۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: با تصویب حذف ارز ترجیحی، اگر هیچ افزایش نرخی به قیمت فروش محصولات صنایع غذایی و دارویی داده نشود، طبیعتاً اثر کاهنده‌ای بر سوداوری شرکت‌ها خواهد داشت.

به گزارش بازار، سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه به تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرد و افزود :حذف این ارز اصولا بر صنایعی از قبیل گروه دارویی، لاستیک، غذایی، کشاورزی و دامپروری، قندی‌ها و... تاثیرگذار خواهد بود که مشمول دریافت این نوع ارز و همچنین مساله قیمت گذاری در محصولات خود بودند.

او اضافه کرد : با تصویب حذف ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومان مجلس شورای اسلامی در روز گذشته، دو حالت را می توان متصور شد؛ یکی اینکه اگر هیچ گونه افزایش نرخی به قیمت فروش محصولات این صنایع غذایی و دارویی داده نشود، طبیعتاً اثر کاهنده ای بر سودآوری شرکت ها خواهد داشت. ، اما تجربه نشان داده شده که همیشه این اتفاق نمی افتد و نهایتاً نرخ ها اصلاح می شود.

وکیلی تصریح کرد: آنچه قابل تاکید است اینکه دولت هم وظایفی برای اقشار آسیب پذیر دارد، لذا توصیه می شود فاصله بین افزایش نرخ ارز ترجیحی به نیمایی را به طرح های حمایتی ویژه اقشار آسیب پذیر در زمینه درمان و غذا و همچنین بهبود الگوی مصرف می تواند اصلاح کند و اثرات کاهنده و منفی آن را بگیرد.

او افزود: اما اگر قرار باشد این رویداد بدون اعلام استراتژی های دولت اتفاق بیفتد، اثر مناسبی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و نمی ود دولت اقدامات خود را با سرکوب تولید به سرانجام برساند.

در پایان وکیلی گفت: امیدواریم اقدام درست در این راستا صورت گیرد و بازار سرمایه از این اقدام منتفع گردد.

گفتنی است حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از زمان تعیین بودجه سال ۱۴۰۰ کلید خورد و طی روزهای اخیر خبرهای مبنی بر امکان حذف این ارز به گوش رسید.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha