۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
تحویلداری در باجه های رو به مرگ!
ناکارآمدی سیستم پیشگیری از کرونا در بانکها

تحویلداری در باجه های رو به مرگ!

نبود پروتکل قوی جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا در سیستم بانکی و عدم اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر حذف مراجعه حضوری مردم به شعب و ارائه خدمات به آنها به صورت الکترونیک باعث ابتلای بیش از ۳ هزار کارمند بانک به ویروس کرونا و فوت ۴۲ نفر از آنها شده است.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار-  کارمندان بانکی پس از کادر زحمت کش پزشکی دومین گروهی هستند که در خط مقدم سرویس دهی در این روزهای کرونایی به مردم خدمات رسانی می کنند. خدمات رسانی ارزنده اما با ترس و اضطراب، چرا که پرسنل بانکها برای انجام امورات بانکی باید روزانه با خیلی از مشتریان رو در رو شوند و از طرفی چون با پول نقد مواجه اند آلودگی اسکناسها نیز می تواند تهدیدی برای سلامت آنها شود و این احتمال وجود دارد که با توجه به قدرت بالای سرایت ویروس کرونا در اماکن عمومی جان آنها به مخاطره افتد.

ابتلای صدها کارمند بانکی و مرگ خیلی از آنها در پی شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، نشان می دهد که نیروهای خدوم بانکی حتی در روزهای تعطیلی ترس از همه گیری کرونا که همه را خانه نشین کرده بود آنها همچنان در محل کار حاضر و با رعایت اصول بهداشتی به مردم خدمت می کردند.

هرچند توسعه خدمات الکترونیک در سیستمم بانکی موجب شده است تا مردم این روزها برای انجام امور بانکی کمتر به شعب رجوع کنند و ۹۰ درصد کارهای خود را از طریق اینترنت انجام دهند اما در روزهای پایانی سال مراجعه مشتریان بانکی بخصوص فعالان اقتصادی به شعب همیشه بیش از هر زمان دیگر اتفاق می افتند. اتفاقی که باعث شده است بخشی ازکارمندان بانکی را دچار کرونا کند چرا که آمار مرگ چندین تن از کارمندان بانکی و ابتلای خیلی ها از آنها به این بیماری کاملا محرز و نگران کننده است.

مرگ ۴۲ کارمند شریف بانکی

برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گله مندی از این که چرا مسئولان در راستای حفظ سلامت کارکنان بانکی با برنامه ریزهای دقیق کارشناسانه اقدامات قابل توجه و بازدارنده ای را برای جلوگیری از ویروس کرونا در این بخش بکار نگرفته اند، می گویند؛ اگرچه شیوع گسترده و قدرت بالای سرایت بیماری کوید ۱۹ مشکلات فراوانی را در کشور ایجاد کرده است اما اقدامات مسئولان در این راستا باید طوری می شد که منجر به مرگ ۴۲ نفر از کارکنان و ابتلای ۳۰۰۰ کارمند نمی شد.

سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با " خبرگزاری بازار" ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان کارکنان بانکی که درپی شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و آرزوی سلامتی و بهبودی برای مبتلایان به این بیماری در نظام بانکی و آحاد مردم، گفت: با توجه به فعالیت مستمر بانکها در روزهایی که کرونا به شکل وسیعی در حال انشار بود، مسئولان باید به این بخش مهم اقتصادی که با مردم سر و کار دارند توجه ویژه می کرد و با الزام بانک ها به ارایه خدمات در بسترالکترونیک به جای خدمات رسانی فیزیکی در شعب مانع از بروز چنین اتفاقات ناگواری می شد.

وی به اقدامات چین برای جلوگیری از آلوده شدن جامعه بخصوص کارکنان ادارات خدمات رسان، اشاره کرد و گفت: این کشور با برنامه ریزی کارشناسانه پروتکلی را در نظر گرفت تا مانع از همه گیری ویروس کرونا در کل کشور شود بنابراین با قرنطیه خشن و تعطیلی ادارات، بانک ها و بنگاههای اقتصادی و... بر این بیماری غلبه کرد.

این نماینده مجلس با بیان این که ما فرصت طلایی تجربه کشور چین را برای مقابله با ویروس کرونا از دست دایم، گفت: البته شیوع این بیماری با روزهایی مصادف شد که  ۷۰ درصد فعالیتهای اقتصادی در بازار و... در این روزها یعنی از ابتدای اسفند تا تعطیلات نوروزی بود و فعالیت بانک ها در این روزها دو چندان می شود.

اقدامات ضعیف پیشگیرانه

حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: دولت می بایست با شیوع همه گیری ویروس کرونا در کشور اقدامات اجرایی سرسختی را برای پیشگیری ابتلای جامعه به این بیماری در نظر می گرفت اما متاسفانه برای مقابله با این بیماری کشنده در ایجاد محدودیت ها خیلی دیر شروع کرد.

وی افزود: ازآنجایی که نمی شود کشور برای مدت طولانی تعطیل شود چرا که چرخ اقتصاد می خوابد اما ضرورت دارد دولت پروتکل های خاصی را برای حوزه های اقتصادی (تولید و خدمات) تعریف و به مرحله اجرا بگذارد تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم ابتلای به کرونا برای فعالاین اقتصادی و نیروهای خدمات رسان چون کارمندان بانکی و ... کم شود.

ضرورت انجام امور خدمات بانکی در بستر الکترونیک

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به انجام امور خدمات بانکی در بستر الکترونیک اشاره کرد و گفت: اکنون که از طریق سیستم الکترونیکی می توان خدمات بانکی و ... به خوبی انجام شود چرا به این موضوع کم توجهی می شود.

حسینی اضافه کرد: ازآنجایی که بانک ها جزو لاینفک اقتصاد محسوب می شوند، بنابراین باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا مشکل خاصی بیش از این کارمندان زحمت کش آن را تهدید نکند.

به گزارش بازار، نگرانی از ابتلا و تهدید سلامت کارکنان بانکی در این روزها ی کرونایی تا جای است که دیروز حسینعلی حاجی دلیگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر عدم رعایت قانون در ارائه خدمات بانکی به صورت غیر حضوری به مردم در شرایط خاص کنونی و ابتلای حدود ۳ هزار نفر کارمند بانک به دنبال این موضوع به بیماری کرونا و جان باختن ۴۲ نفر از آنها بر اثر این بیماری تذکر داد.

ابتلای ۳۰۰۰ کارمند بانک به کرونا

حسینعلی حاجی دلیگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر عدم رعایت قانون در ارائه خدمات بانکی به صورت غیر حضوری به مردم در شرایط خاص کنونی و ابتلای حدود ۳ هزار نفر کارمند بانک به دنبال این موضوع به بیماری کرونا و جان باختن ۴۲ نفر از آنها بر اثر این بیماری تذکر داد.

در متن این تذکر خطاب به وزیر اقتصاد آمده است؛ «عدم اجرای بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در وزارت تحت امر جنابعالی مبنی بر حذف مراجعه حضوری مردم و ارائه خدمات به آنها به صورت الکترونیک باعث ابتلای بیش از ۳ هزار کارمند شریف بانک به ویروس کرونا  متأسفانه فوت ۴۲ نفر از آنها گردید.

به موجب بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، وزارتخانه متبوع شما موظف بوده است مراجعه حضوری مردم را حذف و خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه نماید.

متأسفانه عدم اجرای این قانون، در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا باعث ابتلای بیش از سه هزار کارمند شریف بانک به بیماری کووید ۱۹ و فوت دردناک ۴۲ نفر از مبتلایان گردید.

لازم است پیگیری نمایید با توجه به ضرورت‌های جدید و به منظور جلوگیری از اخلال در زندگی مردم و حفظ سلامت کارکنان عزیز شبکه بانکی کشور هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای قانون، اقدام و با متخلفان برخورد شود.»

فوت ۱۰ نفر از کارکنان صنعت بیمه بر اثر کرونا

علاوه بر مرگ ۴۲ نفر از کارکنان بانکی براثر ابتلا به ویروس کرونا کارمندان شرکت های بیمه ای نیز از این بیماری مصون نبوده اند چرا که رییس کل بیمه مرکزی اخیرا اعلام کرد؛ متاسفانه ۱۰ نفر از کارکنان صنعت بیمه به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند که این افراد در نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌ای مشغول به فعالیت بوده‌اند.

کد خبر: ۱۳٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha