۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کویر تایر و معدن پتاس دو واحد سبز ملی خراسان جنوبی

کویر تایر و معدن پتاس دو واحد سبز ملی خراسان جنوبی

بیرجند- دو واحد صنعتی کویر تایر و معدن پتاس خور بیابانک خراسان جنوبی به دلیل رعایت موارد زیست محیطی به عنوان واحدهای سبز ملی خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار بازار، امروز یکشنبه همزمان با سراسر کشور دو واحد صنعتی کویر تایر و معدن پتاس خور بیابانک به عنوان واحدهای صنعتی و معدنی سبز ملی استان معرفی و از آنها تقدیر شد.

معاون بهره برداری مجتمع معدن پتاس خور بیابانک به خبرنگار بازار گفت: معدن پتاس در غرب شهرستان طبس از سمت اصفهان و در کویر این شهرستان قرار دارد اما واحدهای صنعتی مربوط به آن در خور بیابانک است و محصول اصلی آن پتاسم می‌باشد که جز یکی از سه کود اصلی برای رشد گیاهان است.

اولین واحد تولید پتاس
علیرضا خاتمی با بیان اینکه ۲۶۰ تن نیاز کشور به کود پتاس است که در حال حاضر بخش زیاد نیاز کشور از خارج تهیه می‌شود، عنوان کرد: این مجتمع معدنی از سال ۹۴ به عنوان اولین واحد تولید پتاس در کشور راه اندازی شد و در سال جاری ۳۵ تن پتاس در این واحد تولید شده است.

وی با اشاره به این که مجتمع معدن پتاس خور بیابانک واحد تولیدی دولتی است و بهره برداری از این معدن به بخش خصوصی واگذار شده است، اضافه کرد: علاوه بر تولید پتاس در این مجتمع، محلول تثبیت خاک هم تولید می‌شود که جاذب رطوبت خاک است.

خاتمی تصریح کرد: از این محلول برای تثبیت خاک در جاده‌های خاکی استفاده می‌شود که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری جاده‌های خاکی و کاهش آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش فرآوری ماده اولیه کارخانه پتاس ۱۳۰۰ هکتار است که انرژی لازم را از خورشید دریافت می‌کند، گفت: هشت استخر نمک گیری به مساحت تقریبی ۹ کیلومتر مربع و شش استخر کانالیت گیری به مساحت ۴.۲ کیلومتر مربع داریم که برای استحصال سالانه سه میلیون تن نمک صنعتی و۳۸۰ هزار تن کارنالیت ماده اولیه تولید کود پتاس ساخته شده است.

مجتمع گردشگری
وی اضافه کرد: در مجتمع معدنی پتاس خور بیابانک در کنار طرح‌های توسعه‌ای آن مجتمع گردشگری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همچنین ژئوپارکی با استفاده از مواد کویر معدن پتاس و با هدف نمک درمانی احداث شده و حمام‌های از جنس نمک ایجاد شده و علاوه بر آن اقدام به احداث آبشار نمکی در این منطقه کویری شده است.

وی کاهش مصرف برق و آب و استفاده از پسماند را از جمله مواردی اعلام کرد که سبب معرفی این واحد معدنی به عنوان واحد سبز ملی خراسان جنوبی شده است.

کویر تایر بزرگترین صنعت خراسان جنوبی
یکی از مدیران شرکت کویر تایر هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کویر تایر به عنوان بزرگترین صنعت شرق کشور و خراسان جنوبی در این منطقه فعالیت می‌کند و در راستای هدف استراتژیک توسعه مسئولیت‌های اجتماعی و با هدف یکپارچه سازی سیستم‌های مدیریت زیست محیطی اقداماتی در این واحد تولیدی انجام داده است.

به گفته ولی الله احمدی مهم‌ترین این اقدامات استفاده از نیروی متخصص زیست محیطی از ابتدای بهره برداری از این شرکت تا کنون بوده است و ایجاد تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۸۰ متر مکعب و استفاده از پسماند آن برای آبیاری درخت‌های غیر مثمر از دیگر کارهای انجام شده در این واحد تولیدی می‌باشد.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند با جمع‌آوری ضایعات و بهره‌گیری از آنها در خط تولید یا فروش به شرکت‌های ذی صلاح، تفکیک زباله از مبدا و جمع‌آوری آن و حمل زباله‌های به محل مورد نظر شهرداری، مدیریت حدود ۵۰ کیلو زباله بهداشتی و توجه به آموزش و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در روستاهای مجاور و استفاده از آبیاری قطره‌ای از دیگر اقدامات انجام شده در این واحد تولیدی است.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha