۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
بهره برداری از ۷۰۰ کیلومتر آزادراه جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

بهره برداری از ۷۰۰ کیلومتر آزادراه جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی، بهره برداری از ۷۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی و ۱۲۰۰کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت را بخشی از تعهدات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور توسعه شبکه حمل و نقل کشور در امسال به ویژه در بخش ریلی و آزادراهی پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالاتر و موثر در روان سازی ترافیک در کریدورهای اصلی در اولویت قرار گرفتند.

وی افزود: در بخش توسعه شبکه ریلی سال ۱۴۰۰ یکی از سال های درخشان در بخش ریل گذاری راه آهن است که با در نظر گرفتن متوسط ریل گذاری سالانه ۲۰۰ کیلومتر و بهره برداری ۱۷۰ کیلومتر در سال های گذشته، در این سال بیش از ۴۵۰ کیلومتر مسیر جدید ریل گذاری شد که با اتمام عملیات تکمیلی آن امکان بهره برداری از این مسیرها در سال ۱۴۰۱فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، یکی از نقاط قوت توسعه شبکه ریلی کشور را تامین ریل مورد نیاز خطوط راه آهن در داخل کشور دانست و گفت: با توجه به تحریم ها اگر این امکان فراهم نمی شد توسعه شبکه ریلی کشور متوقف می شد اما در حال حاضر با در نظر گرفتن توان اجرایی - فنی داخلی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ظرفیت تحویل سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید وجود دارد.

وی افزود: در بخش آزادراهی نیز تکمیل ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی جدید در برنامه پیش بینی شده بود که در بخش اجرایی اقدامات مناسبی صورت گرفت و بخشی از این پروژه ها به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد رسیده است. اما با توجه به کمبود اعتبار و سختی عملیات اجرایی در شرایط جوی نیمه دوم سال عملیات روسازی در بخشی از این پروژه ها باقی مانده است.

خادمی تصریح کرد: دو پروژه مهم آزادراهی کشور در سال جاری به بهره برداری رسید: آزادراه اراک- خرم آباد حدفاصل خرم آباد تا بروجرد به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور به طول ۶۷ کیلومتر به بهره برداری رسید و با حذف گردنه های صعب العبور مسیر، علاوه بر افزایش ایمنی، زمان سفر را از ۱.۵ ساعت به ۴۵ دقیقه کاهش می دهد ضمن اینکه افتتاح تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران- شمال به طول حدود۶.۵ کیلومتر به عنوان طولانی ترین تونل آزادراهی خاورمیانه یکی دیگر از مسیرهای افتتاح شده در سال جاری است و تمام تلاش ما این است که کل منطقه دو این آزادراه در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص توسعه بخش راه و بزرگراه نیز گفت: حدود ۶۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست ساخت است که بیشتر آنها در محورهای شریانی کشور به صورت یک باند جدید در کنار مسیر موجود در حال ساخت است و این رقم باید به ۳۶ هزار کیلومتر راه و بزرگراه در کشور برسد. در حال حاضر ۲۰ هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی موجود است و با در نظر گرفتن ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور باید حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی و بزگرراهی برای تکمیل شبکه راه های کشور احداث شود. در سال۱۴۰۰ تا کنون شاهد افتتاح حدود ۵۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه در سراسر کشور بودیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha