۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
راه آهن اینچه برون قربانی اختلافات داخلی دولت| سند مرکز لجستیکی بلاتکلیف است
بازار گزارش می دهد؛

راه آهن اینچه برون قربانی اختلافات داخلی دولت| سند مرکز لجستیکی بلاتکلیف است

گرگان- تعلل در خصوص واگذاری زمین برای مرکز لجستیک راه آهن در محدوده اینچه برون گلستان، سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران در خصوص ادامه فعالیت اقتصادی در این منطقه دچار تردید شوند.

بازار؛ گروه استان ها: استان گلستان به سبب واقع شدن در کریدور شمال به جنوب، به عنوان دروازه دسترسی به کشورهای مشترک المنافع محسوب می شود؛ همجواری با بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای عضو cis فرصت مغتنمی برای گلستان و البته کشور است که با استفاده از پتانسیل های موجود زمینه رونق اقتصادی منطقه را فراهم آورند.

تولید بیش ازپنج میلیون تولیدات کشاورزی و انواع محصولات صنعتی مانند ید و سیمان سبب شده تا دست یابی به رشد اقتصادی بیش ازهشت درصدی درسال آینده برای گلستان قابل تحقق باشد و توسعه برخی زیرساخت ها مانند راه آهن از جمله پارامترهای اثربخش در تحقق این رشد اقتصادی است.

راه آهن اینچه برون در سال ۹۳ و بعد از اتصال آن به مسیر ریلی ترکمنستان و قزاقستان و رفع مشکلاتی همچون ایجاد خط عریض و تاسیسات مرتبط در منطقه به بهره برداری رسید ولی با این وجود فعالان حوزه صنعت ریلی بر این اعتقاد هستند که این موضوع به خودی خود راهگشای مشکلات نیست و برای آنکه بتوانیم از حداکثر ظرفیت صنعت ریلی استفاده کنیم باید مرکز لجستیک و سایت پشتیبان در محل ایستگاه ریلی اینچه برون ایجاد شود.

نخستین شرط برای تحقق این موضوع تامین زمین در محدوده ایستگاه ریلی اینچه برون بود که بر اساس اظهارات مدیران ارشد وقت گلستان، این موضوع در ابتدای سال جاری در کمیسیون مستندسازی ماده ۶۹ دولت مصوب و مقرر شد تا ۵۳۸ هکتار اراضی برای احداث مرکز لجستیکی اینچه برون (بندر خشک) منظور شود.

اما در ماه های اخیر مشخص شد که به سبب برخی تعارضات و مشکلات اداری صدور سند برای این ناحیه با مشکل جدی مواجه شده است.

در سفر رئیس جمهور به گلستان مرکز لجستیکی راه آهن کلنگ زنی و بارقه امید را در دل سرمایه گذاران ایجاد کرد اما تعلل در صدور سند و برخی تعارضات باعث شده تا همچنان سرمایه گذاران مردد باشند.

سرمایه گذاران چشم انتظار سند
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اردیبهشت ماه امسال ۵۳۸ هکتار اراضی در اینچه برون برای ایجاد مرکز لجستیک به راه آهن جانمایی و معرفی شد تا با آماده سازی زیرساخت ها شرایط حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

تاکنون تلاش‌ها برای انتقال سند این اراضی به راه آهن بی‌نتیجه مانده است

محسن اعتماد از خرید ۱۱۰ هکتار زمین دیگر توسط راه آهن و الحاق آن به اراضی مذکور خبرداد و افزود: در همین راستا ۹ میلیارد تومان برای دیوارکشی محوطه ۵۳۸ هکتاری تامین اعتبار شده و همچنین دوربین مداربسته نصب کردیم و خطوط ریلی زیادی هم اضافه شده است.

راه آهن اینچه برون قربانی اختلافات داخلی دولت | سند مرکز لجستیکی بلاتکلیف است

وی ادامه داد: برای تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و فیبرنوری مورد نیاز این مرکز لجستیک با دستگاه‌های خدمات‌رسان مذاکرات خوبی انجام و پیشرفت های محسوسی داشتیم.

اعتماد گفت: همه این اتفاقات نویدبخش این است که بتوانیم روزهای بهتری برای استان ترسیم کنیم و به طرح اساسی که برای ایستگاه مرزی اینچه برون پیش‌بینی شده که باید در افق ۱۴۰۴ جابجایی کالا به پنج میلیون تن برسد، نزدیک شویم.

وی ادامه داد: تاییدیه پلان مصوب مرکز لجستیک از کمیته فنی راه‌آهن کشور اخذ و در آن لکه های سرمایه گذاری متعددی مشخص شد و بر این مبنا مراکز بار، مراکز تولید، انبار، سیلو، کارگاه ها و سوله ها برای پایانه نفتی، غلات و غیره احداث خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: اما بعد از گذشته ماه ها تنها با مصوبه شورای تأمین استان، نخستین قرارداد سرمایه گذاری منعقد شد و تاکنون تلاش‌ها برای انتقال سند این اراضی به راه آهن بی‌نتیجه مانده است.

همه چیز برای توسعه گلستان مهیا است
اعتماد افزود: کمیسیون لوایح این کار را با صراحت اعلام و به راه آهن سپرده و با مشکلات زیادی توانستیم این مصوبه را بگیریم و همه چیز برای توسعه استان مهیا است اما هنوز سند بهره‌برداری به نام راه آهن صادر نشده تا سرمایه گذاران بتوانند در این بخش ورود کنند.

سرمایه‌گذاران زیادی مراجعه کرده و چشم انداز این کار هم روشن است و سوددهی خوبی برای سرمایه‌گذاران و مردم دارد

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران زیادی مراجعه کرده و چشم انداز این کار هم روشن است و سوددهی خوبی برای سرمایه‌گذاران و مردم دارد.

اعتماد اضافه کرد: تاکنون راه آهن حدود ۶۰ میلیارد تومان در این منطقه برای ایجاد محوطه تخلیه و بارگیری و زیرسازی هزینه کرده ولی کافی نیست و بقیه را باید سرمایه‌گذاران انجام دهند و انبارهای بزرگ، سوله، پایانه‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی، سوختی، غلات، مواد نفتی و غیره ایجاد کنند.

اعتماد گفت: هم اکنون ترانزیت بنزین از ترکمنستان و ارمنستان از طریق ایران انجام می‌شود که به دلیل اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد شده و باید این بار و مسیر را حفظ کنیم؛ اگر سرمایه‌گذاران بتوانند مخازنی استاندارد برای نگهداری بنزین ایجاد کنند این کار میسر است اما در صورت نبود زیرساخت ها، بلافاصله بعد از بهبود روابط از مسیر دیگری ترانزیت انجام خواهد شد.

راه آهن اینچه برون قربانی اختلافات داخلی دولت | سند مرکز لجستیکی بلاتکلیف است

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: غلات کالای استراتژیک بوده و این مسیر می‌تواند بهترین مکان برای واردات و نگهداری این محصول باشد و استاندار هم پای کار است و همه باید از وی تبعیت کنیم.

رفع تعارضات در دستور کار است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم در این خصوص معتقد است: تلاش می کنیم ضمن حفظ منافع و شرایط منطقه آزاد اینچه برون زمینه حل مشکل مرکز لجستیک راه آهن بر اساس یک طرح کارشناسانه برطرف شود.

سید محمد دهنوی گفت :برای توسعه گلستان باید زیر ساخت های استان از جمله در حوزه ریلی را ارتقا دهیم و با مهیا کردن این زیرساخت ها زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی و حتی خارجی فراهم می شود.

مشکلی با راه آهن نداریم
برای اطلاع از دلیل عدم انتفال سند به سراغ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان رفتیم، عبدالرحیم لطفی به خبرنگار بازار گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه آزاد به گلستان واگذار شده که آن را در استان تعریف و اماکنی که برای فعالیت‌های اقتصادی پتانسیل داشت با مشورت جمعی مشخص شد.

به ازای فضای مسقف به منطقه لجستیک سند خواهیم داد و هم اکنون این مشکل بین دو دستگاه حل شده است

لطفی افزود: هم اکنون برای اینکه سند تحویل داده شود اصلاحات هندسی در حال انجام است تا در ادامه کسی برای مسائل تعارضی به ما مراجعه نکند.

وی بیان کرد: تمامی عرصه های مستثنیات را از این منطقه حذف و پروژه هایی همچون پتروشیمی، پسماند، شهرک هزار هکتاری اترک و مرکز لجستیکی راه‌آهن را به عنوان مناطق اقتصادی واگذار کردیم.

لطفی اضافه کرد: هم اکنون مشکلی در خصوص واگذاری سند و ورود سرمایه‌گذاران به مرکز لجستیکی راه آهن اینچه‌برون وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: منطقه راه آهن جزو منطقه آزاد محسوب شده و احتمالاً به صورت قانون منطقه آزاد اداره خواهد شد.

وی ادامه داد: اداره کل راه‌آهن با ما اختلاف داشت زیرا به دنبال گرفتن سند بود و دولت در قانون افزایش بهره‌وری یک نکته اضافه کرده که تنها به قسمت‌های مسقف سند داده می‌شود و اگر خارج از حق بهره وری باشند باید از دولت اجازه گرفته شود که آیا براساس سیاست‌های دولت است یا خیر؟

لطفی بیان کرد: ما به ازای فضای مسقف به منطقه لجستیک سند خواهیم داد و هم اکنون این مشکل بین دو دستگاه حل شده است و کارها به نحو احسن انجام خواهد شد.

به گزارش بازار، ایجاد مرکز لجستیک از جمله ملزومات منطقه آزاد اینچه برون است و اهالی گلستان انتظار دارند تا این دغدغه فراروی صنعت ریلی برطرف شود و با صدور سند و رفع موانع هر چه سریع تر زیرساخت های مرکز لجستیک راه آهن در اینچه برون تکمیل شود که یقینا راه اندازی و تکمیل این پروژه زمینه افزایش سرمایه گذاری در منطقه و رفع مشکل بیکاری در استان را فراهم خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha