۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
ناتوانی مالی شرکت‌های دانش بنیان در ایلام| مسئولان ارشد استانی ورود کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

ناتوانی مالی شرکت‌های دانش بنیان در ایلام| مسئولان ارشد استانی ورود کنند

ایلام- شرکت‌های دانش بنیان ایلام به رغم ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای رونق اشتغال و تولید از نبود حمایت مالی رنج می‌برند، به نظر می‌رسد ورود مسئولان ارشد استان برای حل مشکلات آنها ضروری باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت‌های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید علمی در رشد و توسعه اقتصادی مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند.

شرکت‌های دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی‌هایی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی تشکیل شده‌اند.

این شرکت‌ها وظیفه گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوری برتر و با ارزش افزوده بر عهده دارند.

استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان نه تنها از عناصر اصلی چرخه اقتصادی، درآمدزایی، اشتغالزایی و تولید ثروت کشور هستند بلکه از بازیگران اصلی زیست بوم فناوری به شمار می‌روند.

بنابراین ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد و تعالی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها می‌تواند کمک شایانی به زیست بوم فناوری کشور کند. در سال‌های اخیر تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در استان ایلام پا به این عرصه گذاشتند و قول‌ها و وعده‌های برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها دادند ولی هنوز این شرکت‌ها دارای مشکلات فراوانی هستند.

با وجود اینکه اقدامات مثبتی در بخش شرکت های دانش بنیان در استان اتفاق افتاده، اما مشکلات اقتصادی، سازوکارهای نادرست، بروکراسی‌های اداری بی پایان و عدم درک صحیح از شرکت‌های دانش بنیان، فضای این بخش را تیره و تار کرده است.

از محصولات شرکت‌های دانش بنیان در ایلام حمایت نمی‌شود
مدیرعامل شرکت گنبد مینا مستقر در پارک علم و فناوری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نزدیک مدت پنج سال است که با پارک علم و فناوری همکاری دارم، کار اصلی شرکت ما تولید و تجهیزات روشنایی است، در این مدت تا حدودی از محصولات را به فروش رساندیم و محصولات جدیدی نیز در دست تولید داریم.

متاسفانه مسئولان استانی به محصولات جدید اعتماد نمی‌کنند، مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان فروش در داخل خود استان است

ناتوانی مالی شرکت‌های دانش بنیان در ایلام| مسئولان ارشد استانی ورود کنند

احسان قاضی زاده افزود: جدای از اینکه در زمینه روشنایی کار می‌کنیم، در زمان کرونا چند نوع محصول نیز ساختیم که سعی شد این محصولات کاربردی و بر اساس نیاز بازار باشد.

وی تصریح کرد: نزدیک به پنج محصول برای مبارزه با ویروس کرونا توسط شرکت گنبد مینا در ایلام ساخته شد اما متاسفانه هیچکدام به تولید انبوه نرسید و مجوزهای لازم را نتوانستیم بگیریم.

وی ادامه داد: این محصولات به تایید سازمان غذا و دارو نرسیدند درحالی تمام استانداردهای لازم را داشتند، از محصولات شرکت ما در استان حمایت نشد در صورتی که همانند این محصول در بازار بوده و واردات آنها انجام شده است.

مسئولان به محصولات دانش بنیان اعتماد نمی‌کنند
وی گفت: یک شرکت برای اینکه بتواند گسترش پیدا کند اول از همه باید محصولات خود را در داخل استان به فروش برساند، متاسفانه مسئولان استانی نسبت به محصولات جدید شرکت‌های دانش بنیان اعتماد نمی‌کنند.

قاضی زاده اضافه کرد: مسئولان همیشه به دنبال محصولات گذشته در هر بخش هستند تا یک محصول جدید، در صورتی که تمام محصولات شرکت‌های دانش بنیان همه آزمایشات را پشت سر می‌گذارد و تاییدیه لازم را اخذ کرده می کند.

وی بیان کرد:: متاسفانه مسئولان استانی به محصولات جدید اعتماد نمی‌کنند، مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان فروش در داخل خود استان است.

ایلام از دانشگاه‌های صنعتی محروم است
رئیس پارک علم و فناوری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان سرمایه بزرگ و مهمی به نام سرمایه نیروی انسانی وجود دارد که این شاخص مهمی برای تولید ثروت است.

در بحث کرونا شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان بیش از ۲۵ محصول را تولید کردند، انتظار داشتیم که از این محصولات استقبال شود و این شرکت‌ها برای کار بیشتر انگیزه داشته باشند

کارمان طاهرپور اضافه کرد: مهمترین ظرفیت و پتانسیل استان ایلام نیروی انسانی است، نیروی انسانی استانی به رغم مشکلات متعدد و محدودیت‌ها و سختی‌های فراوان و در اوج سختی‌ها و مشکلات، هم اکنون در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی افزود: شکل گیری اکوسیستم نوآوری و فناوری در هر منطقه‌ای نیازمند مولفه‌هایی است، سرعت رشد و رسیدن به آن اهداف به شرایط خاص هر منطقه‌ای بستگی دارد.

ناتوانی مالی شرکت‌های دانش بنیان در ایلام| مسئولان ارشد استانی ورود کنند

رئیس پارک علم و فناوری ایلام ادامه داد: یکی از نیازهای اولیه اکوسیستم نوآوری وجود دانشگاه‌های صنعتی در منطقه است که متاسفانه استان ایلام از آن محروم است و این خود یکی از ضعف‌های کلیدی استان است.

طاهر پور بیان کرد: همچنین زیرساخت‌های صعنتی در استان به رغم تلاش‌هایی که در سنوات گذشته شده فاصله بسیار زیادی با استان‌های دیگر دارد.

تصویب چهار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان
وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری محور خلاقیت، نوآوری و حمایت از این اکوسیستم نوآوری است، در کنار پارک علم و فناوری دیگر دستگاه‌های اجرایی باید خدمات درست و به موقع را برای توسعه اکوسیستم نوآوری ارائه دهند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام بیان کرد: به عنوان مثال در بحث کرونا شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان بیش از ۲۵ محصول را تولید کردند، انتظار داشتیم که از این محصولات استقبال شود و این شرکت‌ها برای کار بیشتر انگیزه داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پارک علم و فناوری استان ایلام چهار شتابدهنده مستقر است، این شتابدهنده ها موتور محرکه اصلی اکوسیستم نوآوری در استان ایلام هستند.

طاهرپور اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان نسبت به شرکت‌های معمولی انعطاف پذیر بودن آنها است، یعنی در مدت زمان کوتاهی این قابلیت را دارند که تغییر ماموریت دهند.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از مولفه ها و شاخص‌های مهم و اساسی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان در استان ایلام مستقر شده است.

وی عنوان کرد: بودجه جاری پارک علم و فناوری استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است، همچنین چهار میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد برای شرکت‌های دانش بنیان در استان تصویب شده است.

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری نیز تا به این لحظه ۹۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات معاونت علمی به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کرده است.

بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها در استان ایلام به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در جذب سرمایه گرفتار هستند، تعدادی از شرکت‌ها نیز به دلیل چرخه بی پایان بروکراسی‌های اداری و سازو کارهای نادرست اداری به طور کامل کار را تعطیل کرده‌اند.

با توجه مشکلات متعدد شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و تعالی این شرکت‌ها و استارت آپ ها می‌تواند کمک شایانی به زیست بوم فناوری کشور کند.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha