۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
مسئولیت تغییر کاربری اراضی با وزارت جهاد کشاورزی است
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست:

مسئولیت تغییر کاربری اراضی با وزارت جهاد کشاورزی است

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: یازده درصد از اراضی کشور تحت مدیریت محیط زیست می‌باشد و مابقی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش بازار، حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست درباره آمار تخریب منابع طبیعی طی ۱۰ سال گذشته افزود: در مناطق حفاظت شده یعنی مناطق ۴ گانه کشور که در اختیار ما می‌باشد در ۱۰ سال گذشته ۳۰۲ هکتار اراضی مناطق حفاظت شده برای کاربری‌های شهری و روستایی تغییر کاربری پیدا کرده است و حدود ۱۲۰ هکتار هم برای سایر کاربری‌ها مانند شهرک‌های صنعتی، میادین نفتی و یا سایر کاربری‌ها به شکل غیر مجاز تغییر کاربری داشتند.

وی ادامه داد: ۱۱ درصد یا ۱۹ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت محیط زیست می‌باشد و مابقی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که مسأله تغییر کاربری‌ها و همچنین مدیریت و برخورد قانونی با تجاوز به عرصه‌های طبیعی را دنبال می‌کنند.

اکبری گفت: سازمان محیط زیست مسئولیت برخورد فقط در مناطق ۴ گانه برای تغییر کاربری‌ها را دارد.

وی خاطر نشان کرد: مسئولیت تغییر کاربری اراضی با وزارت جهاد کشاورزی است حتی در ۱۱ درصد اراضی کشور که تحت مدیریت سازمان محیط زیست است زمانی که پرونده حقوقی می‌شود سازمان جنگل‌ها برای دفاع در دادگاه حاضر می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان‌ها شاهد هستم تقریباً وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مسائل کلان آن طور که باید حساسیت نداشته است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: چرا ما فقط قانون تغییر کاربری اراضی را می‌بینیم مسائلی مانند قانون ارث هم وجود دارد یعنی خرد شدن زمین که سنگ بنای تغییر کاربری است در حالی که در برخی از کشورها اجازه خرد شدن زمین را نمی‌دهند

وی افزود: ۸۹ درصد اراضی کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

وی ادامه داد: متولی اجرای سند آمایش سرزمین، محیط زیست نیست، سند آمایش سرزمین را سازمان برنامه تهیه می‌کند و خود سازمان برنامه متولی است و همه دستگاه‌ها موظف هستند به عنوان یک سند بالادستی به آن احترام بگذارند.

اکبری گفت: تا زمانی که صرفاً به دنبال برخورد برویم به نتیجه آن خوشبین نیستم ما قانونی را نزدیک به دو دهه اجرا کردیم که باید یک آسیب شناسی کنیم و به سمتی برویم که از تغییر کاربری پیشگیری کنیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha