۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
واکنش بازار سهام به حذف ارز ترجیحی
گفتگو با محمد معظمی گودرزی کارشناس بازار سرمایه

واکنش بازار سهام به حذف ارز ترجیحی

معظمی گودرزی، کارشناس بازار سرمایه گفت: چنانچه سرمایه های جدید به بورس وارد نشود و یا از سمت صندوق ها برای خرید سهام شیفت نشود، احتمال اینکه در بازار شاهد جابجایی لیدرها باشیم دور از انتظار نیست.

سمیه شوریابی؛ بازار: محمد معظمی گودرزی کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: بازار بورس روز گذشته به لطف روند گیری لیدرها شروع طوفانی داشت و تا ساعت پایانی شاهد صعود ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم. شاخص هم وزن نیز با رشد ۰/۸ درصدی کار خود را به پایان رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار برای دومین روز متوالی رکورد شکنی کرد و به رقمی بالغ بر ۸/۵ همت رسید.

حذف ارز ترجیحی همه را نجات نداد
گودرزی با اشاره به تصمیم مجلس مبنی بر حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: همانطور که پیش بینی می شد سهام مرتبط با ارز ترجیحی سریعا به این خبر واکنش نشان دادند، اما از آنجا که بازار راه درست خود را می رود، خیلی زود راه سهام مستعد رشد از سایرین که فقط پشت سر خبر شوک هیجانی مثبت داشتند جدا شد و سهم های بنیادی در جای خود ایستادند. این موضوع در گروه سهام غذایی و زراعت نمود بیشتری داشت و موج این غربالگری از اواسط تایم بازار به گروه دارویی هم رسید.

طعم شیرین نفت ۱۳۰ دلاری
وی با بیان اینکه قیمت نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی همچنان در حال درج ارقام بالاتری هستند افزود: امروز هم در پی اخبار محرک این گروه مانند رسیدن قیمت نفت برنت به ۱۳۰ دلار و تحلیل های قبلی که اینجا به مخاطبین رسانه ارائه گردید، سهام پترو پالایی پیشرو و لیدر بلامنازع بازار بودند و علیرغم حجم بالای فروش حقوقی ها -که بخشی از آن بدلیل وظایف متعادل سازی سهام توسط بازارگردان ها می شد- تا دقایق پایانی سرلیست بالاترین رقم ارزش معاملات مربوط به نمادهای شاخص ساز گروه پالایشی و صفوف خرید سهام این دو گروه تا نیم ساعت آخر بازار هم پابرجا بود.

واکنش بازار سهام به حذف ارز ترجیحی


ارابه سازها ترمز کردند l ترس از مقاومت شاخص
گودرزی افزود: تاثیر منفی لیدرهای گروه خودرویی، بانکی و حمل و نقل در میانه راه و ایجاد نوعی بالانس در روند شاخص کل و اصطلاحا فلت شدن حرکت آن باعث شد تا از اواسط زمان کاری بازار نوعی هراس از حرکت پولبکی شاخص به سمت محدوده مقاومتی شکسته شده نزد برخی سهامداران به وجود بیاید. ضمن اینکه بعضی از تحلیلگران هم پیش بینی رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومتی مینور در همین حوالی را داده بودند. این نگاه را می توان از دلایل عمده افزایش عرضه ها در پایان بازار برشمرد.
از این رو با اینکه روند کلی سهام پیشرو بازار صعودی ارزیابی می شود، به لحاظ تابلوخانی و روانشناسی ترید، احتمال تحرکات یا رنج منفی در سهم هایی که صف خرید خود را از دست داده اند در بازار روز سه شنبه داده می شود.

لیدرها عوض می شوند؟
همچنین با توجه به رشد قیمت فلزات پایه و کامودیتی ها در بازارهای جهانی انتظار می رود روند رو به رشد سهام گروه فلزات، معدنی ها و هلدینگ هایی که پرتفوی شان شامل این شرکت ها می شود همچنان ادامه دار باشد. لذا چنانچه سرمایه های جدید به بورس وارد نشود و یا از سمت صندوق ها برای خرید سهام شیفت نشود، احتمال اینکه در بازار شاهد جابجایی لیدرها باشیم دور از انتظار نیست.

سلطان هنوز کف سازی نکرده
این کارشناس بورس در پایان با بیان این نکته که در مورد معاملات این روزهای سهم شاخص ساز شستا هم اهالی بازار سوالات زیادی مطرح می کنند گفت: همانطور که قبلا به مخاطبین و سهامداران گوشزد کردیم، پس از این افزایش سرمایه سنگین شاهد فشار فروش خواهیم بود و تا زمانی که در چارت تعدیل نشده سهم کف سازی مطمئنی ایجاد نشده، ریسک خرید برای کوتاه مدت بالاست و تا آن زمان توصیه به خرید نداریم. درعین حال با توجه به تعدد درخواست ها مبنی بر ارسال چارت سهام موثر بازار تلاش خواهیم کرد در روزهای آتی، چارت های منتخب و تاثیرگذار بیشتری را به مباحث تحلیل بازار پیوست نماییم.

واکنش بازار سهام به حذف ارز ترجیحی

کد خبر: ۱۳۹٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha