۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل
بازار گزارش می‌دهد؛

واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل

همدان- دامدار کارت که آن‌همه برایش تبلیغ شد نه‌تنها دردی از عشایر درمان نکرد بلکه سود حاصله از آن فقط جیب بانک‌ها را پرتر کرد تا بار دیگر اشتباهات اجرای یک طرح بدون مطالعه نمایان شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: دام‌پروری از زیر بخش‌های مهم کشاورزی است که علاوه بر اشتغال‌زایی نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی دارد ضمن اینکه به خاطر ایجاد زمینه‌ای که برای صادرات محصولات دامی فراهم می‌کند از جایگاهی ویژه در اقتصاد ملی برخوردار است اما برای حفظ این جایگاه و استفاده از ظرفیت دام‌پروری باید مشکلات این حوزه با نگاه ویژه‌ای دیده و رفع شود.

امسال دامداران کشور با مشکلات متعددی ازجمله کمبود نهاده‌های دامی مواجه بودند و همین موضوع سبب شد تا برای رفع مشکلات دامداران دولت تسهیلاتی در اختیار دامداران قرار دهد تا بتوانند نهاده‌های دامی خود را از این طریق خریداری کنند.

چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که به هر دامدار ۵۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود و قرار شد تا ۵۰ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت به دامداران برای خرید نهاده تعلق گیرد؛ اما این سوال است که آیا این دامدار کارت مشکل دامداران را حل کرده و یا هنوز مشکلات پابرجاست.

برای رسیدن به پاسخ سئوالمان جامعه عشایری استان همدان را در نظر گرفتیم چراکه دامپروری شغل اصلی آنها محسوب می شود و در این زمینه با نماینده عشایر و قائم‌مقام شرکت تعاونی شهید رجایی همدانبه گفتگو نشستیم.

امسال طبق مصوبه دولت قرار بر این شد مبالغی در خصوص خرید علوفه مصنوعی در نظر گرفته شود که این اقدام تا آذرماه و دی‌ماه پیش رفت ولی از دی‌ماه به بعد سهمیه علوفه‌های مصنوعی (جو و مشتقات وارداتی جو) نصف و یارانه خرید علوفه نیز حذف و منتفی شد

نماینده عشایر و قائم‌مقام شرکت تعاونی شهید رجایی همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه بحرانی که عشایر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند تأمین علوفه مصنوعی است، عنوان کرد: امسال طبق مصوبه دولت قرار بر این شد مبالغی در خصوص خرید علوفه مصنوعی در نظر گرفته شود که این اقدام تا آذرماه و دی‌ماه پیش رفت ولی از دی‌ماه به بعد سهمیه علوفه‌های مصنوعی (جو و مشتقات وارداتی جو) نصف و یارانه خرید علوفه نیز حذف و منتفی شد.

واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل

حمید ترک در تکمیل صحبت‌های قبل خود با اشاره به اینکه این پرسش و سوال مطرح است که دولت برچه اساسی یارانه خرید علوفه را حذف و منتفی کرد؟ اضافه کرد: در حالی این اقدام خواسته و ناخواسته اتفاق افتاد که عشایر با مشکلات عدیده و کمرشکنی مواجه هستند.

نماینده عشایر استان همدان اظهار کرد: در خصوص مشکلات عشایر استان همدان چندین مرتبه به وزارت جهاد کشاورزی در تهران مراجعه کردیم و با مسئولان جهاد کشاورزی استان همدان مشکلات را در میان گذاشتیم ولی با تمام اعتراضات عشایری درنهایت هیچ نتیجه‌ای مبنی بر حل مشکلات عشایر استان همدان کسب نشد و سرانجامی پیدا نکرد.

خبری از شارژ دامدار کارت‌ها نیست
ترک بابیان اینکه خبری از شارژ دامدار کارت‌ها که از منابع و بودجه ملی با هزینه میلیاردی به جامعه عشایر اختصاص پیداکرده نیست، عنوان کرد: هرچند دامدار کارت‌ها به تعداد بسیار انگشت‌شماری از عشایر اختصاص یافت ولی کارت بدون شارژ به چه‌کار می‌آید؟

ترک با عنوان اینکه هدف از صدور دامدار کارت‌ها خرید علوفه بود، اضافه کرد: علیرغم این مهم به دلیل اینکه علوفه مصنوعی در بازار موجود نیست سود حاصله از این کارت‌ها فقط جیب بانک را پر می‌کند و به‌نوعی به اسم عشایر و به کام بانک‌ها است.

نماینده عشایر استان همدان با عنوان اینکه تعداد انگشت‌شماری شاید بتوان گفت از سه هزار نفر جامعه عشایری استان همدان تنها ۱۰۰ نفر از آن‌ها موفق به دریافت دامدار کارت‌ها شدند که آن‌هم بلااستفاده مانده و فقط در جیب عشایر هوا می‌خورد و برای بانک‌ها سود می‌تراشد، گفت: با وضعیت موجود علوفه مصنوعی در اختیار نداریم و به همین خاطر نمی‌توانیم علوفه مصنوعی موردنیاز را در اختیار عشایر استان همدان قرار دهیم.

همان تعداد اندک و جمعیت ۱۰۰ نفری از عشایر هم که دامدار کارت در اختیاردارند سرشان بی‌کلاه مانده و خبری از علوفه نیست و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ باید سود هشت تا ۱۵ درصدی این دامدار کارت‌ها را به بانک‌های عامل پرداخت کنند

وی اضافه کرد: همان تعداد اندک و جمعیت ۱۰۰ نفری از عشایر هم که دامدار کارت در اختیاردارند سرشان بی‌کلاه مانده و خبری از علوفه نیست و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ باید سود هشت تا ۱۵ درصدی این دامدار کارت‌ها را به بانک‌های عامل پرداخت کنند.

واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل

نماینده عشایر استان همدان در تصدیق صحبت‌های قبل خود عنوان کرد: واقعاً این سوال که با چه دیدگاه و نظری این دامدار کارت‌ها با توجه به اینکه علوفه مصنوعی هم در اختیار نیست و بلااستفاده در جیب عشایر خاک می‌خورد و باید سود آن به جیب بانک‌های عامل برگردد به عشایر واگذارشده همچنان مطرح است.

در حال حاضر بالغ‌بر پنج میلیون تن علوفه مصنوعی اعم از جو و نهاده‌های دامی در بندرها کشور موجود است ولی اینکه چرا در اختیار عشایر قرار نمی‌گیرد بازهم جای سوال دارد

ترک بابیان اینکه علوفه مصنوعی باید از کشورهای خارجی خریداری شود که البته گویا خریداری هم شده و در بسترها موجود است، اضافه کرد: در حال حاضر بالغ‌بر پنج میلیون تن علوفه مصنوعی اعم از جو و نهاده‌های دامی در بندرها کشور موجود است ولی اینکه چرا در اختیار عشایر قرار نمی‌گیرد بازهم جای سوال دارد؟!

نماینده عشایر استان همدان در تکمیل صحبت قبل خود با عنوان اینکه در خصوص مشکل تأمین علوفه و نهاده‌های دامی چندین بار به‌صورت مکاتبه‌ای و حضوری به مسئولین ذی‌ربط مراجعه داشتیم، اضافه کرد: تاکنون جواب قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولین دریافت نکرده‌ایم تا علوفه در اختیار عشایر قرار بگیرد.

ازیک‌طرف خشک‌سالی‌ها و عدم بارش نزولات آسمانی را شاهدیم و از طرف دیگر فرآورده‌های لبنیاتی و دامی عشایر خریدار نمی‌شود که این امر باعث شده زندگی عشایر استان همدان در شرایط بسیار بحرانی قرار داشته باشد

ترک با اظهار اینکه این شرایط برای عشایر قابل توجیه نیست، یادآوری کرد: ازیک‌طرف خشک‌سالی‌ها و عدم بارش نزولات آسمانی را شاهدیم و از طرف دیگر فرآورده‌های لبنیاتی و دامی عشایر خریدار نمی‌شود که این امر باعث شده زندگی عشایر استان همدان در شرایط بسیار بحرانی قرار داشته باشد.

واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل

نماینده عشایر استان همدان در ادامه بابیان اینکه قرار بود صادرات پنج هزار رأس دام عشایر نه‌فقط در سطح استان همدان بلکه در سراسر کشور در صدر انجام کارها قرار بگیرد، عنوان کرد: متأسفانه در کل کشور جز استان همدان صادرات دام انجام می‌شود و دلیل این‌همه اغماض و فرافکنی و بی‌توجهی متوجه مسئولین استانی است که حتی در این خصوص چندین بار به معاونت اقتصادی استانداری همدان نیز مراجعه داشتیم.

عدم خروج دام از استان و اعمال محدودیت‌ها باعث ارزانی قیمت دام‌ها شده و در این میان دلال‌ها از این شرایط قیمت ارزان دام به نفع خود سود و پول کلانی به جیب می‌زنند

ترک با عنوان اینکه هر نوع دامی که بدون مجوز از استان خارج شود عملاً قاچاق محسوب می‌شود، اضافه کرد: همین امر و عدم خروج دام از استان و اعمال محدودیت‌ها باعث ارزانی قیمت دام‌ها شده و در این میان دلال‌ها از این شرایط قیمت ارزان دام به نفع خود سود و پول کلانی به جیب می‌زنند.

نماینده عشایر استان همدان با ابراز خرسندی از اینکه طی دو ماه یعنی یک ماه از زمستان و یک ماه از پاییز (آذرماه و دی‌ماه)، نه به‌صورت چشمگیر اما در حد توان و بضاعت، علوفه‌های مصنوعی خوبی در اختیار عشایر استان گذاشته شد، اضافه کرد: این مقدار کم علوفه هم تا حدودی از مشکلات عشایر استان همدان را کاهش داد.

ترک بابیان اینکه برای صادرات دام عشایر گفتگوهای مفصلی با معاون امور اقتصادی استانداری همدان، معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان و مدیرکل دامپزشکی استان همدان داشتیم، اضافه کرد: متأسفانه با تمام پیگیری‌ها و مراجعات تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده که حتی‌الامکان عشایری که توانایی صادرات دام دارند در این زمینه اقدام کنند و نه‌فقط صادرات داخلی بلکه صادراتی به‌صورت برون‌مرزی داشته باشند.

فروش دام های مولد عشایر همدان
وی بابیان اینکه در حال حاضر با شرایط موجود حتی صادرات داخلی دام عشایر میسر نیست چه برسد به صادرات خارج از کشور؛ گفت: متأسفانه عشایر به خاطر حفظ سرمایه‌های خود که درواقع دام‌هایشان تنها سرمایه‌ای ست که دارند مجبورند از دام‌های مولد خود بفروش برسانند و تعداد انگشت‌شماری از دام‌های خود را حفظ و نگهداری کنند تا سرمایه‌هایشان دچار آسیب نشود.

واگذاری دامدار کارت‌ها نمایشی بیش نبود| اقدامی به اسم عشایر و به کام بانک‌های عامل

نماینده عشایر استان همدان در ادامه از کارهای انجام‌شده در خصوص رفع بخشی از مشکلات عشایر سخن گفت و افزود: در بحث آب‌رسانی در خوزستان کارهای خوبی به انجام رسیده است.

ترک از توافق با بانک کشاورزی استان همدان سخن گفت و اضافه کرد: با تسهیلاتی که بانک کشاورزی در اختیار ما گذاشت و با همکاری شرکت تعاونی شهید رجایی استان همدان که بیشترین هزینه را این شرکت با مبلغی بالغ‌بر ۹ میلیارد تومان متقبل شده است مقداری علوفه مصنوعی خریداری و به‌صورت نسیه در اختیار عشایر استان همدان قرار گرفت تا به‌صورت موقت از بحران جاری خارج شوند و سال ۱۴۰۱ که شرایط کمی روبه بهبودی رفت مبلغ هزینه شده را بازگردانند ضمن اینکه در این خصوص تاکنون هیچ‌رقم کمکی از جانب مسئولین امر به جامعه عشایری نشده است.

ترک از مسئولین خواست در این شرایط بحرانی به داد عشایر برسند و علوفه‌های مصنوعی را در اختیار شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های عشایری قرار دهند تا بیشتر از این سرمایه عشایر متحمل آسیب نشود.

زندگی عشایری به اعتقاد کارشناسان امر موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است چراکه می‌تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود اما آنچه مسلم است اینکه در این مسیر نباید از حمایت ها غافل شد چراکه در صورت نبود حمایت رفته رفته این ظرفیت نیز به نابودی می رسد.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha