۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
بی‌توجهی اصناف بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ویروس کرونا
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی اصناف بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ویروس کرونا

تبریز- اصناف و بازاریان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز به ویروس کرونا بی توجه هستند و بیشتر مغازه ها در بازار باز بوده و تردد در این بازار عادی است و محدودیتی وجود ندارد.

خبرگزاری بازار- بازاریان تبریز طی روزهای اخیر کرکره مغازه‌هایشان را بالا زده‌اند و به ندرت مغازه‌ای را می‌توان یافت که در بازار سرپوشیده تعطیل باشد.

این درحالی است که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا بازار و مجتمع‌های تجاری تا پایان فروردین ماه قرار بود تعطیل باشند ولی بازاریان می‌گویند علت اینکه کرکره‌ها را بالا زده‌اند از سرگیری فعالیت سایر اصناف در سایر نقاط مختلف شهر تبریز است.

اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی از ۲۳ فروردین در آذربایجان شرقی آغاز شد و قرار بود تا آخر فروردین اصناف پرخطر و غیرضروری تعطیل باشند ولی در بازار تبریز وضعیت متفاوت است و از راسته فرش فروشی ها تا اقلام غیرضروری و اقلام آرایشی همگی باز بوده و فعال هستند و این موضوع نگرانی ها را در خصوص افزایش شیوع ویروس کرونا در استان بیشتر کرده است.

برخی از بازاریان توجهی به مسائل بهداشتی ندارند

یکی از عوامل هلال احمر استان آذربایجان شرقی که در بازار تبریز مشغول تب سنجی و نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برخی از بازاریان توجهی به مسائل بهداشتی ندارند و این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

ندا پورعباس با تاکید بر اینکه فقط با ماندن در خانه می توان ویروس کرونا را شکست داد، افزود: برخی ها فکر می کنند که کرونا تمام شده ولی هنوز آمار مبتلایان صعود بوده و این خطرناک است.

وی ابراز داشت: بازار تبریز چون سرپوشیده بوده و بسیار شلوغ است می تواند مرکز پرخطر شیوع ویروس کرونا باشد و باید مسئولان نظارتی جلوی فعالیت اصناف را بگیرند.

چاره ای جز بازگشایی مغازه ها نداشتیم

یکی از بازاریان تبریز نیز معتقد است که وضعیت بد اقتصادی او را مجبور کرده که به بازار بیاید و اقدام به گشودن مغازه خود کند.

کریم ضمیری به خبرنگار بازار گفت: چاره ای جز بازگشایی مغازه ها نداشتیم چراکه باید آخر ماه اجاره پرداخت کنم و پولی دیگر برای مان نمانده و باید مقداری از اجناس داخل مغازه را به فروش برسانم تا بتوانم پول اجاره را بپردازم.

ضمیری در این خصوص ادامه داد: بی‌تعهدی برخی شهروندان سبب وارد آمدن آسیب ‌های جدی به کسبه، بازاریان و متصدیان واحدهای صنفی شده است.

مجتمع های تجاری بزرگ تبریز فعال هستند

البته در این بین علاوه بر بازار تبریز مجتمع های تجاری بزرگ تبریز نیز که اقلام غیرضروری می فروشند نیز فعال هستند و این موضوع باعث اعتراض گسترده بازاریان بازار سرپوشیده تبریز شده است.

یکی از بازاریان تبریز به خبرنگار بازار در این خصوص گفت: چرا باید بازار قدیمی تبریز که صدها مغازه دارد بسته باشد و فلان مجتمع در بالاشهر باز بوده و مغازه هایش که لباس و پوشاک و اقلام آرایشی می فروشند فعال باشند.

رضا ایزدی افزود: ما هم می دانیم که تا زمانی که قرنطینه مطلق در شهر اعمال نشود هر روز شاهد افزایش بیماران و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا خواهیم بود ولی چه کنیم که باید کار کنیم و محتاج نان شب هستیم.

نظارت بر فعالیت اصناف تشدید شود

معاون استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: آغاز فعالیت اصناف کم ریسک به این معنی نیست که شعار در خانه ماندن را نادیده بگیریم.

جواد رحمتی با بیان اینکه با توجه به نیازمندی های مردم باید با رعایت مسائل بهداشتی نیازهای مورد نظر هم تامین شود، گفت: به تعداد کمی از اصناف اجازه فعالیت صادر شده ولی شاهد هستیم برخی دیگر از بازاریان نیز مغازه های خود را باز کرده اند که درست نیست.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ازدحام در برخی مغازه های بازار تبریز گفت: ترافیک و ازدحام مردم در اماکن عمومی باعث شیوع ویروس کرونا می شود و می تواند ضررهای بزرگی به سلامت و اقتصاد بازاریان و مردم داشته باشد.

رحمتی ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف از سوی اصناف، ابتدا به واحد صنفی تذکر داده می شود و در صورت تکرار تخلف، واحد صنفی متخلف پلمب خواهد شد.

در این شرایط امید می رود تا مردم و اصناف همکاری بیشتری با مسئولان در زمینه شیوع ویروس کرونا داشته باشند و با همدلی، صبر و استقامت بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

کد خبر: ۱۳٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha