۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
عدم تسویه مطالبات داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی| خبری از وام ۴۰۰میلیونی نشد
گزارش خبری بازار؛

عدم تسویه مطالبات داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی| خبری از وام ۴۰۰میلیونی نشد

تبریز- رئیس انجمن داروسازان ایران از عدم تسویه مطالبات داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی خبر داد و با انتقاد از رویکرد تامین اجتماعی گفت: عدم الزام پزشکان به حذف نسخه‌های کاغذی دیگر مشکل جدی ما است.

بازار؛ گروه استان ها: جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به منظور بررسی موضوع عدم الزام حذف کامل نسخه‌های کاغذی و عدم تسویه مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان تامین اجتماعی عصر دوشنبه در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

رئیس انجمن داروسازان ایران در این جلسه گفت: مشکلی که در حال حاضر برای داروخانه ها ایجاد شده، عدم الزام پزشکان به حذف نسخه‌های کاغذی است که باعث متضرر شدن دارخانه ها می شود.

حجت الله یزدان‌شناس افزود: داروخانه بر خلاف قبول هزینه و صرف وقت، اقدام به الکترونیکی کردن نسخه های کاغذی پزشکان می کنند و در نهایت به دلیل این که پزشکان نسخه ها را به صورت کاغذی نوشته اند، قادر به دریافت مطالباتشان نیستند.

از تیرماه طلب داریم
وی با بیان این که به دلیل نسخه کاغذی پزشکان از تیر ماه طلب داریم، ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی داروخانه‌ها را موظف کرده که نسخه‌ کاغذی پزشکان را به الکترونیکی تبدیل کرده و تحویل بیمه دهند.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این زمینه قول مساعدت در خصوص کامپیوتر و اعطای وام ۴۰۰ میلیونی نیز داده بودند، ولی عملی نشد. حتی واریز مبالغ به صورت آنلاین را نیز قول داده بودند که متاسفانه آن هم انجام نشده است.

یزدان‌شناس گفت: طبق قانون باید ۶۰ درصد مبلغ تا ۱۵ روز پرداخت شود و بقیه آن تا مدت دو ماه بررسی شده و پرداخت شود.

وی تاکید کرد: به دلیل این که حق بیمه نسخه‌های کاغذی به طور نامرتب و هر چند روز یک بار به ما پرداخت می شد، پیشنهاد دادیم به صورت ماهانه و یکجا پرداخت کنند که متاسفانه این روال را برای نسخه های الکترونیکی عملی کردند.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی همچنین افزود: در حال حاضر مطالبات نسخه های کاغذی تا آخر تیر پرداخت شده است.

داروخانه ها ملزم به تبدیل نسخه کاغذی پزشکان به الکترونیکی شده اند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز با بیان این که در موضوع الکترونیکی شدن دو مبحث نسخه‌نویسی الکترونیکی و نسخه‌پیچی الکترونیکی مطرح است، گفت: متاسفانه مورد اول را نتوانستند برای پزشکان اجبار کنند ولی داروخانه ها ملزم به تبدیل نسخه کاغذی پزشکان به الکترونیکی شده اند که در این زمینه قادر به دریافت مطالبات خود نیستیم.

محبوب نعمتی افزود: برای مجاب کردن پزشکان به نسخه‌نویسی الکترونیکی، بخشنامه‌هایی از سازمان ارسال می شود که از جمله این موارد حذف برخی داروها از پوشش بیمه ای در نسخه کاغذی است که این موضوع باعث اعتراض بیماران شده و در حق آنها اجحاف می شود که به نظر من این روش اشتباهی است و باید در این خصوص تجدید نظر شود.

عدم تسویه مطالبات داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی| خبری از وام ۴۰۰میلیونی نشد

رئیس اداره نظارت و بازرسی تامین اجتماعی نیز گفت: نسخه نویسی الکترونیکی از مهر سال ۹۷ در آذربایجان شرقی شروع شده و از آذر سال گذشته اجرائی شد تا دفترچه های درمانی کاغذی تولید نشود.

عبدالله مختاری ادامه داد: آموزش های لازم برای بخش خصوصی و مراکز مرتبط ارائه و از اول اسفند با اطمینان این که پزشکان و داروخانه ها توانائی استفاده از نسخه الکترونیکی دارند، اقدام شد.

وی اظهار کرد: تنها مشکل موجود در مراکز دولتی و شبکه های بهداشت و روستاهای دور افتاده بود که به هیچ عنوان دسترسی به سیستم و اینترنت نداشتند که این دغدغه همچنان پابرجا است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی تامین اجتماعی با بیان این که از لحاظ آمار چه در ضریب نفوذ این طرح و چه از لحاظ اثربخشی نسخه ها جزو چهار استان اول کشور قرار داریم، گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۰ تاکید شده که هر گونه خرید خدمات سلامت و پرداخت هزینه از ابتدای دی امسال از سوی سازمان ها و موسسات بیمه‌گر خارج از چرخه ذکر شده در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی بشمار آمده و مستوجب مجازات های مقرر در قوانین مربوطه است.

مختاری افزود: طبق آماری که در آذرماه اعلام شد از بیش از ۷۰۰ هزار نسخه، تعداد ۶۰۰ هزار نسخه به صورت کاغذی نوشته شده بود یعنی پزشکان به صورت آنلاین یا غیرآنلاین به الکترونیکی تبدیل کرده بودند در حالی که حدود ۹۸ درصد نسخه پزشکی به صورت الکترونیکی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: از اول دی ماه امسال ۹۴ درصد نسخه داروئی به صورت الکترونیکی نسخه پیچی می شود و این موضوع در پاراکلنیک به دلیل مشکلات ثبت گزارش و غیره، ۷۶ درصد است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی تامین اجتماعی با بیان این که پایه اصلی این طرح، نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان است، گفت: پزشکانی که فاقد قرارداد با سازمان هستند از نسخه الکترونیکی استفاده نمی کنند، البته گاهی اوقات نیز به دلیل قطع سیستم امکان ثبت نسخه الکترونیکی وجود ندارد.

مختاری اظهار کرد: در حال حاضر نسخه ها به دو صورت وارد داروخانه می شود. نسخه هائی که صفر تا صد الکترونیکی بوده و پرداخت های آنها تسویه شده است و نسخه هائی که به صورت کاغذی به دست داروخانه می رسد و به وسیله داروخانه تکمیل شده و نسخه کاغذی نیز برای ما ارسال می شود که به منزله نسخه الکترونیکی نیست.

وی ادامه داد: در این صورت اگر در دراز مدت نتوانیم تغییری در پزشکان ایجاد کنیم، دچار عقب گرد خواهیم شد که غیرقابل جبران خواهد بود.

تحمیل هزینه های اضافی به داروخانه ها
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکلات ایجاد شده برای داروخانه ها به دلیل عدم الزام نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان از سوی سازمان است که باعث تحمیل هزینه و اتلاف وقت داروخانه ها شده است.

نسرین درخشانی با اشاره به فاکتورگیری از مناطقی که دسترسی به اینترنت و امکان ثبت نسخه الکترونیکی وجود ندارد، گفت: متاسفانه برای الکترونیکی شدن مسیر زیادی از لحاظ فرهنگی و ایجاد بسترسازی پیش رو داریم.

وی همچنین با بیان این که خدمات درمانی یکی از مهمترین موضوعات سلامت جامعه است، ادامه داد: باید راهکاری ارائه شود تا در ارائه خدمات و دارو به مردم مشکلی ایجاد نشود بنابراین، این موضوع در اولین جلسه شورا با ارائه پیشنهاد الزام نسخه‌نویسی پزشکان به وزارت بهداشت طرح می شود.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha