۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
فعالان بخش خصوصی تبریز خواستار شفاف سازی نحوه محاسبه نرخ قبوض گاز شدند
در جلسه کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی؛

فعالان بخش خصوصی تبریز خواستار شفاف سازی نحوه محاسبه نرخ قبوض گاز شدند

تبریز- فعالان بخش خصوصی تبریز در جلسه کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی، خواستار شفاف سازی نحوه محاسبه نرخ قبوض گاز شدند.

بازار؛ گروه استان ها: مراتب اعتراض صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی به نحوه محاسبه قبوض گاز مصرفی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عصر شنبه به منظور بررسی اعتراض صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی به نحوه محاسبه قبوض گاز مصرفی در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

تفکیک نرخ گاز مصرفی صنایع بالا دستی و پایین دستی
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای واحدهای تولیدی استان گفت: همانگونه که در جریان هستید بر اساس بند (ط) تبصره (۱) قانون بودجه سال جاری موضوع شناور بودن نرخ گاز مصرفی براساس خوراک پتروشیمی تعیین شد که به دلیل شناور بودن نرخ خوراک پتروشیمی مشکلاتی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد.

نسرین درخشانی افزود: در این بند نرخ بهای گاز تمامی صنایع فلزی ۳۰ درصد تعیین شده بود که برای صنایع پایین دستی اجحاف بزرگی به شمار می آمد که در این زمینه، این موضوع از طریق شورای گفتگوی استان و سایر شوراها به دبیرخانه ملی ارسال شد که نتیجه آن تفکیک نرخ گاز مصرفی صنایع بالا دستی و پایین دستی بود.

وی با بیان این که شناور بودن مبنای محاسبه گاز مصرفی تغییری نکرده است، تاکید کرد: بر خلاف این که در بهمن ماه امسال قیمت گاز صنایع ثابت اعلام شده ولی برخی صنایع از افزایش ۷ برابری گاز معترض هستند.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگو همچنین گفت: برخی از تشکل‌های اقتصادی در ارتباط با نحوه محاسبه قبوض گاز مصرفی، درصد ارزش افزوده و آیتم‌های جدیدی که به قبوض گاز اضافه شده درخواست شفاف سازی دارند.

هفته‌ای یک بار از سوی اداره گاز تهدید به قطعی گاز می شویم
نائب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو تبریز نیز در این جلسه گفت: هفته‌ای یک بار از سوی اداره گاز تهدید به قطعی گاز می شویم در حالی که شرکت ما قادر به پرداخت قبوض گاز صادر شده که ۵ برابر شده نیست.

بهراد فرشاد افزود: با توجه به این که نخودپزان ممقان از این مورد معاف شده اند و با نرخ ۱۰۰ تومان محاسبه می شوند، پس قانون می تواند قابل برگشت باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت آذر پاک خزر (حوزه لوازم خانگی) نیز گفت: قبوض گاز از ابتدای سال تاکنون هفت برابر شده است درحالیکه افزایش قیمت تمام شده کالا تا این حد نبوده و اجازه افزایش قیمت نمی دهند.

فعالان بخش خصوصی تبریز خواستار شفاف سازی نحوه محاسبه نرخ قبوض گاز شدند

محمد کاظمی نژاد با بیان این که واحدهای صنعتی با مشکل مواجه شده اند و توان پرداخت ندارند، افزود: در مورد ارزش افزوده، هر سه ماه یک بار اظهارنامه ارزش افزوده ارائه می دهیم در حالی که از سال ۸۶ ارزش افزوده ما بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: استرداد ارزش افزوده برای واحدهای صادرکننده، سرمایه در گردش محسوب می شود.

علی اکبر بهفر، مدیر عامل شرکت سپهر رایان صنعت نیز اظهار کرد: قبض های گاز را به صورت علی الحساب برای ما ارسال می کنند و در ماه بعد برایمان بدهی منظور و مابه التفاوت اخذ می کنند این در حالی است که از نظر شرعی نیز بحث علی الحساب صحیح نیست.

ابوالفضل شوقی کجاباد، نائب رئیس انجمن صنایع همگن فلزی آذربایجان شرقی نیز گفت: اخذ ارزش افزوده چند مرحله ای علاوه بر این که موجب ایجاد وحشت تجاری اقتصادی بین فعالان تجاری صنعتی و اقتصادی شده، عامل اصلی تورم و بی ارزش شدن پول شده است چرا که ارزش افزوده باید فقط یک بار از محصول نهائی و مصرف کننده نهائی اخذ شود.

کامبیز وحدی، عضو هیات مدیره انجمن متالوژی آذربایجان شرقی و مدیر عامل شرکت سهند ذوب نیز گفت: نمایندگان مجلس باید قبل از تصویب قانون افزایش بهای گاز با تشکل ها و انجمن ها مشورت می کردند چرا باید تغییرات بهای گاز از تاریخ ابتدای سال ۱۴۰۰ مدنظر باشد؟

فعالان بخش خصوصی تبریز خواستار شفاف سازی نحوه محاسبه نرخ قبوض گاز شدند

بهای گاز تا ۶ بهمن امسال طبق روال قبلی شناور حساب شده است
رئیس خدمات فنی و فروش عمده شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز با بیان این که بر اساس بخشنامه های صادره بهای گاز تا ۶ بهمن امسال طبق روال قبلی شناور حساب شده است، گفت: از تاریخ ۶ بهمن ماه تا آخر سال برای صنایع پتروشیمی ۵ هزار، صنایع ۵۰۰ به صورت ثابت و فولادی ها ۴۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده است.

داوود زینالی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز برای خوراک پتروشیمی ۵۰۰۰، صنعت ۵۰۰ و فولاد ۲۰۰۰ در نظر گرفته شده است. درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری، ۱۵درصد تعیین شده که براساس تاریخ کنتورخوانی است که قبل از ۱۳ بهمن با نرخ ۹ درصد و بعد از آن با نرخ ۱۵ درصد محاسبه شده است.

وی ادامه داد: عوارض که معادل همان آبونمان است از سال ۹۷ به بعد با عنوان خدمات مستمر در قبوض عنوان شده و براساس ظرفیت مشترک ها متفاوت است که با بهای گاز سرشکن می شود.

قانون جدید ارزش افزوده بر مبنای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است
معاون مدیر کل امور مالیات های آذربایجان شرقی نیز با بیان این که قانون جدید ارزش افزوده در خرداد تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: به مدت ۶ ماه مهلت قانونی برای اجرای قانون جدید در نظر گرفته شده که اجرای آن در تاریخ دی ماه ۱۴۰۰ شروع شد.

غلامعلی چراغی گفت: در قانون قبلی گاز مایع و گاز طبیعی جزو کالاهای عمومی طبقه بندی شده بود و شامل ۹ درصد ارزش افزوده می شد ولی در قانون جدید جزو کالاهای خاص طبقه بندی شده و شامل نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ درصدی شده اند.

وی با اشاره به این که قانون جدید ارزش افزوده، بر مبنای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است، ادامه داد: در واقع در قانون جدید به سمتی حرکت می کنیم که مشکلات موجود از جمله موضوع پرداخت ارزش افزوده از سوی مصرف کننده، به کمک این قانون حل شود.

معاون مدیر کل امور مالیات های آذربایجان شرقی افزود: در قانون جدید ارزش افزوده، فعالان اقتصادی باید در این سامانه ثبت نام کنند و تمام صورت حساب های فروش از این سامانه صادر خواهد شد که به تبع آن نیازی به ثبت دفاتر، معاملات فصلی و اعلام خرید و فروش نیاز نخواهد بود.

امور حقوقی اتاق نیز افزایش سالانه بهای گاز و جهش تعرفه را از جمله مهمترین دغدغه های صنایع دانست و گفت: در این زمینه باید درخواستی داشته باشیم که در حیطه صلاحیت و اختیارات شرکت گاز استان باشد.

ناصر امامی فرد افزود: قبل از قوانین گاز، قوانین مادر از جمله قانون برنامه توسعه و بودجه و... و. داریم و در حال حاضر مجلس در حال بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که بند (ه) تبصره یک در رابطه با گاز است که می توان با ارسال نامه از طرف انجمن یا ارتباط و پیگیری از طریق نمایندگان اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: اگر درخواست اصلاح تعرفه گاز را داشته باشیم، کسری بودجه مطرح خواهد شد پس باید پیشنهاد کارشناسی ارائه شود.

نرخ قبوض گاز واحدهای گردشگری ۷ برابر شده است
نائب رئیس انجمن واحدهای پذیرائی گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: قبوض گاز واحدهای این صنف نیز ۷ برابر شده است ولی باید پیشنهادی ارائه شود که معقول بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.

جواد اجمالی همچنین افزود: باید در این زمینه پیگیری های مستمر داشته باشیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha