۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
اقدامات انجام شده برای محرومیت زدایی در۱۴۰۰| طرح ۲۰۲۰ سال آینده در ۱۰محله از البرز اجرا می شود
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره در البرز:

اقدامات انجام شده برای محرومیت زدایی در۱۴۰۰| طرح ۲۰۲۰ سال آینده در ۱۰محله از البرز اجرا می شود

کرج- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره در البرز ضمن ارائه عملکرد ستاد در سال جاری در البرز،با اشاره به توانمندی ها و کاستی های استان گفت: رسیدگی به معضلات اجتماعی درالبرز توجه ویژه ای را می طلبد.

بازار؛ گروه استان ها: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره در البرز و غرب استان تهران هم مانند دیگر استان ها در راستای محرومیت زدایی، کمک به معضلات معیشتی و اجتماعی نیازمندان اقداماتی را در سال جاری انجام داده است. خبرنگار بازار برای اطلاع از وضعیت البرز و همچنین اقدامات ستاد در استان با «محمدمهدی پورسلیمانی» مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به گفتگو نشست.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در البرز و غرب استان تهران در گفتگو با بازار؛ با تشریح وضعیت جمعیتی و اقتصادی استان، اظهار کرد: علیرغم این که استان البرز از نظر صنعتی، علمی، کشاورزی، گردشگری و برخی زمینه های دیگر جزو استان های مهم کشور بوده و گردش مالی بالایی داشته و در ردیف استانهای برخوردار می باشد، اما بنا به دلایل مختلفی از جمله تراکم بالای جمعیت، مهاجر پذیر بودن و افزایش زیاد جمعیت در اثر مهاجرت و وجود چهار زندان بزرگ کشور در استان، در بسیاری از سرانه ها از جمله آموزش، بهداشت، درمان، ورزش، فضای سبز و غیره جزو استان های آخر هستیم.

پورسلیمانی اضافه کرد: بر اساس گزارشاتی که در جلسات مختلف ارائه شده، جمعیت استان بالغ بر سه میلیون نفر است که حدود یک میلیون نفر آنها در مناطق حاشیه نشین ساکن هستند و برخی از آنها در خانه های خیلی کوچک و غیرفنی ساکن هستند و ساکنان این سکونتگاه های حاشیه ای با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی درگیر هستند و معضلات و بزه های اجتماعی نیز در مناطق مختلف دیده می شود.

پورسلیمانی گفت: در برخی مناطق استان مثل طالقان، چهارباغ و غیره که به ظاهر ویلاهای بزرگ و مجلل توسط برخی افراد متمول ساخته شده محرومیت زیادی وجود دارد که قابل دید نیست و زیر پوست شهر خانواده های زیادی، شغل ثابتی ندارند و یا از طریق دست فروشی، کارگری به صورت روزمزد و فصلی و در فقر و با شرایط سخت در حال گذران زندگی هستند.


استان البرز از نظر صنعتی شرکت های بزرگ و فعالی دارد، اما به نظر می رسد درآمدهای حاصله برخی این شرکتها در استان هزینه نمی شود، ضمن این که مطلع هستیم این شرکت ها در راستای مسؤولیت های اجتماعی خود، هزینه هایی را انجام می دهند، اما به نظر در سایر نقاط کشور انجام می دهند و اگر این تلاشها در استان متمرکز شود کمک بزرگی به استان و کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی خواهد شد

پورسلیمانی در ادامه افزود: درست است که استان البرز از نظر صنعتی شرکت های بزرگ و فعالی دارد و گردش مالی بالایی هم وجود دارد، اما به نظر می رسد درآمدهای حاصله برخی این شرکتها در استان هزینه نمی شود. ضمن این که مطلع هستیم این شرکت ها در راستای مسؤولیت های اجتماعی خود، هزینه هایی را در استان انجام می دهند که جای تشکر و تقدیر دارد، اما به نظر برخی شرکتها هم مسؤولیت های اجتماعی خود را در سایر نقاط کشور انجام می دهند و اگر این تلاشها در استان متمرکز شود کمک بزرگی به استان و کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی خواهد شد.

پورسلیمانی گفت: همین رده بندی استانها در سطح کشور و قرار گرفتن استان البرز در سطح استانهای برخوردار، در اقدامات اجتماعی ستاد نیز تأثیر داشته و در سنوات گذشته، در زمینه های مختلف از جمله مشارکت در طرح های اقتصادی و ایجاد اشتغال، مدرسه سازی و غیره در استان البرز نسبت به سایر استانها، فعالیت کمتری انجام شده و با توجه به مواردی که قبلاً راجع به جمعیت حاشیه نشین استان که عمدتاً جامعه هدف ما هستند بیان شد، در صدد هستیم که سهمیه تخصیصی به استان البرز را افزایش بدهیم تا بتوانیم بهتر در خدمت نیازمندان استان باشیم که در این خصوص با توجه به جلساتی که با مسؤولین ستاد مرکز، بنیاد برکت، بنیاد احسان و بنیاد ۱۵ خرداد داشتیم، در سال ۱۴۰۰ در رویکرد ستاد نسبت به استان البرز تغییراتی ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: اقدامات اجتماعی ستاد در استانها در حوزه کمکهای حمایتی و اهداء بسته های معیشتی، پروتئینی، بهداشتی، تحصیلی، جهیزیه و امدادرسانی، از طریق بنیاد احسان انجام و در حوزه درمان، از طریق بنیاد ۱۵ خرداد و در حوزه ایجاد اشتغال و کمک به زیرساختهای حوزه اشتغال و مدرسه سازی از طریق بنیاد برکت سازماندهی، تأمین اعتبار و اقدام می شود.

اقدامات انجام شده توسط ستاد اجرایی البرز در سال ۱۴۰۰
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در البرز در تشریح اقدامات اجتماعی ستاد در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، این ستاد همان گونه که در سال ۱۳۹۹ به همراه سایر نهادهای خدمت رسان، مانند بسیج و سپاه پاسداران، کمیته امداد، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و سایر نهادها، در کنار مردم عزیز کشور و محرومین جامعه بوده، در سال ۱۴۰۰ نیز همین روند ادامه داشته و از ابتدای سال تا کنون در قالب پویش های مختلف، از جمله پویش «احسانه» تعداد ۳۵ سری جهیزیه، پویش «احسان و همدلی» تعداد ۱۷۴۰۰ بسته معیشتی، «احسان غدیر» با مشارکت هیئات مذهبی تعداد ۵۵۰۰۰ وعده غذای گرم به نیازمندان استان اهدا شد.

پورسلیمانی ادامه داد: همچنین در پویش «مشق احسان» تعداد ۶۱۰۰ عدد کیف و لوازم التحریر، «احسان نبوی» تعداد ۱۴۷۵۰ بسته گوشت گوسفندی دو کیلوگرمی ، «احسان سلامت» تعداد ۵۹۰۰ بسته بهداشتی، پویش «مثبت حرکت» تعداد ۳۵ عدد ویلچر و در پویش «دلگرمی احسان» تعداد ۲۵۵ دستگاه بخاری و آبگرمکن گازی، به نیازمندان جامعه اهداء شده و در اسفندماه نیز طی چند روز آینده تعداد ۵۸۰۰ بسته معیشتی در استان توزیع خواهد شد.

پورسلیمانی در ادامه افزود : با توجه به استقرار دولت سیزدهم و اقدامات بسیار مؤثر دولت در تأمین واکسن و به منظور تسریع در روند واکسیناسیون و با عنایت به دستور آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرج، در اواخر شهریورماه بخشی از مصلای کرج به این امر تخصیص داده شد و این امر با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان، ستاد اقامه نماز جمعه، شهرداری کرج و دانشگاه علوم پزشکی و با حضور نیروهای تلاشگر جهادی، به مدت ۱۰۰ روز و بدون تعطیلی اجرا و در این مدت انواع واکسن ها از جمله برکت، پاستو کووک، سینوفارم، آسترازنکا و اسپایکوژن به مراجعین تزریق شد.

وی افزود: در پایان فعالیت این پایگاه، طی مراسمی در سی ام دیماه، از تعداد ۷۰ نفر از نیروهای جهادی حاضر در این رویداد مهم با اهداء تندیس، تجلیل به عمل آمد و همگی به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) مشرف شدند.

ارائه ۴۵۰ خدمات داندانپزشکی به نیازمندان
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در البرز گفت: با توجه به دستور آیت الله حسینی همدانی پیرامون تبدیل یکی از شبستان های مصلای کرج به گرمخانه جهت اسکان بی پناهان در هوای سرد زمستانی در اوایل بهمن ماه، ستاد نیز در حوزه پشتیبانی از این امر پسندیده وارد عمل شد و با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی همکار در حوزه های مختلف، فعالیت خوبی را در این زمینه داشته است، ضمن این که گروه های جهادی همکار با ستاد، خدمات پزشکی نیز ارائه کردند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در البرز با اشاره به هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی برای خانواده های نیازمند گفت: از دیگر اقدامات اجتماعی ستاد، اجرای پویش «لبخند احسان بود» که به مدت سه روز در محله سیدجمال نظرآباد و یک روز در محله حیدرآباد کرج در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با گروههای جهادی «شهید مهدی عسگری» و «نورالشهدا» انجام شد و در این چهار روز ۲۱۴ مراجعه کننده داشتیم و بالغ بر ۴۵۰ نوع خدمت دندانپزشکی از قبیل کشیدن، پر کردن، عصب کشی، جرم گیری، درمان ریشه و ... به مراجعین ارائه شد و با توجه به نیاز برخی مراجعین به بیش از یک خدمت به عنوان مثال در مورد یک نفر شش خدمت ارائه شده است.

پورسلیمانی اضافه کرد: از دیگر اقدامات ستاد در سال ۱۴۰۰ مشارکت در برگزاری مراسم وصال عاشقی۳ ، در روز بیست و دوم بهمن ماه، به همراه بسیج سازندگی، کمیته امداد، آستان قدس رضوی و شهرداری کرج بود که به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد ۴۳ زوج جوان با سبک زندگی ایرانی اسلامی و ازدواج آسان، زندگی مشترک خود را آغاز کردند و در پایان مراسم این ۴۳ زوج جوان، به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) مشرف شدند.

در سال جاری به غیر از مواردی که در قالب پویش ها انجام شده ، بالغ بر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه احداث و تعمیرات منازل محرومین، کمک به تکمیل چند باب مسجد و حسینیه و پرداخت اجاره و ودیعه مسکن برای محرومین توسط ستاد هزینه شده است

پورسلیمانی در ادامه افزود: در سال جاری به غیر از مواردی که در قالب پویش ها انجام شده ، بالغ بر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه احداث و تعمیرات منازل محرومین، کمک به تکمیل چند باب مسجد و حسینیه و پرداخت اجاره و ودیعه مسکن برای محرومین توسط ستاد هزینه شده است.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: به منظور قدردانی از گروههای جهادی، به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مقرر شد آیین اهداء «جایزه ملی احسان» در سراسر کشور در اسفندماه برگزار و از ۴۹۶ نفر از نیروهای جهادی به نمایندگی از نیروهای پرتلاش جهادی در کشور تجلیل به عمل آید که در استان البرز این مراسم در روز چهاردهم اسفندماه با حضور آیت الله حسینی همدانی برگزار شد و از ۱۶ نفر از نیروهای جهادی برتر در حوزه خدمات اجتماعی، عمرانی، سلامت، رسانه و ... با اهداء تندیس، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

پرداخت ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد در حوزه مشاغل خانگی
وی در ادامه گفت: در حوزه اشتغال مشاغل خانگی و روستایی، علیرغم این که آخرین استانی بودیم که کار در سال ۱۳۹۹ آغاز شد در سال ۱۴۰۰ اقدامات بسیار خوبی انجام شده و تا کنون تعداد ۴۲۵ طرح اشتغال زایی با تخصیص حدود ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره ۴ درصد پرداخت شده است.

پورسلیمانی اظهار کرد: این تسهیلات در مشاغل فنی، خدماتی، دامپروری، پرورش قارچ، گلخانه، پرورش طیور و پرندگان زینتی، انواع صنایع دستی سنتی، فرش و گلیم و ... بوده که تعداد ۱۲۷۵ شغل ایجاد و برای ایجاد تعداد ۴۸۸ طرح اشتغال زایی نیز جهت پرداخت حدود ۲۱ میلیارد تومان، تشکیل پرونده و به بانک معرفی شدند و تا پایان سال و یا اوایل سال آینده پرداخت خواهد شد که در این فرآیند تعداد ۱۴۶۰ شغل ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه ساخت مسکن ارزان قیمت، مقرر شد با تخصیص زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تعداد ۳۲۰۰ واحد مسکونی در استان البرز احداث نماید که در این خصوص یک پروژه ۴۹۵ واحدی در فردیس طراحی شد که زمین آن توسط ستاد تأمین شد، لیکن علی رغم انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه به دلیل تعارض ثبتی ایجاد شده در منطقه فردیس ، صدور جواز ساخت از سوی شهرداری میسر نشد.

پورسلیمانی با بیان اینکه موضوع در حال پیگیری می باشد و به محض رفع مشکلات مذکور اقدامات بعدی در جهت احداث واحدهای مذکور انجام خواهد شد، گفت: ضمناً معرفی زمین جدید از طریق اداره کل راه و شهرسازی نیز در دستور کار است که به محض تعیین زمین نسبت به تجهیز کارگاه و آغاز عملیات ساختمانی اقدام خواهد شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمام امام در البرز و غرب تهران افزود: یک پروژه ۶۰۲ واحدی هم در قالب چهارده بلوک ۴۳ واحدی در شهر جدید هشتگرد طراحی و عملیات ساختمانی آغاز و دو بلوک تا سقف پنجم و سه بلوک تا سقف چهارم پیشرفت فیزیکی داشته و الباقی در مرحله خاکبرداری و فوندانسیون هستند.

با هدف تشویق مردم برای امور خیر و هم افزایی و ارتقاء فرهنگ مشارکت، مردم می توانند از طریق سامانه «دنیای احسان» در هر پویش نسبت به مشارکت به هر میزان که تمایل داشته باشند، اقدام نمایند

پورسلیمانی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم و خیرین می توانند در فعالیت ستاد مشارکت نمایند اظهار کرد: با هدف تشویق مردم برای امور خیر و هم افزایی و ارتقاء فرهنگ مشارکت، مردم می توانند از طریق سامانه «دنیای احسان» در هر پویش نسبت به مشارکت به هر میزان که تمایل داشته باشند، اقدام کنند.

وی در خصوص برنامه های ستاد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: رویکرد ستاد، رویکردی مسأله محور است و علاوه بر پویش هایی که تا کنون برنامه ریزی و اجرا شده و در سال آینده نیز اجرا خواهد شد، در صورتی که نیاز دیگری در بین جامعه هدف شناسایی شود، در این خصوص اقدام خواهد شد.

پورسلیمانی گفت: یکی از مهمترین برنامه های ستاد در استان البرز در سال آینده، انتخاب ۱۰ محله در قالب طرح ۲۰۲۰ کاهش آسیب محلات حاشیه نشین است که در سراسر کشور اجرا خواهد شد و برنامه های جامع و کاملی برای محلات پیش بینی شده که مقدمات آن انجام و از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha