۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پای گرانی در کفش تولیدکنندگان | کفش‌های مصنوعی جای چرم طبیعی را گرفتند
بازار گزارش می‌دهد؛

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان | کفش‌های مصنوعی جای چرم طبیعی را گرفتند

مشهد- بازار کیف و کفش هم مانند برخی از کالاهای دیگر در آستانه عید نوروز معمولاً پررونق است اما امسال گرانی به‌گونه‌ای دیگر پا در کفش تولیدکننده و مصرف‌کننده گذاشته است!

بازار؛ گروه استان‌ها: همه‌ساله در آستانه عید نوروز بازار کیف و کفش همانند البسه رنگ می‌گیرد و لذا کفش‌های نو به دلیل سنتی قدیمی جای خود را به کفش‌های کهنه می‌دهند اما امسال گرانی حاشیه‌های دیگری را برای بازار کفش رقم‌زده است.

برای مقایسه و بررسی قیمت‌های کیف و کفش کافی است سری به مغازه‌های قدیمی در خیابان دانشگاه، عشرت‌آباد و یا خسروی بزنید. قیمت‌های کفش در این مراکز خرید از ۲۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است و این تفاوت قیمت‌ها نه‌تنها صدای مشتریان را بلند کرده است بلکه تفاوت و تشخیص جنس مرغوب را از معمولی را نیز برای مردم سخت کرده است.

اگر پیش‌تر تولیدی‌های کیف و کفش در سال ۹۴ از واردات ۱۱۰ میلیون دلاری کفش از چین و ورود ۱۱میلیون کفش چینی باقیمتی بسیار نازل‌تر از کفش ایرانی شاکی بودند، حالا اما آن‌ها از وضعیتی به‌مراتب بغرنج‌تر سخن می‌گویند.دیگر بحث واردات بی‌رویه مطرح نیست چراکه بر اساس گفته فروشندگان، آن‌قدر قدرت خرید مردم پایین آمده که دیگر کفش نمی‌خرند چه برسد که چینی باشد یا ایرانی!

وضعیت بازار کیف و کفش
حسین عاقبتی یکی از فروشندگان کیف و کفش که محصولات چیده شده در مغازه را تولید کارگاه خودش در مشهد می خواند در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در طی دو سال گذشته که کرونا کشور را در بر گرفت مشتری‌های ما نیز به‌شدت افت کردند و بسیاری از کارهای تولیدی در انبارها ماند و لذا بسیاری از مغازه‌دارها نوروز سال ۱۳۹۹ خرید مجدد نداشتند و این موضوع ضرر بسیار بزرگی را به کارگاه‌های تولید کیف و کفش وارد کرد.

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان | کفش‌های مصنوعی جای چرم طبیعی را گرفتند

وی بابیان اینکه بازار کیف و کفش معمولاً در آستانه بازگشایی مدارس و هم‌چنین برخی اعیاد به‌واسطه برگزاری مراسم عروسی و در انتهای سال بسیار پررونق است به ما می‌گوید: اما این بازار و مناسبت‌های یادشده در دو سال گذشته اصلاً وضعیت خوبی نداشت و به هیچ وجه پر رونف نبود.

این فروشنده و تولید کننده کیف و کفش با اشاره به محصولات چیده شده در قفسه‌های مغازه اش به ما می‌گوید: تمامی این اجناس را که مشاهده می‌کنید تولید خودمان است و به همین دلیل نسبت به فروشگاه‌های چرم دیگر قیمت‌های مناسب‌تری داریم اما افزایش هزینه‌های زندگی، خرید کفش خوب را از سبد خرید مردم خارج کرده و ناچارند اجناسی باکیفیت پایین‌تر و البته قیمت کمتر را جایگزین کفش چرم مرغوب ایرانی کنند.

او به هزینه‌هایی که قیمت تمام‌شده کفش را چند برابر کرده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هزینه بالای اجاره و آب و برق در کنار مالیات و گرانی مواد اولیه در افزایش قیمت مؤثر بوده است.

وی اذعان می‌کند: بسیاری از مواد اولیه در کشور موجود نیست و باید وارد شود، آنچه هست هم، روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و امکان ذخیره آن برای تولیدکننده وجود ندارد.

عاقبتی در خصوص رونق بازار در آستانه نوروز ۱۴۰۱ به ما می‌گوید: وضعیت فروش اگرچه نسبت به سال گذشته بهتر است اما نسبت به دوران قبل از کرونا باید اذعان کرد که حداقل با ۵۰درصد ریزش مشتری و کاهش فروش روبرو هستیم.

وی اذعان می کند: بخشی از فروش تولیدی های مشهد به حضور زائران و صادرات اختصاص دارد که در این دو سال از این منظر هم محروم بودیم.

خوب و بد تولید
ابراهیم طوسی یکی از تولید کنندگان کفش مردانه در خیابان قرنی مشهد در گفت و گو با بازار اظهار می کند: این روزها تولید کنندگان کفش مانند سایر تولید کنندگان با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند.

وی در این رابطه می گوید: افزایش قیمت روزانه مواد اولیه ،گران بودن تجهیزات مورد نیاز برای تولید و رکود در اقتصاد ایران از مشکلات اصلی تولید کنندگان کفش است.

این تولید کننده کفش مردانه اظهار می کند: اگر بخواهیم وضعیت بازار کفش را با ۵ سال پیش مقایسه کنیم باید خدمت‌تان بگویم که اصلا قابل قیاس نیست زیرا ۵ سال پیش هم مواد اولیه‌ ارزان‌تر بود و هم کار را راحت‌تر و نقدتر می‌فروختیم و همه هم راضی بودند چه کارگر، چه کارفرما ولی حدود دو سالی می‌شود که نفس تولیدکنندگان به دلیل بی ثباتی قیمت ها گرفته شده است.

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان | کفش‌های مصنوعی جای چرم طبیعی را گرفتند

وی به ما می گوید: اقلامی نظیر فوم ،چسب های مختلف و چرم تقریبا به صورت روزانه و یا ساعتی گران می شوند و لذا از آن جا که بسیاری از فروشندگان مواد اولیه که اجناس خود را به صورت چک مدت دار به فروش می رساندند ولی الان به دلیل ساعتی بودن قیمت ها فقط به صورت نقدی حاضر به فروش مواد اولیه هستند.

طوسی می گوید: در سال ۹۹ بسیاری از تولید کنندگان کفش اقدام به تعطیلی کارگاه و کارخانه خود کردند و به سراغ مشاغل دیگری رفتند.

وی تنها مزیت بازار کفش را در این سال ها تنها جلوگیری از قاچاق کالا و بسته شدن مرز ها بر روی کالاهای چینی می داند و می گوید: این خود مزیتی عالی است البته برای کسانی که هنوز توان تولید دارند.

این تولید کننده بیان می کند: البته این بسته شدن مرز ها به ویژه در خصوص مرز ترکمنستان ضرر بسیاری را به تولیدی های کفش مشهد وارد کرد زیرا صادرات جنس به این کشور متوقف شد.

طوسی به ما می گوید: یک تولیدکننده هرگز نمی‌تواند نقش یک فروشنده‌ خوب را نیز ایفا کند به ویژه این روز ها که راه‌های فروش کاملا عوض شده و مشتری نیز دنبال کفش‌های با کیفیت و مدل‌های متنوع است و لذا دیگر نمی‌توان به راحتی به مشتری کفش فروخت چون مشتری دنبال جذابیت‌های خاص یک کالا است.

وقتی از وی می خواهیم تا راهکاری و یا پیشنهادی پیش پای مسئولان بگذراند با تبسمی به ما می گوید: دولتمردان به خوبی از مشکلات ما تولید کنندگان آگاه هستند.

وی ادامه می دهد: ماه گذشته معاون وزیر صمعت خودش در بازار کفش تهران حضور یافت و مشکلات واحد های تولید یرا از نزدیک دید و حتی وعده داد که مشکل مواد اولیه حل می شود اما این شعار ها چه دردی از ما دوا می کند؟ باید همان مسئولان فکری برای تامین مواد اولیه و صادرات کفش بردارند شاید این طوری حال بازار هم خوب شود!

تاثیر گرانی بر روی کیفیت محصولات
رییس اتحادیه کفاشان مشهد با ابراز رضایت نسبی از بازار به دلیل رکود حاکم در طی دو سال گذشته در گفت و گو بابار اظهار می کند: خوشبختانه وضعیت عید امسال از دو سال گذشته قابل قبول تر و مناسبت تر است.

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان | کفش‌های مصنوعی جای چرم طبیعی را گرفتند

محمد محمدی اظهار می کند: درحال حاضر از شرایط خوبی برخوردار هستیم و تولیدکنندگان درحال تولید هستند و محصولاتشان را ارائه می دهند و لذا تنها مشکل موجود بر سر راه تولید تامین مواد اولیه است که به ویژه موجب می شود تولیدکنندگان ضعیف تر از ادامه کار و تولید باز بمانند.

وی هم چنین اشاره ای هم به گرانی ها و تورم لجام گسیخته می کند و می گوید: البته گرانی موجب شده تا ابتدا تولید کننده های ضعیف و کارگاه های کوچک از پس ذخیره سازی مواد اولیه و سرمایه در گردش بر نیامده و در مضیقه باشند.

وی اذعان می کند: گرانی مواد اولیه هم چنین برروی قیمت تمام شده تولید نیز تاثیر بسزایی داشته است و لذا این موضوع با توجه به اقتصاد حاکم بر جامعه از خرید های مردم کاسته و موجب ریزش جدی مشتریان شده است.

محمدی با اشاره به این موضوع که متاسفانه قیمت کفش و مواد اولیه نسبت به دوسال گذشته خیلی افزایش پیدا کرده است به بازار می گوید: زمانی که مواد اولیه گران شود طبیعتا قیمت کفش هم افزایش می یابد و با گرانی کفش قدرت خرید مردم هم کاسته می شود .

رییس اتحادیه کفاشان مشهد اظهار می کند: متاسفانه با وجود کرونا در این یکی دو سال گذشته شاهد بازار خوبی نبودیم و زمانی که کسبه فروش نداشته باشند جنس هم تهیه نمی کنند و تولید کننده هم دلیلی برای تولید نمی بیند و لذا همین موضوع برخی از تولید کنندگان را به تعدلی نیرو نیمه تعطیلی کشانده است.

وی با بیان اینکه گرانی بر روی کیفیت محصولات تولید هم تاثیر گذاشته است اظهار می کند: در قیمت مواد اولیه در چندماه گذشته به خصوص چرم شاهد گرانی بودیم و باعث شد که مشهد، تبریز و هرجایی که چرم با کیفیت داشتند روی به چرم مصنوعی بیاورند و این موضوع بر کیفیت کار ها تاثیر گذاشته است.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha