادهای مدنی تشکلات کارگری و کارفرمایی استان‌ها رصد می‌کنید می‌گویند اینان به‌ظاهر کارگرند و حتی نام آن‌ها در لیست بیمه پیمانکاری‌هایی جای گرفته که هزاران کیلومتر با محل زندگی‌شان فاصله دارد و هیچ‌گونه فعالیتی در آن قرارداد و پیمان ندارند و در حالی که اسم خودشان را نماینده کارگر می‌گذارند اما تمام هم‌وغمشان نزدیکی با مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

برخی از این نمایندگان به‌اصطلاح کارگری چون حضورشان و عکس گرفتن در کنار مدیران منجر به تداوم معیشتشان می‌شود لذا برای حفظ موقعیت به هر فرمانی از طرف مسئولان تن می‌دهند چراکه می‌خواهند با هر قیمتی حضورداشته باشند و لذا این رفتار و دیدگاه حقوق کارگران را بیش از گذشته مورد تهدید قرار می‌دهد.

در این راستا پیشنهاد می‌گردد که به‌صورت کلان نه منطقه‌ای کارگروهی جهت پایش شبه نمایندگان کارگری و کارفرمایی (پیمانکاران ) که زمینه‌های انحراف را در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌صورت اعم ایجاد می‌نمایند تشکیل و با این مشکلات برخورد جدی شود.

با دستور مقام عالی وزارت کار اخیراً نیز اعلام‌شده که اخذ هدیه با مناسبت عید نوروز ممنوع است اما باید مراقب بود چون تنها شیوه‌های دریافت هدیه با عنوان عیدی انجام نمی‌شود و برخی تحت عنوان هدیه متبرک آن را پرداخت و برخی نمایندگان کارگری آن را دریافت می‌کنند!

امید است در سال ۱۴۰۱ شاهد نمایندگانی باشیم که دارای شناسنامه باشند و در مقاطعی بدون هویت مانند قارچ سمی سبز نشود اغلب جامعه کارگری در حال حاضر در خط فقر قرار دارند و این در حالی است که از کارگران به‌عنوان شریک‌های اجتماعی یاد می‌شود اما این موضوع صرفاً یک شعار ظاهری است، زیرا شرکای اجتماعی ازجمله دولت و کارفرمایان کارگران را همیشه در زیان و ضررها شریک می‌دانند.

امروز باید نماینده کارگر، کارگر باشد نه اینکه به‌ دلیل حضور در فعالیت‌های سیاسی لباس کارگری بپوشد اما در حقیقت دنبال منافع شخصی با تفکر سیاسی باشد

هرگاه یک مجموعه اقتصادی با مشکلی مواجه می‌شود در اولین مرحله برای کاهش هزینه‌ها به سراغ کارگر و مواردی نظیر کاهش دستمزد و حتی تعدیل نیرو می‌رود این در حالی است که در حالت مقابل اگر بنگاه اقتصادی و یا هر واحد دیگری ، به دلایل مختلف با سود و منفعت مواجه شود کارگر را در آن سهیم نمی‌کنند و این موضوع به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

امروز باید نماینده کارگر، کارگر باشد نه اینکه به‌ دلیل حضور در فعالیت‌های سیاسی لباس کارگری بپوشد اما در حقیقت دنبال منافع شخصی با تفکر سیاسی باشد.

برخلاف کارفرمایان که میز خطابه‌های متعددی همچون اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و موارد مشابه برای معرفی خوددارند، اما کارگران از این موضوع محروم هستند و این موضوع باعث شده است که دولت صدای کارفرمایان را بیشتر از صدای کارگران بشنود اگرچه دولت خودش بزرگ‌ترین کارفرما است ونمی توان توقع داشت که حامی قشر کارگر و مشکلات آن‌ها باشد.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha