۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
افزوده شدن ۶۲ هکتار به سطح ذخیره گاه‌های جنگلی استان همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزوده شدن ۶۲ هکتار به سطح ذخیره گاه‌های جنگلی استان همدان

همدان-خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بابیان اینکه همدان درحاشیه زاگرس و جنگل‌های ایرانی و تورانی قرارگرفته افزود: طی سال جاری ۶۲هکتار به سطح ذخیره گاه‌های جنگلی این استان افزوده شد.

اسفندیار خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منابع طبیعی استان همدان به واسطه قرار گرفتن در یک فلات بلند در چهار حوزه آبخیز قرار دارد، اظهار کرد: مراتع در استان همدان دارای یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی است و تنوع زیستی بالایی دارد.

وی بابیان اینکه پنج ناحیه رویشی در ایران وجود دارد که استان همدان در حاشیه زاگرس و جنگل‌های ایرانی و تورانی قرار گرفته به شناسایی ذخیرگاه‌های جنگلی اشاره کرد و افزود: طی سال جاری ۶۲ هکتار به سطح ذخیره گاه‌های این استان اضافه شد.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ در استان همدان ۵۱۸ هکتار ذخیره گاه شناسایی شده بود که امسال به دو هزار و ۷۵۰ هکتار رسیده است، اضافه کرد: ۲۸۳ هکتار ذخیرگاه گونه گون در استان همدان وجود دارد و گونه‌های گیاهی دارای ارزش ژنتیکی یا در حال انقراض باید در ذخیره گاه حفاظت و حراست شوند.

طی سه سال گذشته هر سال یک هزار هکتار جنگل کاری به صورت زراعت چوب و گونه‌های فضای سبزی و گونه‌های جنگلی به استان همدان اضافه شده است

خزایی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته هر سال یک هزار هکتار جنگل کاری به صورت زراعت چوب و گونه‌های فضای سبزی و گونه‌های جنگلی به استان همدان اضافه شده است، بیان کرد: خوشبختانه در این اقدام ۸۰ درصد زنده مانی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه احیای مرتع هر سال دو هزار هکتار عملکرد داشتیم، ادامه داد: در حوزه آبخیز با وجود صندوق توسعه ملی از ۹۷ تا ۹۹ حدود ۸۵ میلیارد تومان به صورت نقدی به طور ۱۰۰ درصدی تخصیص و در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست هزینه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تلاش شد از اعتبارات متفرقه تملک دارایی و مناطق محروم اعتبارات خوبی گرفته شود، افزود: تاکنون ۶۲ میلیارد تومان تخصیص شده و در ۲۴ حوزه قرار داد منعقد شده و کارها آغاز شده است.

سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار و امسال ۳۵ هزار هکتار عملیات آبخیز داری در استان همدان انجام شده است

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار و امسال ۳۵ هزار هکتار عملیات آبخیز داری در استان همدان انجام شده است، اضافه کرد: عملیات آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب از سیل جلوگیری می‌کند و در سال جاری دو تن در هکتار کنترل و دوری از فرسایش خاک را به دنبال داشته است.

خزایی با اشاره به اینکه در آبخیزداری به دنبال مدیریت جامع حوزه آبخیز هستیم، عنوان کرد: در آبخیز داری به دنبال ایجاد رطوبت هستیم ضمن اینکه بسیاری از سازه‌های آبخیزداری ما در بالاهای قنات‌ها قرار دارند.

وی به طرح جنگل کاری اقتصادی اشاره کرد و افزود: در این طرح اگر زمین در اراضی ملی آب داشته باشد قابلیت تخصیص زمین با رعایت محدودیت‌ها و امکان تبدیل به باغ وجود دارد.

شناسایی ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان همدان
وی با اشاره به اینکه در همدان به علت بهره‌وری بی رویه از آب‌های زیر زمینی مشکلاتی ایجاد شده است، بیان کرد: ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان همدان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره تخریب و تصرف ۷۴۵ فقره بنا و سازه به مساحت یک هزار و ۲۱۷ هکتار در اراضی ملی همدان گفت: ۵۲۹ فقره به مساحت ۸۴۸ هکتار نیز خلع ید و رفع تصرف انجام شده است.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha