۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
ابلاغ ممنوعیت فعالیت ناوگان مینی بوس فاقد صلاحیت به‌عنوان سرویس کارخانجات و مدارس
در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مطرح شد

ابلاغ ممنوعیت فعالیت ناوگان مینی بوس فاقد صلاحیت به‌عنوان سرویس کارخانجات و مدارس

کاهش تعداد کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌های روستایی نسبت به سال گذشته، ابلاغ ممنوعیت فعالیت ناوگان مینی بوس فاقد صلاحیت از جمله موارد مطرح شده در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه های کشور است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ‌ وضعیت ایمنی ترافیک و گزارش آماری تصادفات کشته‌شدگان و مجروحان و تردد سال ۱۴۰۰، گزارش وضعیت ایمنی استان خوزستان و بررسی تصادفات زنجیره‌ای رخ داده در ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ در محور رامهرمز- بهبهان و برنامه و پیشنهادات پیاده‌سازی دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها، روز بیست و پنجم بهمن ماه در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی‌های راه‌های کشور مورد بحث قرار گرفت.

در جریان این نشست تخصصی، گزارش تصادفات خودروهای حامل قاچاق سوخت و انسان در شبکه جاده‌ای نیز از دیگر مواردی بود که به بحث گذاشته شد.

در این جلسه بنا بر گزارش پلیس راه، در جریان بررسی تصادف زنجیره‌ای محور رامهرمز-بهبهان استان خوزستان که منجر به برخورد ۴۷ دستگاه خودرو سواری، سه دستگاه وانت و هشت دستگاه کامیون و کشنده شد، علت تامه تصادف عدم رعایت فاصله طولی و تخطی از سرعت مطمئنه در هنگام وجود مه مقطعی بوده است. همچنین سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است؛ شعاع دید افقی در لحظه تصادف ناشی از مه گرفتگی در محل حادثه ۲۰ متر بوده است. این گزارش حکایت از آن دارد که هیچ یک از خودروهای درگیر در این تصادف دارای خط ترمز بر سطح راه نیستند و این امر بیانگر این مطلب است که متاسفانه ترمز ضد قفل (ABS) دارای عملکرد مناسبی در هنگام بروز سانحه نبوده است.

مصوبه ساماندهی فعالیت ناوگان و تولید و واردات مینی‌بوس برای نوسازی آن در پی تصادفات اخیر
در جریان این جلسه سه تصادف شدید ناوگان مینی‌بوسی در شبکه جاده‌ای شامل واژگونی و سقوط مینی‌بوس در محور مریوان-کامیاران استان کردستان، برخورد مینی‌بوس سرویس دانش‌آموزی با کامیون در محور هلشی-ماهی‌دشت استان کرمانشاه و برخورد زنجیره‌ای در محور اهواز-خرمشهر استان خوزستان بررسی شد که موارد بررسی شده، مصوبه ساماندهی فعالیت ناوگان و تولید و واردات مینی‌بوس برای نوسازی آن را به همراه داشت.

لازم به ذکر است؛ علت تمامی تصادفات مذکور بی احتیاطی و توجه نداشتن رانندگان به جلو و توانایی نداشتن راننده در کنترل وسیله نقلیه گزارش شد.

از این رو با بررسی موضوع پیشنهاداتی مبنی بر ساماندهی فعالیت ناوگان و تولید و واردات مینی بوس برای نوسازی آن مطرح شد.

اقدام وزارت صمت نسبت به برنامه ریزی تولید یا اخذ مجوز واردات محدود ناوگان مینی‌بوس برای نوسازی ناوگان، اقدام وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با همکاری وزارت اقتصاد نسبت به تدوین بسته حمایتی از رانندگان یا در راستای نوسازی ناوگان مینی‌بوس، ابلاغ ممنوعیت فعالیت ناوگان مینی بوس فاقد صلاحیت به‌عنوان سرویس کارخانجات و مدارس و...، ارتقاء کنترل و اعمال مقررات سرویس مینی‌بوس‌ها در حومه شهرها توسط پلیس راهور، به کارگیری سیاست‌های بازدارنده همچون ابطال کارت سوخت، کارت هوشمند ناوگان و ناوگان مینی بوس با فعالیت غیرمجاز و اجرای قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ در ایجاد محدودیت سن فرسودگی از جمله این پیشنهادات بود.

کاهش تعداد کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌های روستایی نسبت به سال گذشته
وضعیت ایمنی ترافیک و گزارش آماری تصادفات کشته‌شدگان و مجروحان و تردد سال ۱۴۰۰، نیز روز بیست و پنجم بهمن ماه در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی‌های راه‌های کشور مورد بررسی قرار گرفت.

براساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی در این نشست، افزایش ۱۰.۶ درصدی تعداد کشته شدگان در محورهای درون و برون شهری را در مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم. آمار کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌های روستایی اما با تعداد ۷۷۵ نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رقم ۷۷۸ فوتی، کاهش ۰.۴ درصدی تعداد تلفات را نشان می‌دهد.

انجام بیش از شش هزار ماموریت ترافیکی ویژه
سازمان اورژانس کشور اما اعلام کرد در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، شش هزار و ۸۹۳ ماموریت ترافیکی ویژه به وقوع پیوسته و ۳۵ هزار و ۲۰۱ مصدوم برجای گذاشته است.

براساس این گزارش، ۳۰ هزار و ۹۲۶مصدوم به مراکز درمانی منتقل و چهار هزار و ۲۷۵ نفر در محل حادثه مداوا شدند.

آمار تصادفات مرتبط با حمل و نقل عمومی
وزیر راه و شهرسازی با حضور در جلسه ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، ناوگان فرسوده مسافری را یکی از عوامل افزایش تصادفات جاده‌ای خواند؛ چراکه براساس گزارش ارائه شده در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۶ مورد تصادف اتوبوس گزارش شده است که افزایش ۴۸درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین مصدومیت یکهزار و ۱۷۸ نفر در ۱۳۱ مورد تصادف مینی‌بوس به ثبت رسیده که بیانگر رشد ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است.

تعداد ۱۳۰ نفر نیز در تصادفات ون‌ها مصدوم شدند و این امر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از این رو در این جلسه مصوب شد تولید و واردات برای نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس، به کارگیری سیاست‌های بازدارنده مانند ابطال کارت سوخت، کارت هوشمند ناوگان و ... و ناوگان مینی بوس با فعالیت غیرمجاز و ساماندهی فعالیت ناوگان مینی‌بوس در مسافت‌های کوتاه به ویژه به عنوان سرویس مدارس و کارخانجات با همکاری مشترک وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور در دستور کار قرار گیرد.

پیشگیری از حوادث ترافیکی در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌های کشور
از این رو در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ‌ با تاکید وزیر مقرر شد راهکارهای لازم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

همچنین رستم قاسمی در این جلسه مطرح کرد:‌ طی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور، درخواست برگزاری جلساتی با حضور رئیس جمهور یا معاون اول برای بررسی راهکارهای کاهش میزان تصادفات و کشته شدگان حوادث جاده‌ای ارائه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار آن شد سازمان راهداری با همکاری پلیس راهور به سرعت نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ناوگان (سپهتن) اقدام کند.

وی همچنین تاکید کرد: در این زمینه چنانچه سرمایه‌گذاری لازم است حتما در دستور کار سازمان راهداری قرار گیرد و متخلفان رانندگی جرایمی سنگینی پرداخت کنند.

قاسمی همچنین عنوان کرد: منابع فعلی وزارت راه و شهرسازی پاسخگوی توسعه، بهسازی و نگهداری شبکه جاده‌ای نیست؛ این در حالی است که بیش از سه هزار نقطه پر تصادف و دارای تصادف در جاده‌های کشور وجود دارد که باید با اولویت بندی نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

در این راستا دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، بیست و پنجم بهمن ماه، ۱۴۰۰، در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شد که به محض ابلاغ، فرآیند تهیه و ورود اطلاعات به سامانه طراحی شده عملیاتی خواهد شد و پس از ورود اطلاعات و تحلیل داده‌ها نقاط شناسایی شده معرفی و اعلام می‌شود.

گفتنی است در جریان بررسی موارد مذکور، بررسی عملکرد پیاده‌سازی آئین‌نامه انضباطی اجتماعی نیز منجر به بازنگری دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف شد.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha