۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
بازار بورس بی اعتنا به روند دلار| سهام های ریالی جان می گیرند
گفتگو با محمد معظمی گودرزی کارشناس بازار سرمایه

بازار بورس بی اعتنا به روند دلار| سهام های ریالی جان می گیرند

معظمی گودرزی کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که از هفته گذشته پیش بینی کردیم شاخص کل و به تبع سهام بازار موج صعودی جدیدی را آغاز کرده و فلسفه همزمانی اخبار با حرکات تکنیکالی هم مزید بر علت شد.

سمیه شوریابی؛ بازار: مهندس محمد معظمی گودرزی کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: اتفاق مهم امروزکه قبلا به نشانه های آن اشاره کردیم، افزایش ارزش معاملات و شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد در بازار بود که به رقم بالای ۵ همت رسید. این بالاترین میزان در ۴ ماه گذشته بوده است.

خلاصه بازار امروز
وی گفت: مطابق پیش بینی های گذشته، امروز شاهد ادامه مسیر صعودی در اکثریت سهام با محوریت سهام لیدر و شاخص ساز بورس بودیم و شاخص کل بورس امروز با ۲۳، ۸۳۳ واحد رشد کار خود را به پایان رساند. در عین حال شاخص هموزن هم ۰.۸۵ درصد رشد یافت.

معظمی گودرزی افزود: همچنین تغییر نسبت ها و سرانه های خرید بنفع خریداران حقیقی هم چشمگیر بود. بنحوی که حدود ۲۸۰ میلیارد تومان از سوی حقوقی ها به سمت حقیقی های بازار روانه شد.

وی ادامه داد:صنایعی که بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند به ترتیب شامل: فراورده های نفتی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، زراعت و بانک ها بودند.در مقابل، گروه هایی که بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند به ترتیب شامل: صندوق های سرمایه گذاری، بیمه و صندوق های بازنشستگی، حمل و نقل، ماشین آلات و دستگاه های برقی، سرمایه گذاری ها و سایر محصولات کانی غیر فلزی بودند.

صعود بازار بی اعتنا به رکود دلار
گودرزی با اشاره به اخبار مرتبط مثبتی که این روزها روانه بازار می شود گفت: هرچه به امضای توافق با طرف های اروپایی در وین نزدیک می شویم بالا رفتن ارزش ریال را در پی خواهد داشت و شاهد لیدری سهام های ریالی محور بازار هستیم. این درحالی است که برخلاف گذشته و سنت های همبستگی شاخص های بورس با دلار، شاهد هستیم که بازار بی اعتنا به کاهش و یا نوسانات دلار در محدوده رنج، راه خود را طی می کند. دلایل این استقلال حرکت فعلی را می توان در فرسایشی بودن اصلاح اخیر بازار و انتظارات تورمی از قیمت ها هم جستجو کرد.

بجای اینکه عاقبت پرتفوی خود را به اخبار برجامی یا دلاری گره بزنند، سعی در فراگیری روش ها تکنیکالی و بنیادی تحلیل چارت و سهام و شاخص های تاثیرگذار بر روی بازار را داشته باشند

وی با بیان این نکته که مدتهاست همه اهالی بازار سرمایه منتظر خبر توافق بودند، افزود: بصورت تجربی وقتی خبری -ولو منفی- طی مدت طولانی در بازار می چرخد و نقطه اثر خود را به لحاظ روانی از دست می دهد و در نهایت این رویه های قطعی بازار هستند که حرف آخر را می زنند، لذا به تریدرهای بازار توصیه می کنیم بجای اینکه عاقبت پرتفوی خود را به اخبار برجامی یا دلاری گره بزنند، سعی در فراگیری روش ها تکنیکالی و بنیادی تحلیل چارت و سهام و شاخص های تاثیرگذار بر روی بازار را داشته باشند.

گاز طبیعی هم بورسی شد
این فعال بازار سرمایه همچنین به خبر ورود معاملات گاز به بورس انرژی پرداخت و گفت: پذیرش گاز طبیعی در بورس انرژی اتفاقی بسیار مبارک است که می بایست خیلی پیش تر از اینها می افتاد. به هر روی ایران با داشتن قریب ۴۲ هزار میلیارد متر مکعب از ذخایر گاز جهان پس از روسیه بزرگترین دارنده این سوخت استراتژیک محسوب می شود که نبود این محصول در سبد معاملات بورس کشور نقیصه ای بود که بحمدلله برطرف شد.

وی پیش بینی کرد: با این اتفاق رونق بیشتری در بورس تهران شاهد باشیم و سرمایه های جدیدی که تمایل به معاملات در حوزه انرژی دارند، بسوی این بازار روانه شوند. همچنین در آینده می توان به قیمت گذاری واقعی این فرآورده که در پی عرضه و تقاضا در بورس رخ می دهد امیدوار بود؛ ضمن اینکه سهام مرتبط با این محصول دارای ارزش گذاری منطقی تر و کارشناسی تر خواهند شد.

پالایشگاه جدید؛ خصولتی یا مردمی
وی افزود: خبر مرتبط دیگر با این حوزه، اجازه مجلس به دولت مبنی بر احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بود. این مصوبه مجلس که ذیل لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعریف می شود، در راستای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی ارزیابی شده که در ادامه باید دید سهم بخش خصوصی از این مجوز مهم چقدر خواهد بود و تا قبل از تبیین آیین نامه اجرایی آن نمی توان تحلیل کاملی از این تصمیم ارائه داد. هرچند کلیات این قبیل تصمیمات همواره مثبت ارزیابی می شود، لیکن باید منتظر بود و دید فرایند اجرایی شدن آن بسمت تحقق اهداف مثبت مصوبه پیش می رود و یا مانند بسیاری از مجوزهای طلایی قبلی فقط کام برخی خصولتی ها از این موهبت شیرین می شود!

حذف ارز ترجیحی؛ غول تورم در راه است؟
گودرزی در ادامه به خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت، ظاهرا مجلس بالاخره تصمیم گرفته رای به خاتمه سریال تکراری تصویب و تکذیب حذف این بلای شوم از سر اقتصاد کشور بدهد. گذشته از لوث شدن اخبار حذف ارز ترجیحی و ریشه های این موضوع که در حوصله این مطلب نمی گنجد، کلیات این تصمیم از سوی کارشناسان امر پسندیده است و چنانچه مکانیزم مناسبی برای کاستن از شوک های شدید و تکانه های سخت آن که به سفره های مردم بویژه قشر آسیب پذیر وارد می کند؛ طراحی شده باشد می توان به چشم انداز تبعات مثبت اقتصادی اش که مهمترین آن کاسته شدن از مفاسد، رانتخواری و ویژه خواری است امید داشت. اگرچه مجلسی ها قول داده اند مابه التفاوت را از طریق کالابرگ الکترونیکی به مردم بدهند و برخی قیمت گذاری های دستوری در حوزه دارو و کالاهای اساسی را به گردن دولت انداخته اند، اما واقعیت این است که عمق تورمی که این تصمیم می تواند در پی داشته باشد بیش از این هاست و با چنین ابزارهایی بعید است حریف آن شوند.

وی ادامه داد: در جایی گفتم: «این تصمیم به مثابه دودی است که از چراغ جادو خارج شده و خدا کند پشت سرش غول چراغ ظاهر نشود!»

با شایعه بخر، با خبر بفروش!
این کارشناس بورس با اشاره به تاثیرات بورسی خبر فوق افزود: مدتی است برخی سهامداران سهم هایی که به نوعی با تولید و توزیع کالاهای اساسی و سایر کالاهای مشمول ارز ترجیحی در ارتباط هستند، منتظر خبر حذف این ارز و بدنبال آن استارت حرکتی این سهام بودند. غافل از سنت همیشگی حرفه ای های بازار که می گویند: «با شایعه بخر، با خبر بفروش!»

وی افزود: از برخی از معامله گران و حتی رسانه های بورسی تعجب می کنم که چطور بدون توجه به درنظر گرفتن اثر این حذف در خرید مواد اولیه شرکت ها، فقط به یک طرف قضیه می پردازند و بدون تفکیک بر شیپور خرید سهام شرکت های، غذایی و زراعی می پردازند؛ حال آنکه بسیاری از شرکت ها با اینکه ممکن است اندکی مجوز افزایش قیمت هم بگیرند اما این پاسخگوی افزایش قیمت در خرید مواد اولیه آنها نیست و چه بسا این تصمیم نه تنها به سودسازی آنها کمک نکند، حتی کفه زیان را هم سنگین تر کند. این موضوع را باید بخاطر سپرد که کنترل قیمتها و قیمت گذاری دستوری هنوز از دستور کار دولت خارج نشده است. لذا به معامله گران توصیه اکید دارم با بررسی دقیق آثار این تصمیم در صورت های مالی شرکت ها و آگاهی از اینکه «یارانه جبرانی به کدام قسمت از چرخه تولید تا توزیع تعلق می گیرد» تصمیم به خرید یا فروش بگیرند.

مقاومت های مینور و گاردی که باید بگیریم
این مدرس بورس در ادامه به روند آینده بازار پرداخت و گفت: همانطور که از هفته گذشته پیش بینی کردیم شاخص کل و به تبع سهام بازار موج صعودی جدیدی را آغاز کرده و فلسفه همزمانی اخبار با حرکات تکنیکالی هم مزید بر علت شد. اما این را از نظر دور نداشته باشید که شاخص ها و چارت سهام در روند نزولی اخیر «حمایت» های زیادی را از دست دادند که در موج صعودی برگشتی این ها تبدیل به مناطق «مقاومتی» می شوند. یکی از این مناطق مقاومتی کوتاه مدت که از لحاظ تقسیم بندی اصلی و فرعی «مینور» محسوب می شود منطقه یک میلیون و ۳۳۰ هزار است. اگرچه چارت قیمتی با ورود به روند صودی جدید می تواند مقاومت هایی را پشت سر بگذارد، اما واکنش به این محدوده ها امری طبیعی است که حتی می تواند فرصت هایی را فراهم سازد. لذا تریدرها بویژه نوسانگیرها، به استراتژی معاملاتی خود و حد سودها و حد ضررها پایبند باشند و تا زمانی که یک سهم تاییدیه ورود به روند صعودی نگرفته، ریسک معامله کوتاه مدت پابرجاست.

معامله گری همانند ربات
گودرزی در خاتمه به فراوانی سهام مستعد صعود اشاره کرد و افزود، بسیاری از سهام گروه های پتروپالایشی و فلزات به تازگی خطوط روند مقاومتی خود را شکستند و عکس العمل آنها به مناطق مقاومتی را بعضا می توان پولبک ارزیابی کرد. همچنین سهام گروه های ریالی راه صعودی درازی در پیش رو دارند. لذا توصیه می کنم در معامله گری مانند ربات و بدون درنظر گرفتن احساسات عمل کنید و فقط قیمت مناسب خرید و فروش برای شما مهم باشد. پس چشم خود را به روی رنج های منفی و مثبت بین راه ببندید.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha