۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
هزینه تراشی برای شهروندان استان سمنان| عوارضی و مخابرات علیه جیب مردم
بازار بررسی کرد؛

هزینه تراشی برای شهروندان استان سمنان| عوارضی و مخابرات علیه جیب مردم

سمنان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم استان سمنان بعضاً پول‌هایی را بابت عوارض و یا مخابرات و اینترنت می‌دهند که شاید در نگاه اول اصلا موجودیت یا ضرورتی درباره آن وجود نداشته باشد.

بازار، گروه استان‌ها: وضعیت اقتصادی و معیشتی همین طوری هم برای مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور دشوار است اما هزینه تراشی‌های عجیب از سوی ارگان‌های دولتی و خصوصی نیز برای این مردم به دردسری جدید بدل شده است.

نمونه آن را در بانک‌ها، عوارض اتوبان‌ها و مخابرات و حتی اینترنت می‌توان دید که مردم در آنها هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که مشخص نیست برای چه می‌دهند و اصلاً چرا از برخی خدمات محروم می‌شوند در حالی که پول آن را کامل پرداخت کرده‌اند در ادامه به سه مورد از این هزینه تراشی‌ها می‌پردازیم و عجیب‌تر اینکه در هیچ مورد موفق نشدیم دلیل قانع کننده از سوی مسئولان استان سمنان دریافت کنیم و مدام گفتگوی تلفنی به شخص دیگر یا فرد دیگر ارجاع می‌شد تا اینکه عطای مصاحبه را به لقایش بخشیدیم.

عوارض آن هم دو تا دوتا
در یکی از عجیب‌ترین موارد باید به اتوبان قم گرمسار دقت داشت خداوردی یکی از شهروندان شاهرودی که قصد سفر به قم از طریق گرمسار را داشته به خبرنگار بازار می‌گوید: برای ورود به اتوبان گرمسار قم و برای استفاده از فقط چند کیلومتر، یک بار تمام و کمال پول قم به تهران را پرداخت کردیم دوباره جلو تر عوارضی بعدی مجدداً از ما همین هزینه را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه چرا کسی که از ۲۰ درصد یک اتوبان استفاده می‌کند دو بار باید ۱۰۰ درصد آن را پرداخت کند، بیان داشت: عجیب‌تر از همه اینها این است که دو بار عوارض را پرداخت کردیم اما برای بار سوم از پلیس راه برای ما پیامک اخطار جریمه آمد که عوارض را پرداخت نکردید و اگر نکنید به جریمه بدل خواهد شد.

این شهروند استان سمنان با بیان اینکه مشکل پول این عوارض نیست چرا که میزان چشمگیری به نظر نمی‌رسد اما موضوع این است که چرا بعد از دریافت دو بار عوارض باز جریمه هم باید بشویم، افزود: به اداره کل راه و شهرسازی رفتیم گفتند به پلیس راه مرتبط است به پلیس راه رفتیم گفتند به پلیس بعلاوه ۱۰ مرتبط است به آنجا رفتیم گفتند اصلاً چنین چیزی به گوششان هم نخورده است لذا باید مردم در واقع چه کنند؟ عجیب اینکه این روند پرداخت یک بار هم در زمان بازگشت انجام می شود در واقع یک سفر چند کیلومتری از گرمسار تا قم برای هر خودرو دو عوارضی ۹ هزار تومانی و دو عوارض پنج هزار تومانی بعلاوه دو جریمه پلیس آب می خورد.

هزینه تراشی برای شهروندان استان سمنان | عوارضی و مخابرات علیه جیب مردم

اسناد گواهی می‌دهند
این شهروند استان سمنان از تمام پرداختی‌ها و حتی پیامک جریمه خودروی خود عکس گرفته و در اختیار خبرگزاری بازار قرار داده است عجیب‌تر اینکه تنها توجیهی که مسئولان توانستند برای این امر داشته باشند این است که به واسطه استفاده از دوربرگردان برای قرار گرفتن خودروها به سمت قم یک بار عوارض رفت را داده‌اند یک بار عوارض برگشت اما اینکه چرا پلیس پیامک داده را باید از خود پلیس راه بپرسید!

شگفت آور تر اینکه شهروند شاهرودی که در این گزارش با وی گفتگو کردیم اعلام داشت که نصف از روز خود را فقط و فقط برای همین موضوع قرار داده و بالغ بر هشت تماس تلفنی هم با هر اداره‌ای که مرتبط با راه و شهرسازی بوده برقرار کرده اما نتوانسته هنوز متصدی عوارض را پیدا کند موضوعی که مردم را کلافه کرده است.

دومین مورد نیز عجیب و غریب است. ارتباطات و فناوری اطلاعات یا همان مخابرات قدیم برای خانه‌های جدید انحصاری ایجاد کرده که شما اگر بخواهید از خانه قبلی خود به خانه جدید بروید حتماً باید و باید از اینترنت تانوما استفاده کنید و مثلاً اگر در خانه قبلی خود روی خط تلفن تان اینترنت از شرکت‌های خصوصی داشتید دیگر در خانه جدید نمی‌توانید از آن بهره بگیرید و فقط باید از تانوما استفاده کنید بماند که این خود یک رقابت ناعادلانه با بخش خصوصی است اما به هر صورت مشکل اصلی اینجا نیست.

هزینه تراشی برای شهروندان استان سمنان | عوارضی و مخابرات علیه جیب مردم

مخابرات روی عوارضی‌ها را سفید کرد
مشکل را از زبان یک شهروند استان سمنان بشنویم که در گفتگو با بازار، می‌گوید: مخابرات به دو طریق اقدام خارج از عرف و حتی قانون می‌کند نخست اینکه به شما می‌گوید ماهانه ۸۰ گیگ اینترنت با سرعت ۳۰ مگابایت به شما می‌دهد که در اصل ادعایی بیهوده است چرا که به شما نمی‌گویند که این حجم در واقع ۸۰ گیگ فقط برای سایت‌های ایرانی است و اگر از سایت خارجی استفاده کنید ۴۰ گیگ در واقع به شما اینترنت می‌دهند به عبارت دیگر شما اگر در مصرف روزانه از گوگل و تلگرام و اینستاگرام استفاده کنید که تقریباً! ۸۰ درصد مصرف روزانه را نیز در بر می‌گیرد پول ۸۰ گیگ را می‌دهید اما ۴۰ گیگ استفاده می‌کنید.

پدرام حکیم با بیان اینکه این موضوع که اصلاً چه ربطی به مخابرات دارد که مردم از چه سایتی استفاده می‌کنند به کنار اما ماجرا وقتی عجیب می‌شود که از همان ۴۰ گیگ که به نام ۸۰ گیگ به شما می‌دهند باز ۸۰ درصد آن را هم بیشتر نمی‌توانید استفاده کنید، افزود: زمانی که شما ۸۰ درصد حجم خود را استفاده کنید برای شما یک پیامک می‌آید که سرعت شما از ۳۰ مگابایت به قول مخابرات که البته هرگز از چهار تا هشت مگابایت فراتر نیز نمی‌رود، یکباره به ۱۲۸ کیلوبایت بر ساعت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: دقت کنید شما پول ۸۰ گیگ اینترنت را به تقریباً ۶۰ هزار تومان می‌دهید که سرعت آن هم باید قائدتاً از ۱۶ مگابایت بیشتر باشد یکبار ۵۰ درصد از آن را برای اینکه از سایت‌های خارجی استفاده کرده اید از شما می‌گیرند بار دوم ۲۰ درصد از آن ۴۰ درصد را هم با سرعتی به شما می‌دهند که نتوانید یک سایت را باز کنید تا مجبور شوید حجم اضافه بخرید.

خلاف واضح است
محمد صادقی یک وکیل دادگستری که در حوزه سایبری هم فعالیت کرده در این باره پرسش کردیم و او به خبرنگار بازار گفت: این موضوع مصداق خلاف است یعنی شما وقتی کالا یا خدماتی را تبلیغ و قیمت آن را می‌دهید باید عین همان را ارائه کنید و دیگر کاهش سرعت یا حجم اصلاً کار درستی نبوده که هیچ بلکه غیر قانونی نیز محسوب می‌شود.

دو مورد بالا شگفت انگیز هستند اما شاید جالب باشد که بگوییم مورد سومی هم در این ماجرا وجود دارد و آن هم بانک‌ها است که برای فعال کردن سیستم پیامکی بانک روی موبایل شما ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند مبلغی که قبلاً دو هزار تومان بود. مراجعه خبرنگار بازار به یکی از شعب بانک مسکن که این اقدام را انجام می‌دهد چیز خاصی را مشخص نکرد و اعلام شد که دستورالعمل از بالا است و ما این مبلغ را دریافت می‌کنیم.

اما به نظر نمی‌رسید که مخابرات در این قائله هزینه پیامک‌های خود را ده برابر کرده باشد که یکباره از مردم ۲۰ هزار تومان برای فعال سازی سیستم پیامکی آن هم در بانک دولتی اخذ شود اما بالاخره این هزینه از کجا آب می‌خورد؟ تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد منشاء این گرانی و افزایش بانک‌ها هستند چرا که مخابرات ادعا دارد که این موضوع از طرف آنها نبوده است در نتیجه ب نظر نمی‌رسد این موضوع را هم کسی گردن بگیرد

اینها تنها سه مورد از عجایب و خلایق استان سمنان است نهادهای خدمت رسانی که باید قاعدتاً به فکر جیب مردم باشند اما متاسفانه روز به روز برای مردم مشکل تراشی هم کرده و برایشان هزینه‌های گزاف ایجاد می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha